Jump to content

Hva er kallekanalen på eldre walkie talkie?


NSB

Recommended Posts

På mine trakter brukte "alle" kanal 3 som oppkallingskanal. Mener å huske fra konsesjonspapirene at Televerket anbefalte kanal 11A som oppkallingskanal, men det ble ikke etterfulgt. Noen nødkanal tror jeg ikke det var snakk om fra Televerkets side.

Har fortsatt både håndapparat og basestasjon i oppegående stand .

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

"Søta Bror" hadde 5 watt mens vi hadde en 1/2 watt. Vi var grønne av misunnelse. Men så ble det transportert adskillige ulovlige apparater over Svinesund også. Svenskene var mer strukurerte på nettet enn vi. Ja det var tioder det.

Klart slut!

<{POST_SNAPBACK}>

FM radioene hadde ihvertfall 4 watt maks tillatt effekt. Bl.a. Zodiac's vanligste bærbare 40 kanalere. Mulig det ikke var tillatt med så høy effekt på AM. Det selges fortsatt 27mhz radioer med 4watt utgangseffekt. : http://www.zodiac.no/produkter/p2000.htm
Link to post

AM radio var det kanal 3

På de ny FM radioene med 40 kanaler ble kanal 9 benyttet som kallekanal.

<{POST_SNAPBACK}>

Kort inn...

Jepp! :smash: I en periode ble 11A benyttet (noen apparater hadde den som hurtigvalg) senere ble kanal 9 anbefalt til oppkall. Flere steder i landet, (bl.a. Vestlandet) ga de blaffen i dette, kanal 3 var så innarbeidet. I Trondheim var trafikken så heftig i perioder at kanal 3 ble benyttet av AM mens kanal 9 ble bruk av FM...

Men dette er historie i dag :rolleyes: Nå høres sjelden noen på båndet her til lands.

Har fortsatt en Danita basestasjon (sjelden!!) og noen mobilstajoner liggende. (En er montert i båten!)

Gjett hvem som mekket på disse apparatene og bygget AM inn i FM-apparatet, utvidet kanalmuligheten til å dekke alt fra 26 til 28 MHz? Og som bygde sluttforsterkere på opp til 200 watt (!!) + både Quad- og Yagi-antenner? Og som bruke 10-koden og Q-koden for å virke hemmelighetsfulle og "importent"? Jo, de som senere ble radioamatører (endel av dem). men også DEN rasen er på vei ut, tror jeg. GSM og internett har tatt livet av den STORE interessen, og de små hendige UHF "traskesnakkerne" dekker behovet for kommunikasjon mellom båten og jolla.

mvh PR 1757

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Også jeg hadde min periode på PR radio. Her på Østlandet var 3 helt klart kallekanalen.

11 A en slags nødkanal.

 

Men siden det ble diskutert ang. kanal 9 (evt. 9A), det var også en del kanaler på et såkalt Norsk band, vi brukte noe vi kalte for Norsk 9. Tror opprinnelig dette var beregnet på jakt (evt. Røde kors)osv. men vi brukte den fordi den var mindre utsatt for støy (skip) fra utlandet.

 

Hadde Walkie i båten ifjor, men hørte ikke noe særlig, så den ble fjernet. Tenkte kanskje det var trivelig å kontakte andre båter i nærheten.

 

Mvh

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post

Ok, ikke alt er like lett å huske, og i farta finner jeg ikke kanalplanene fra Telenor (Televerket), men jeg veit de ligger et sted. Men noe husker jeg (dette er fra før FM-tida, etter den kom var jeg "ute"):

 

* Kanal 3 var definitivt oppkallkanalen for PRIVAT bruk. Skulle iht. reglene kun brukes til oppkall.

 

* Kanalplanen til Televerket skilte klart på kanaler brukt i næring og kanaler brukt privat. (Organisasjoner, f.eks. Røde Kors og Norsk Folkehjelp, var en tredje gruppe.)

 

* Kanal-9 var en "næringskanal". I alle fall på øst-og sør-landet ble denne nærmest "adoptert" av fiskerene. Fiskerorganisasjonen oppfordret sågar sine medlemmer til å bta i bruk denne. Primært til oppkall kanskje, men ble også mye brukt til prat. Dette varte i en perioden over noen (få?) år, i den mellomperioden hvor "de gamle" firskribølge-senderne/mottakere ikke ble brukt lenger, men før VHF'en tok ordenlig over blant fiskerne. Kanskje er det herfra noe av forvirringen kanal-9 som kallesignal kommer opp? Spør du en fisker fra denne tida, så sier han definitivt kanal-9 som kallekanal. Kanskje privatpersoner i "fisker-tette" områder brukte denne kanalen også?

