Kire Startet 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 17.Oktober.2012 Til å være en 75 åring er han sprek som bare fy, men Mor på 76 er ikke like sprek, men ønsket ta opp igjen seilingen i litt mere komfortabel og mer moderne båt det ville hun gjerne. Kriterier var enkel adkomst for henne til bading og plattform, vinsj foran da de ligger mye på svai, god plass i salong, romslig og bra toalett og gjerne med tørke skap for vått tøy, varmtvann + varmer, autopilot Valget falt på en båt som ligger i Tønsberg, så det blir ikke så lange turen hjem til Skien til uken. De har hatt en liten pause noen år, men ville nå igang igjen og ønsker seg til Vestlandet for sommeren 2013, da det er mange år siden sist. Han var meget strålende fornøyd og blid i dag, da de har lett en stund nå etter rette båten med det rette utstyret. Har sett på litt av hvert, men det er jaggu mye rart selv i 5 til 8 års gamle båter. Hvert 2 lengre bomturer til båter som var nærmest utslitte og meget dårlig vedlikeholdt. Noen med erfaringer, så kom gjerne med tips Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Har ingen erfaring, annet enn at en i båtforeningen vår, er 78år og han har også en B 32C. Skikkelig tøffing. Ute i all slags vær og 10-12 sekundmeter er "pytt/pytt" om det er tirsdagsregatta. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Lars H. Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Alder for en som er interessert i båtliv, hva er det? Selv fyller jeg snart 69 og har tenkt å bruke båten så lenge jeg er klar i hodet og kan kreke meg inn og ut av båten. Jeg kjenner faktisk en kar som kjøpte seg en ny Princes etter at han hadde passert 90! Han var på tur nedover Sørlandet med en 37 fot båt da han fikk tilbud en en Princes på over 40 fot. Han slo til, la båten igjen, kjøpte ny båt, sendte fruen hjem med toget og tok nybåten hjem til Oslofjorden alene. Men han må ha hjelp til å legge til. Kroppen er ikke like bra som det "tullete" hodet! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Zitt Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Gratulerer så mye til din far, Kire! Du må hilse og si han er hjertelig velkommen til Vestlandet! "Boys will be boys"! Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Man må vel snart starte egen "hattkaill"- side her på BP? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Jaaaaa! Jeg er med! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
klk Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Bare og stå på. har seilt min skute i 38 år. ingen planer om å bytte. Har mange ganger fått kommentarer om at "den båten seiler vel ikke noe særlig". Enig! Seiler ikke fort, men langt. Har hittil logget 43000nm. Hvilket er 2 ganger rundt jorden ved ekvator. Lite er skiftet ut, riggen står som originalt, (Selden) . Turer til Shetland, Færøyene og Island er nermest rutine. Husker en gang en "racig" seiler komenterte min elendige båt. Jeg svarte greit at "jeg slår deg, om jeg kan velge tid og mål." Aldri i Helvete kan du slå denne båten, var svaret. Svarte at tiden er nå! målet er Shetland, starten er NÅ! Seilte fra kai, og så han aldri igjen. Bare fire mann ombord, var forklaringen, jeg var elene. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Jeg svarte greit at "jeg slår deg, om jeg kan velge tid og mål." Aldri i Helvete kan du slå denne båten, var svaret. Svarte at tiden er nå! målet er Shetland, starten er NÅ! Seilte fra kai, og så han aldri igjen. Bare fire mann ombord, var forklaringen, jeg var elene. Hehe... Good one RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
baatsman Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Har ingen erfaring, annet enn at en i båtforeningen vår, er 78år og han har også en B 32C. Skikkelig tøffing. Ute i all slags vær og 10-12 sekundmeter er "pytt/pytt" om det er tirsdagsregatta.RSL Hehe, så på seilcup lista for 2012 at han lå foran deg. Men skyldes kanskje at du har en spes bom. Ellers er hans jr på tur med 470 nå. Dratt i dag . Seilglad far og sønn. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
RSL Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 (redigert) Hehe, så på seilcup lista for 2012 at han lå foran deg. Men skyldes kanskje at du har en spes bom. Ellers er hans jr på tur med 470 nå. Dratt i dag . Seilglad far og sønn. Jupps... Han kom foran meg i år gitt. Etter jeg knakk bommen ble det tre regattaer jeg ikke fikk vært med på på slutten og i den siste regattaen, seilte jeg med en sveiset bom som er 12cm kortere enn den skal være. Vi fikk samme poengsum, men han har et poeng mer enn meg totalt om vi tar med de som er strøket (skal være lavest mulig), men han har en bedre plassering som sin beste i sesongen, så det er mulig derfor han blir dømt foran meg totalt. Uansett, unner jeg han det og synes det er skikkelig morro. Han fikk jo 2. plass på siste seilasen og noen mumler om at de som vant ikke har seilt hele løypa (Bare rykter), så det var nok en skikkelig opptur for han. RSL (Som slo Andreas og det er tross alt det viktigste hehe) Redigert 17.Oktober.2012 av RSL (see edit history) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
baatsman Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Naboen er Zombrerro, og han bør kanskje ikke være helt fornøyd han heller:) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
RSL Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Hehe... Hadde han seilt innom K som oss andre, ville han vel kommet litt bedre ut av det ja. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
NilsPils Svart 18.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 Man må vel snart starte egen "hattkaill"- side her på BP? Tror vi gamle har det best sammen med de yngre (så lenge de yngre orker). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Kire Svart 18.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 var med en tur i båten i dag! veldig pen og velholdt båt. Reiser mest sannsynlig bort på Tirsdag kveld for så å seile den hjem Onsdag med start litt tidlig, om været er sånn nogenlunde da :-) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 18.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 Synes det høres herlig ut? Håper jeg fortsatt er aktiv i båtlivet når jeg er 75. Ellers er det en flott båt. Bygget i en periode hvor du ser at matrialvalget er mer kostbart. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
GeirT Svart 25.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2012 Har hatt en 2002 modell. Veldig god båt, som seiler bra både i lett og hard vind. Komforten er også god. Litt høyt fra dørken opp til køya i forpiggen, så en skammel for evt. gamle stive lemmer hjelper kanskje ? Den blir lettere tilgang til badeplattformen om rattet fjernes etter ankring, gjøres enkelt med vinsj håndtaket for å løsne mutter i navet. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
GeirT Svart 25.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2012 (redigert) Min radio amatør venn Per, passerte 70 nettopp. Han seiler stort sett solo ombord i en 43 fot Maxi ketch. Vi har kontakt daglig på radioen. Han har seilt rundt Syd Amerika gjennom Beagle kanalen opp gjennom Patagonia til Valdivia I Chile i 2010/2011. I fjor dro han motsatt vei, men gjennom Magellan stredet. En liten visitt på Falklands øyene og så opp over Brasil kysten. Han er nå på vei inn til Djeveløya (Papillon boken) i Fransk Guyana. Så alder spiller ingen rolle, bare man holder seg noenlunde i form i kropp og hode. Geir Redigert 25.Oktober.2012 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.