JanS/EIR Svart 14.Februar.2005 Del på Facebook Svart 14.Februar.2005 På mine trakter brukte "alle" kanal 3 som oppkallingskanal. Mener å huske fra konsesjonspapirene at Televerket anbefalte kanal 11A som oppkallingskanal, men det ble ikke etterfulgt. Noen nødkanal tror jeg ikke det var snakk om fra Televerkets side. Har fortsatt både håndapparat og basestasjon i oppegående stand . mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
klikk Svart 14.Februar.2005 Del på Facebook Svart 14.Februar.2005 "Søta Bror" hadde 5 watt mens vi hadde en 1/2 watt. Vi var grønne av misunnelse. Men så ble det transportert adskillige ulovlige apparater over Svinesund også. Svenskene var mer strukurerte på nettet enn vi. Ja det var tioder det. Klart slut! <{POST_SNAPBACK}> FM radioene hadde ihvertfall 4 watt maks tillatt effekt. Bl.a. Zodiac's vanligste bærbare 40 kanalere. Mulig det ikke var tillatt med så høy effekt på AM. Det selges fortsatt 27mhz radioer med 4watt utgangseffekt. : http://www.zodiac.no/produkter/p2000.htm Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 15.Februar.2005 Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 AM radio var det kanal 3 På de ny FM radioene med 40 kanaler ble kanal 9 benyttet som kallekanal. <{POST_SNAPBACK}> Kort inn... Jepp! I en periode ble 11A benyttet (noen apparater hadde den som hurtigvalg) senere ble kanal 9 anbefalt til oppkall. Flere steder i landet, (bl.a. Vestlandet) ga de blaffen i dette, kanal 3 var så innarbeidet. I Trondheim var trafikken så heftig i perioder at kanal 3 ble benyttet av AM mens kanal 9 ble bruk av FM... Men dette er historie i dag Nå høres sjelden noen på båndet her til lands. Har fortsatt en Danita basestasjon (sjelden!!) og noen mobilstajoner liggende. (En er montert i båten!) Gjett hvem som mekket på disse apparatene og bygget AM inn i FM-apparatet, utvidet kanalmuligheten til å dekke alt fra 26 til 28 MHz? Og som bygde sluttforsterkere på opp til 200 watt (!!) + både Quad- og Yagi-antenner? Og som bruke 10-koden og Q-koden for å virke hemmelighetsfulle og "importent"? Jo, de som senere ble radioamatører (endel av dem). men også DEN rasen er på vei ut, tror jeg. GSM og internett har tatt livet av den STORE interessen, og de små hendige UHF "traskesnakkerne" dekker behovet for kommunikasjon mellom båten og jolla. mvh PR 1757 Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Anabelle Svart 15.Februar.2005 Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 Også jeg hadde min periode på PR radio. Her på Østlandet var 3 helt klart kallekanalen. 11 A en slags nødkanal. Men siden det ble diskutert ang. kanal 9 (evt. 9A), det var også en del kanaler på et såkalt Norsk band, vi brukte noe vi kalte for Norsk 9. Tror opprinnelig dette var beregnet på jakt (evt. Røde kors)osv. men vi brukte den fordi den var mindre utsatt for støy (skip) fra utlandet. Hadde Walkie i båten ifjor, men hørte ikke noe særlig, så den ble fjernet. Tenkte kanskje det var trivelig å kontakte andre båter i nærheten. Mvh Anabelle Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Ronald Svart 15.Februar.2005 Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 Ok, ikke alt er like lett å huske, og i farta finner jeg ikke kanalplanene fra Telenor (Televerket), men jeg veit de ligger et sted. Men noe husker jeg (dette er fra før FM-tida, etter den kom var jeg "ute"): * Kanal 3 var definitivt oppkallkanalen for PRIVAT bruk. Skulle iht. reglene kun brukes til oppkall. * Kanalplanen til Televerket skilte klart på kanaler brukt i næring og kanaler brukt privat. (Organisasjoner, f.eks. Røde Kors og Norsk Folkehjelp, var en tredje gruppe.) * Kanal-9 var en "næringskanal". I alle fall på øst-og sør-landet ble denne nærmest "adoptert" av fiskerene. Fiskerorganisasjonen oppfordret sågar sine medlemmer til å bta i bruk denne. Primært til oppkall kanskje, men ble også mye brukt til prat. Dette varte i en perioden over noen (få?) år, i den mellomperioden hvor "de gamle" firskribølge-senderne/mottakere ikke ble brukt lenger, men før VHF'en tok ordenlig over blant fiskerne. Kanskje er det herfra noe av forvirringen kanal-9 som kallesignal kommer opp? Spør du en fisker fra denne tida, så sier han definitivt kanal-9 som kallekanal. Kanskje privatpersoner i "fisker-tette" områder brukte denne kanalen også? * A-kanalene var "mellomkanaler" mellom noen av de offisielle kanalene. De var lenge ikke lovlige å benytte (ref. Televerket), men var likevel populære som pratekanaler fordi de var moindre utbredt, og dermed oftere var ledige. 