 

* A-kanalene var "mellomkanaler" mellom noen av de offisielle kanalene. De var lenge ikke lovlige å benytte (ref. Televerket), men var likevel populære som pratekanaler fordi de var moindre utbredt, og dermed oftere var ledige. 9A var en slik.

 

* 11A ble etterhver (eller kanskje ganske tidlig) definert som en nødkanal. Hvor internasjonalt den definisjonen var vet jeg ikke, men det gjaldt nok mer enn for Norge. Men neppe i Italia f.eks. - noen av dere husker sikkert hvordan disse jammet ned denne kanalen (og alle de andre!) når vi hadde kraftig høytrykk og gunstige forhold i så måte på sola.

 

Ronald.

Link to post

FM radioene hadde ihvertfall 4 watt maks tillatt effekt. Bl.a. Zodiac's vanligste bærbare 40 kanalere. Mulig det ikke var tillatt med så høy effekt på AM. Det selges fortsatt 27mhz radioer med 4watt utgangseffekt. : http://www.zodiac.no/produkter/p2000.htm

<{POST_SNAPBACK}>

Det er riktig det at det etter hvert ble 4 watt. Men i PR-radioens barndom var max effekt 0.5 watt.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Ok, ikke alt er like lett å huske, og i farta finner jeg ikke kanalplanene fra Telenor (Televerket), men jeg veit de ligger et sted. Men noe husker jeg (dette er fra før FM-tida, etter den kom var jeg "ute"):

 

* Kanal 3 var definitivt oppkallkanalen for PRIVAT bruk. Skulle iht. reglene kun brukes til oppkall.

 

* Kanalplanen til Televerket skilte klart på kanaler brukt i næring og kanaler brukt privat. (Organisasjoner, f.eks. Røde Kors og Norsk Folkehjelp, var en tredje gruppe.)

 

* Kanal-9 var en "næringskanal". I alle fall på øst-og sør-landet ble denne nærmest "adoptert" av fiskerene. Fiskerorganisasjonen oppfordret sågar sine medlemmer til å bta i bruk denne. Primært til oppkall kanskje, men ble også mye brukt til prat. Dette varte i en perioden over noen (få?) år, i den mellomperioden hvor "de gamle" firskribølge-senderne/mottakere ikke ble brukt lenger, men før VHF'en tok ordenlig over blant fiskerne. Kanskje er det herfra noe av forvirringen kanal-9 som kallesignal kommer opp? Spør du en fisker fra denne tida, så sier han definitivt kanal-9 som kallekanal.  Kanskje privatpersoner i "fisker-tette"  områder brukte denne kanalen også?

 

* A-kanalene var "mellomkanaler" mellom noen av de offisielle kanalene. De var lenge ikke lovlige å benytte (ref. Televerket), men var likevel populære som pratekanaler fordi de var moindre utbredt, og dermed oftere var ledige. 9A var en slik.

 

* 11A ble etterhver (eller kanskje ganske tidlig) definert som en nødkanal. Hvor internasjonalt den definisjonen var vet jeg ikke, men det gjaldt nok mer enn for Norge. Men neppe i Italia f.eks. - noen av dere husker sikkert hvordan disse jammet ned denne kanalen (og alle de andre!) når vi hadde kraftig høytrykk og gunstige forhold i så måte på sola.

 

Ronald.

<{POST_SNAPBACK}>

A-kanaler mellom 1 og 40 (26.965 - 27.405 Mhz)

3A

7A

9A

11A

15A

19A

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

10 koden for intresserte Us Versjon

 

10-1 - [bOTH] You are being received poorly, [MISS] Change location

10-2 - [bOTH] You are being received ok

10-3 - [bOTH] Stop transmitting/Change channels

10-4 - [bOTH] Ok, Acknowledgement

10-5 - [bOTH] Relay

10-6 - [bOTH] Station is busy, standby unless urgent

10-7 - [bOTH] Out of service - radio off (give location and/or telephone

number.)

10-8 - [bOTH] In service

10-9 - [bOTH] Repeat last message

10-10 - [CA] Out of service - radio on

10-10 - [MISS] Fight in progress

10-11 - [CA] Give FCC call sign/Transmitting too fast

10-11 - [MISS] Dog case

10-12 - [CA] Visitors present

10-12 - [MISS] Stand by, remain alert, stop

10-13 - [bOTH] [Advise weather and road conditions

10-14 - [CA] Convoy or escort detail

10-14 - [MISS] Report of Prowler

10-15 - [CA] Enroute to jail w/ prisoner

10-15 - [MISS] Civil Disturbance

10-16 - [CA] Pick up prisoner

10-16 - [MISS] Domestic trouble

10-17 - [CA] Pick up papers

10-17 - [MISS] Meet complainant

10-18 - [bOTH] Complete assignment quickly

10-19 - [CA] Go to your station/I am enroute to my station

10-19 - [MISS] Return to __________

10-20 - [bOTH] What is your location?/My location is...

