Jump to content

Hummerfiske 2012- Hvordan går det?


optimax 150

Recommended Posts

Hadde ikke vært redd for å koke og spise klør til en nylig krepert krabbe. Men koker du krabbe som kommer rett fra hummerteina, er jeg stygt redd for at den ikke er spiselig. Kokevannet smaker og lukter av råttent agn, og dette setter særdeles dårlig smak på krabben :worry: Har krabben derimot fått gått noen dager og tømt magesekken, er det helt fint.

 

Her i Vest-Agder er hummerfisket vel omtrent som i fjor. Fått 10 hummere så langt, herav 5 som er godkjent for sankekista. :clap: Er relativt ny i "bransjen", og særdeles godt fornøyd i dag med 1 rognhummer, 1 (langt) under minstemålet og 2 "keepers" på 10 teiner.

 

I fjor hadde jeg kjøpt 5 nye lette skotteteiner (med hvit kalv) som fisket elendig. I år har disse vært blant de beste. Så virker som om teinene må få litt tid på seg før de fisker som de skal. Var nummeret før jeg kvittet meg med disse, eller kun hadde brukt de til krabbefiske.

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar ang døde krabber. Neste gang koker jeg i det minste klørne. Tror faktisk det var liv i den også, men jeg ble nok litt for "skeptisk".

 

I forhold til krabber rett fra hummerteina så går nok det fint i dette tilfelle. Det lukta ikke vondt, men så bruker han heller ikke råtten agn. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hoi fisker selvfølgelig hummer i år også. Imidlertid var det dårlig på første to trekkene og etter det har det igrunn blåst for mye til å komme seg utpå for å trekke. Det er jo litt avhengig av hvor man setter men utaskjærs har det vært mye dårlig vær. Været ser imidlertid bedre ut for helga da.... :pray:

Link to post
Share on other sites

Hummeren er mindre kresen enn krabber. For og unngå og få teinene fulle av krabber brukes surt/råttent/ saltet agn.

For noen er setting av agn en hel sjau med tilsetting av sprit og allverdens remedier. Tradisjon og overtro står sterkt. Noen har også en "hummerlue" man må ha på seg for og sikre skitt fiske (har det selv, men min har sviktet litt i år)

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder hummerfisket er det like mye teorier som fiskere. Prøv kunne sikkert gitt ut en bok m forskjellige meninger om hva som er best og dårligst. Agn kunne vært et kapittel, vindretninger et annet osv...

Får både hummer og krabbe på samme agn og i samme teine. Men jeg prøver konstant å overbevise motparten i huset om at det er hail som gjelder...... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...