9A var en slik. * 11A ble etterhver (eller kanskje ganske tidlig) definert som en nødkanal. Hvor internasjonalt den definisjonen var vet jeg ikke, men det gjaldt nok mer enn for Norge. Men neppe i Italia f.eks. - noen av dere husker sikkert hvordan disse jammet ned denne kanalen (og alle de andre!) når vi hadde kraftig høytrykk og gunstige forhold i så måte på sola. Ronald. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 15.Februar.2005 Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 FM radioene hadde ihvertfall 4 watt maks tillatt effekt. Bl.a. Zodiac's vanligste bærbare 40 kanalere. Mulig det ikke var tillatt med så høy effekt på AM. Det selges fortsatt 27mhz radioer med 4watt utgangseffekt. : http://www.zodiac.no/produkter/p2000.htm <{POST_SNAPBACK}> Det er riktig det at det etter hvert ble 4 watt. Men i PR-radioens barndom var max effekt 0.5 watt. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Birchwood 320 Svart 15.Februar.2005 Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 Ok, ikke alt er like lett å huske, og i farta finner jeg ikke kanalplanene fra Telenor (Televerket), men jeg veit de ligger et sted. Men noe husker jeg (dette er fra før FM-tida, etter den kom var jeg "ute"): * Kanal 3 var definitivt oppkallkanalen for PRIVAT bruk. Skulle iht. reglene kun brukes til oppkall. * Kanalplanen til Televerket skilte klart på kanaler brukt i næring og kanaler brukt privat. (Organisasjoner, f.eks. Røde Kors og Norsk Folkehjelp, var en tredje gruppe.) * Kanal-9 var en "næringskanal". I alle fall på øst-og sør-landet ble denne nærmest "adoptert" av fiskerene. Fiskerorganisasjonen oppfordret sågar sine medlemmer til å bta i bruk denne. Primært til oppkall kanskje, men ble også mye brukt til prat. Dette varte i en perioden over noen (få?) år, i den mellomperioden hvor "de gamle" firskribølge-senderne/mottakere ikke ble brukt lenger, men før VHF'en tok ordenlig over blant fiskerne. Kanskje er det herfra noe av forvirringen kanal-9 som kallesignal kommer opp? Spør du en fisker fra denne tida, så sier han definitivt kanal-9 som kallekanal. Kanskje privatpersoner i "fisker-tette" områder brukte denne kanalen også? * A-kanalene var "mellomkanaler" mellom noen av de offisielle kanalene. De var lenge ikke lovlige å benytte (ref. Televerket), men var likevel populære som pratekanaler fordi de var moindre utbredt, og dermed oftere var ledige. 9A var en slik. * 11A ble etterhver (eller kanskje ganske tidlig) definert som en nødkanal. Hvor internasjonalt den definisjonen var vet jeg ikke, men det gjaldt nok mer enn for Norge. Men neppe i Italia f.eks. - noen av dere husker sikkert hvordan disse jammet ned denne kanalen (og alle de andre!) når vi hadde kraftig høytrykk og gunstige forhold i så måte på sola. Ronald. <{POST_SNAPBACK}> A-kanaler mellom 1 og 40 (26.965 - 27.405 Mhz) 3A 7A 9A 11A 15A 19A Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Gerhard Svart 15.Februar.2005 Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 .... Og som bruke 10-koden ....Jeg lette etter 10 - koden på nettet en gang, men fant den ikke. Noen som har en link? Jeg lærte aldri andre enn 10-4. Gerhard, Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 16.Februar.2005 Del på Facebook Svart 16.Februar.2005 Skal se om jeg finner den TROR jeg har den liggende i noen eldgamle papirer Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
klikk Svart 16.Februar.2005 Del på Facebook Svart 16.Februar.2005 Jeg lette etter 10 - koden på nettet en gang, men fant den ikke. Noen som har en link? Jeg lærte aldri andre enn 10-4. Gerhard, <{POST_SNAPBACK}> Er det disse du mener? http://www.cobras.org/police.htm Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 16.Februar.2005 Del på Facebook Svart 16.Februar.2005 5150 - "mental case"' Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