10-21 - [CA] Telephone your station

10-21 - [MISS] Call __________ by telephone

10-22 - [bOTH] Disregard, Cancel last message

10-23 - [CA] Stand by

10-23 - [MISS] Arrived at scene

10-24 - [CA] Trouble at station

10-24 - [MISS] Assignment completed

10-25 - [MISS] Report in person to meet __________

10-26 - [MISS] Detaining subject, expedite __________

10-27 - [CA] Check computer for warrants

10-27 - [MISS] Driver's license information

10-28 - [CA] Check for full information on vehicle or suspect

10-28 - [MISS] Vehicle registration information

10-29 - [bOTH] Check and advise if vehicle or subject is wanted

10-30 - [CA] Subject has no record, no wants

10-30 - [MISS] Illegal use of radio

10-31 - [CA] Subject has records, no wants

10-31 - [MISS] Crime in progress

10-32 - [CA] Subject is wanted

10-32 - [MISS] Man with gun

10-33 - [bOTH] Emergency traffic in the air

10-34 - [CA] Clearance for emergency messge/Resume normal traffic

10-34 - [MISS] Riot

10-35 - [CA] Confidential information/Backup needed

10-35 - [MISS] Major crime alert

10-36 - [bOTH] Correct time

10-36 - [CA] Correct time/Confidential info

10-37 - [CA] Correct time

10-37 - [MISS] Investigate suspicious auto

10-38 - [MISS] Stopping suspicious auto

10-39 - [CA] Message delivered

10-39 - [MISS] Urgent---use light/siren

10-40 - [MISS] Silent run---no light/siren

10-41 - [MISS] Ending tour of duty

10-42 - [MISS] Ending tour of duty

10-43 - [MISS] Information (J1 = confidential)

10-44 - [MISS] Request permission to leave patrol car

10-45 - [MISS] Animal carcass at __________

10-46 - [MISS] Assist motorist

10-47 - [MISS] Emergency road repairs needed

10-48 - [MISS] Trafic standard needs repair

10-49 - [MISS] Traffic light out

10-50 - [MISS] Accident

10-51 - [MISS] Wrecker needed

10-52 - [MISS] Ambulance needed

10-53 - [MISS] Road blocked

10-54 - [MISS] Livestock on Highway

10-55 - [MISS] Intoxicated driver

10-56 - [MISS] Intoxicated pedestrian

10-57 - [MISS] Hit & Run

10-58 ?????? (Anyone know this one? lemme know...)

10-59 - [MISS] Direct traffic

10-60 - [MISS] Squad in vicinity

10-61 - [MISS] Personal in area

10-62 - [MISS] Reply to message

10-63 - [MISS] Prepare to make written copy

10-64 - [MISS] Message for local delivery

10-65 - [MISS] Net message assignment

10-66 - [MISS] Message cancellation

10-67 - [MISS] Clear to read net message

10-68 - [MISS] Dispatch information

10-69 - [MISS] Message received

10-70 - [MISS] Fire Alarm

10-71 - [MISS] Advise nature of fire (size, type, contents of building)

10-72 - [MISS] Report on progress of fire

10-73 - [MISS] Smoke report

10-74 - [MISS] Negative

10-75 - [MISS] In contact with

10-76 - [MISS] En route (J1 = prisoner, J2 = female)

10-77 - [MISS] Estimated time of arrival

10-78 - [MISS] Need assistance

10-79 - [MISS] Notify coroner

10-80 - [MISS] Vacation check

10-81 - [MISS] School stops

10-82 - [MISS] Reserve loging

10-83 - [MISS] Door check

10-84 - [MISS] If meeting __________, advise

10-85 - [MISS] Will be late

10-86 - [CA] Traffic check

10-86 - [MISS] Report to station

10-87 - [CA] Meet an officer

10-87 - [MISS] Pick up checks for distribution

10-88 - [MISS] Advise present phone number

10-89 - [MISS] Car to car

10-90 - [MISS] Bank alarm

10-91 - [MISS] Unnecessary use of radio

10-92 - [MISS] Frequence check

10-93 - [MISS] Blockade

10-94 - [MISS] Drag racing

10-95 - [MISS] Give radio test

10-96 - [MISS] Mental subject

10-97 - [CA] Arriving at assigned detail

10-97 - [MISS] Minor detail (J1 = Station-report, J2 = Station-lunch, J3 =

Restaurant)

10-98 - [CA] Assigned detail complete

10-98 - [MISS] Prison or jail break

10-99 - [CA] Emergency - all units and stations!

10-99 - [MISS] Records indicate wanted or stolen

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...