Jump to content

Hva er kallekanalen på eldre walkie talkie?

NSB

Recommended Posts

Jeg har en walkie talkie som jeg lurte på å ta i bruk. Den har både AM og FM. Så lurte jeg på vilke kanaler som normalt er i bruk. Hva er f.eks kallekanalen? Jeg vet at det enda er noen som bruker disse, så det hadde jo vært morro å følge med litt.

<{POST_SNAPBACK}>

På 70 og 80 tallet var det vanlig å bruke AM (Amplitude Modulasjon) og kallekanalen som ble brukt var kanal 3.

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

tRODDE BESTEMT DET VAR KANAL 8

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

AM radio var det kanal 3

På de ny FM radioene med 40 kanaler ble kanal 9 benyttet som kallekanal.

<{POST_SNAPBACK}>

Mulig den ble brukt i ditt distrikt, John Kr. Men uansett hva Teledirektoratet bestemte, så var det kanal 3 som ble brukt. Og bare den.

Det kom mange rare kanalplaner fra den kanten. Men brukerne brukte kanal 3 som oppkall. Også før jeg fikk konsesjon i 1967.

Hilsen PR 2221, Blue Water fra Moss :lol:

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Tror vi hade kanal 16 som kalle kanal på PR bandet  og 11A som nödkanal ! :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

"Søta Bror" hadde 5 watt mens vi hadde en 1/2 watt. Vi var grønne av misunnelse. Men så ble det transportert adskillige ulovlige apparater over Svinesund også. Svenskene var mer strukurerte på nettet enn vi. Ja det var tioder det.

Klart slut!

Hadde en Zodiak M-244, en PR radio som var kjent av de fleste. Ser her på et bilde at den hadde hurtigvalg til kanal 3 og 9. Dette betyr at den ene kanalen var sikkert kallekanal og den andre var en nødkanal.

Men, jeg vil fortsatt påstå at vi menyttet kanal 9 til kallekanal for FM radioer.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Hadde en Zodiak M-244, en PR radio som var kjent av de fleste. Ser her på et bilde at den hadde hurtigvalg til kanal 3 og 9. Dette betyr at den ene kanalen var sikkert kallekanal og den andre var en nødkanal.

Men, jeg vil fortsatt påstå at vi menyttet kanal 9 til kallekanal for FM radioer.

<{POST_SNAPBACK}>

I Statene var kanal 9 obligatorisk oppkallskanal.

Mange apparater kom til Norge (ulovlige) med ch. 9 merket oppkall.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...