LALUNA II Svart 19.Februar.2005 Del på Facebook Svart 19.Februar.2005 10 koden for intresserte Us Versjon 10-1 - [bOTH] You are being received poorly, [MISS] Change location 10-2 - [bOTH] You are being received ok 10-3 - [bOTH] Stop transmitting/Change channels 10-4 - [bOTH] Ok, Acknowledgement 10-5 - [bOTH] Relay 10-6 - [bOTH] Station is busy, standby unless urgent 10-7 - [bOTH] Out of service - radio off (give location and/or telephone number.) 10-8 - [bOTH] In service 10-9 - [bOTH] Repeat last message 10-10 - [CA] Out of service - radio on 10-10 - [MISS] Fight in progress 10-11 - [CA] Give FCC call sign/Transmitting too fast 10-11 - [MISS] Dog case 10-12 - [CA] Visitors present 10-12 - [MISS] Stand by, remain alert, stop 10-13 - [bOTH] [Advise weather and road conditions 10-14 - [CA] Convoy or escort detail 10-14 - [MISS] Report of Prowler 10-15 - [CA] Enroute to jail w/ prisoner 10-15 - [MISS] Civil Disturbance 10-16 - [CA] Pick up prisoner 10-16 - [MISS] Domestic trouble 10-17 - [CA] Pick up papers 10-17 - [MISS] Meet complainant 10-18 - [bOTH] Complete assignment quickly 10-19 - [CA] Go to your station/I am enroute to my station 10-19 - [MISS] Return to __________ 10-20 - [bOTH] What is your location?/My location is... 10-21 - [CA] Telephone your station 10-21 - [MISS] Call __________ by telephone 10-22 - [bOTH] Disregard, Cancel last message 10-23 - [CA] Stand by 10-23 - [MISS] Arrived at scene 10-24 - [CA] Trouble at station 10-24 - [MISS] Assignment completed 10-25 - [MISS] Report in person to meet __________ 10-26 - [MISS] Detaining subject, expedite __________ 10-27 - [CA] Check computer for warrants 10-27 - [MISS] Driver's license information 10-28 - [CA] Check for full information on vehicle or suspect 10-28 - [MISS] Vehicle registration information 10-29 - [bOTH] Check and advise if vehicle or subject is wanted 10-30 - [CA] Subject has no record, no wants 10-30 - [MISS] Illegal use of radio 10-31 - [CA] Subject has records, no wants 10-31 - [MISS] Crime in progress 10-32 - [CA] Subject is wanted 10-32 - [MISS] Man with gun 10-33 - [bOTH] Emergency traffic in the air 10-34 - [CA] Clearance for emergency messge/Resume normal traffic 10-34 - [MISS] Riot 10-35 - [CA] Confidential information/Backup needed 10-35 - [MISS] Major crime alert 10-36 - [bOTH] Correct time 10-36 - [CA] Correct time/Confidential info 10-37 - [CA] Correct time 10-37 - [MISS] Investigate suspicious auto 10-38 - [MISS] Stopping suspicious auto 10-39 - [CA] Message delivered 10-39 - [MISS] Urgent---use light/siren 10-40 - [MISS] Silent run---no light/siren 10-41 - [MISS] Ending tour of duty 10-42 - [MISS] Ending tour of duty 10-43 - [MISS] Information (J1 = confidential) 10-44 - [MISS] Request permission to leave patrol car 10-45 - [MISS] Animal carcass at __________ 10-46 - [MISS] Assist motorist 10-47 - [MISS] Emergency road repairs needed 10-48 - [MISS] Trafic standard needs repair 10-49 - [MISS] Traffic light out 10-50 - [MISS] Accident 10-51 - [MISS] Wrecker needed 10-52 - [MISS] Ambulance needed 10-53 - [MISS] Road blocked 10-54 - [MISS] Livestock on Highway 10-55 - [MISS] Intoxicated driver 10-56 - [MISS] Intoxicated pedestrian 10-57 - [MISS] Hit & Run 10-58 ?????? (Anyone know this one? lemme know...) 10-59 - [MISS] Direct traffic 10-60 - [MISS] Squad in vicinity 10-61 - [MISS] Personal in area 10-62 - [MISS] Reply to message 10-63 - [MISS] Prepare to make written copy 10-64 - [MISS] Message for local delivery 10-65 - [MISS] Net message assignment 10-66 - [MISS] Message cancellation 10-67 - [MISS] Clear to read net message 10-68 - [MISS] Dispatch information 10-69 - [MISS] Message received 10-70 - [MISS] Fire Alarm 10-71 - [MISS] Advise nature of fire (size, type, contents of building) 10-72 - [MISS] Report on progress of fire 10-73 - [MISS] Smoke report 10-74 - [MISS] Negative 10-75 - [MISS] In contact with 10-76 - [MISS] En route (J1 = prisoner, J2 = female) 10-77 - [MISS] Estimated time of arrival 10-78 - [MISS] Need assistance 10-79 - [MISS] Notify coroner 10-80 - [MISS] Vacation check 10-81 - [MISS] School stops 10-82 - [MISS] Reserve loging 10-83 - [MISS] Door check 10-84 - [MISS] If meeting __________, advise 10-85 - [MISS] Will be late 10-86 - [CA] Traffic check 10-86 - [MISS] Report to station 10-87 - [CA] Meet an officer 10-87 - [MISS] Pick up checks for distribution 10-88 - [MISS] Advise present phone number 10-89 - [MISS] Car to car 10-90 - [MISS] Bank alarm 10-91 - [MISS] Unnecessary use of radio 10-92 - [MISS] Frequence check 10-93 - [MISS] Blockade 10-94 - [MISS] Drag racing 10-95 - [MISS] Give radio test 10-96 - [MISS] Mental subject 10-97 - [CA] Arriving at assigned detail 10-97 - [MISS] Minor detail (J1 = Station-report, J2 = Station-lunch, J3 = Restaurant) 10-98 - [CA] Assigned detail complete 10-98 - [MISS] Prison or jail break 10-99 - [CA] Emergency - all units and stations! 10-99 - [MISS] Records indicate wanted or stolen Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.