Jump to content

Hvordan bytte gass i en kjølekompressor?

elskerseiling

Recommended Posts

Jeg har en isotherm classic 2006 som må demonteres og monteres på ny grunnet diverse arbeid i byssa.

Er det noen som har erfaring med demontering av disse, samt påfylling?

Jeg ser at man kan få kjøpt kit for å gjøre dette selv, og jeg har også lest om en som har gjort dette.

http://isotherm-parts.com/charging-kit-r134a-p-1972.html

http://www.sailmagazine.com/boatworks/recharge-your-refrigerator

før du betaler 4-500,- for å etterfylle selv, ville jeg gått på www.termomarin.no og sjekket forhandler og service-sidene og ringt litt rundt til de som holder til i nærheten av der du måtte bo.

De kan sikkert etterfylle kjølevesken om det er nødvendig. Når jeg monterte kjøleaggregat i min båt, var aggregatet ikke tilkoblet fordamperen og røret med kjøleveske. Ergo antar jeg det er en ventil som stenger når du skrur av røret fra aggregatet, men dette er kanskje en engangs-ventil for alt jeg vet, eller det kan være forskjellig fra modell til modell.

Som sagt, ville jeg sjekket med et serviceverksted før jeg gikk til innkjøp av et repsett fra utlandet til den prisen.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Det er en del ting du skal passe på om du skal gjøre dette selv.

Det første du må gjør er å tømme gassen fra anlegget og over på en behalder. For dette trengs det et tømmeagregat. Så kommer demontering og montering som ikke er så store saken, men når du har montert alt sammen igjen så må systemet vakumeres før påfylling igjen. Dette for å hindre at det er kommet luft i systemet og for å vær sikker på at det er helt tomt for gass/luft før du fyller. Du må ha rett mengde gass på anlegget, ellers så vil det ikke virke riktig. Så tomt anlegg og rett mengde gass er viktig ved montering. Det beste er nok og få en fagkyndig til å vakumere og fylle for deg. Det koster ikke så mye mer enn "gjør det selv" og det blir gjort skikkelig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...