Jump to content

hvilken autopilot fungerer


nelson

Recommended Posts

Jeg går med planer om å investere i autopilot, og har i den forbindelse vært i kontakt med flere leverandører, med ingen foreslår samme løsning...

 

Båten er en 27" Rinker med VP 5,7 OSI, drevet er det nye XDP fra volvo.

Er det noen som har montert autopilot på båter med drev, og "rack / pinon" power assisted steering før ?

 

Noen sier dette vil fungere http://www.raymarine.com/raymarine/Product...&product_id=395 , andre sier det er problemer..

 

Tenkte jeg skulle vente til båtmessa, der er det mange aktører, men jeg vet av erfaring at selgere synes sitt eget produkt alltid er suverent best, og da er man like rådvill igjen !

 

Jeg går med tanker om å importere fra usa, siden jeg skal ha radar i tillegg, da er det menge "lapper" å spare..

Link to post
Share on other sites

Jeg går med planer om å investere i autopilot, og har i den forbindelse vært i kontakt med flere leverandører, med ingen foreslår samme løsning...

Båten er en 27" Rinker med VP 5,7 OSI, drevet er det nye XDP fra volvo.

Er det noen som har montert autopilot på båter med drev, og "rack / pinon" power assisted steering før ?

Tenkte jeg skulle vente til båtmessa, der er det mange aktører, men jeg vet av erfaring at selgere synes sitt eget produkt alltid er suverent best, og da er man like rådvill igjen !

Jeg går med tanker om å importere fra usa, siden jeg skal ha radar i tillegg, da er det menge "lapper" å spare..

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg hadde en Autohelm ST7000 på min gamle Fjord 900 Dolphin med 2 stk AQAD31 ug 290 DP. Jeg fikk aldrig piloten til å fungere ved lave hastigheter. Var mye ute alene og fisket makrell og da kunne det være bekvemt å la piloten styre rett fram når jeg tok inn fisken. Det minste vindpust var nok til at piloten mista retningen og til slutt gikk i ball. Ved større hastigheter fungerte den OK, med unntak av 360 og 180 graders kurser (som det jo desverre er mye av i Oslofjorden.)

Jeg vil anbefale deg å gå over til hydraulisk styring. Med hydraulisk styring kan du også velge en rimeligere løsning Autopilot, fordi du da ikke trenger lineæraktuator. Du finner ST800 piloter tilpasset hydraulisk styring i nettbutikker i USA for NOK 10000,- ferdig levert på døra.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Da jeg hadde en Viksund 31 monterte jeg en Robertson AP300 og denne fungerte svært godt. Viksunden var ganske så ustabil og måtte "gjetes" hele tiden.

 

Har fisket litt hos forskjellige som selger autopiloter for å høre hva som er bra og svaret er ganske entydig: Robertson, ikke finn på noe annet!

 

Selv om Robertson er litt dyrere enn andre går det ofte å prute en del på prisen. Jeg har et inntrykk av at de som selger hovedsaklig til yrkesbåter gjerne gir litt ekstra rabatt til private.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Autohelm ST7000 på min gamle Fjord 900 Dolphin med 2 stk AQAD31 ug 290 DP. Jeg fikk aldrig piloten til å fungere ved lave hastigheter. Var mye ute alene og fisket makrell og da kunne det være bekvemt å la piloten styre rett fram når jeg tok inn fisken. Det minste vindpust var nok til at piloten mista retningen og til slutt gikk i ball.  Ved større hastigheter fungerte den OK, med unntak av 360 og 180 graders kurser (som det jo desverre er mye av i Oslofjorden.)

Jeg vil anbefale deg å gå over til hydraulisk styring. Med hydraulisk styring kan du også velge en rimeligere løsning Autopilot, fordi du da ikke trenger lineæraktuator. Du finner ST800 piloter tilpasset hydraulisk styring  i nettbutikker i USA for NOK 10000,- ferdig levert på døra.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Siden båten er helt ny, er det kansje mulig å få solgt det gamle styresystemet , siden det kansje vil påløpe betydlige kostnader ved å bygge om til hydraulisk styring ?

 

Vi fikk en bekjent til å sjekke med Raymarine i USA, og fikk dette svaret :

 

The guy says this is the closest thing to what will work. He still did not guarantee that this would work. I'm not sure what to tell you?

 

http://www.raymarine.com/raymarine/Product...&product_id=216

Link to post
Share on other sites

Jeg går med planer om å investere i autopilot,...............http://www.raymarine.com/raymarine/Product...&product_id=395[/url] , andre sier det er problemer..

 

Tenkte jeg skulle vente til båtmessa, der er det mange aktører, men jeg vet av erfaring at selgere synes sitt eget produkt alltid er suverent best, og da er man like rådvill igjen !

 

Jeg går med tanker om å importere fra usa, siden jeg skal ha radar i tillegg, da er det menge "lapper" å spare..

<{POST_SNAPBACK}>

Husk at Raymarine er hovedsakelig et Britisk produkt, og prisene kan være gunstige her borte, samt at den er ganske mange båter med drev her borte også, så en del erfaring finnes på de britiske øyene.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Husk at Raymarine er hovedsakelig et Britisk produkt, og prisene kan være gunstige her borte, samt at den er ganske mange båter med drev her borte også, så en del erfaring finnes på de britiske øyene.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Tok en stikkprøve, det er ganske mye billigere i USA

Det er mulig det er avvik fra forhandler til forhandler, men over 3000,- kr er mye.

 

USA

$855.65 - A12020 -- Sportpilot Plus f/ Mechanical = 5199,- NOK

kilde (http://www.iboats.com/)

 

UK

A12020 Sports Pilot Plus £705 = 8236,- NOK

kilde: ( Hudson Marine Electronics )

 

Frakten er vel ikke så mye dyrere fra USA, selv om det kommer noen tillegg som War-risk m.m.

Link to post
Share on other sites

Sportpilot plus?

 

Er ikke den for rattmontering? Jeg har brukt en slik på Saga 27 og ble ikke imponert.

 

Jeg mistenker at du må kaste noen flere kr. på problemet, men det kommer jo an på hvilke forventninger du har til at systemet skal klare å styre båten under forskjellige forhold og hastigheter.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...