guldbrann Startet 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 17.Oktober.2012 er noen som vet vor stor tank å kjølesløyfe jeg må ha Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 (redigert) Hvorfor bygge om til ferskvannkjøling? Disse motorene er bygget for sjøvannkjøling. Og nettopp denne modellen er ofte utsatt for at toppen sprekker. Ombygging til f.v.kjøling betyr høyere arb.temp på motor og det gjør ikke ovennevnte problem mindre. Redigert 17.Oktober.2012 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nestor Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Enig. Dette er det ikke noe å bruke tid å penger på. Men ferskv. eller saltv. tempen kan jo fortsatt holdes på 60 gr.c. Sitér dette innlegget Link to post
Glødepluggen Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Hei, jeg har en 3qm30 ombygd med martec kjøleanlegg og elektrisk sirkulasjonspumpe . Selve tanken er vel på 2-3 liter ca. Dette ble montert for ca 15 år siden. Det er ikke termostat i motoren og da ligger den på 45-60 grader. Dette har fungert utmerket i alle år. Hvis motoren er i bra stand og ikke veldig tæret/rustet i kjølesystemet kan det være en grei investering synes nå jeg. Sitér dette innlegget Link to post
nestor Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Ja da, det var det helt sikkert for 15 år siden, men Martec er enklere en rørkjøling, (min mening) Sitér dette innlegget Link to post
Glødepluggen Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Er enig i at martec systemet er enklere, og at det er en gammel motor det ikke er verdt og bruke masse penger på. Men hvis trådstarter har lyst til å prøve dette og får det til for en billig penge så er det vel bare og sette igang. Sitér dette innlegget Link to post
nestor Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Ja, selvfølgelig, Men har jeg forstått denne tråden riktig så er den åpen for meninger, og det er; mye tid og penger. Jeg er selv mekanikker, jeg har sett ganske mange av disse motorene, så jeg har nok kanskje litt lett for å se dette ut ifra hva det er av driftstimer å hente etter at saltet har gjort sitt, sorry. Har også slike som ikke har det så tøfft, i ferskvann rundt båten. Sitér dette innlegget Link to post
Glødepluggen Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Det er helt sikkert åpent for meninger i tråden, ellers hadde det ikke vært noe moro:) Jeg skjønner godt hva du mener, motoren har sikkert levd lenger enn den har igjen. Det står og faller på tilstanden på motoren slik den er nå. Sitér dette innlegget Link to post
GET Svart 18.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 Har vurdert det samme selv guldbrann, men på en vpmd11. Etter en vurdering lar jeg det være som det er. For mye penger for en gammel sliter. Sitér dette innlegget Link to post
guldbrann Svart 18.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 takk for alle råd å tips d er ferskvann der jeg har båt plassen min så da holder den nok i mange å til Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.