ahamm Startet 18.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 18.Oktober.2012 Skal ha meg en Buster, valget står mellom ny type XXL (2009 eller nyere), eller den forrige Magnum, 2005 eller nyere. Noen som har erfaring med disse? Forskjell på sjøegenskaper? Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
tkb Svart 18.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 Jeg valgte 2004 Magnum, som er lik 2005, bare ulakkert skrog. Fantastisk båt, som bør ha 225 hk. Marsjer da på 32 knop, ved 4200 rpm. Naboen har en 2009 XXl med 150, og er svært fornøyd med den. Mindre plass foran, da konsollen er dratt mer fram, og større plass bak. Har ikke kjørt den, men vil tro sjøegenskapene er noenlunde lik. Det er en fordel med dempede stolsøyler, har ettermontert på min. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 18.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 Kan og legge til at XXL har enklere kalersje løsning. Men 2009, og muligens 2010 har ikke delbar kalersje. Behovet er kanskje ikke så stort, med unntak av fiske i regnvær. XXL har solseng mulighet bak, det har ikke Magnum. Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 19.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Hmm, var ikke klar over at enkelte xxl ikke har todelt kalesje, det er et must, da det dorges endel i all slags vær. Solseng er ikke så viktig for min del, men liker muligheten for å justere fjerne bakbenken på XXL. Men det er nok sjøegenskapene som blir avgjørende. Noen forskjeller mådet vel være siden en er godkjent for 150 hk og den andre for over 200? Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
ahamm Svart 22.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2012 er 150 hk nok på magnum? og 115 nok på xxl? Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
tkb Svart 22.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2012 Spørs hva du er ute etter. Jeg ville ikke valgt noe mindre enn 200 på Magnum, da skroget kler stor motor. Akselerasjon, samt turtall på marsjfart blir mer i min smak. Forbruket blir også gunstig.. Magnum gjør vel 40 knop med 150, og XXL 37 knop med 115 (ca).. Med 225 og 150, 48 og 43 Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 22.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2012 (redigert) ser forbruket er nærmest identisk på 150 og 225, på magnum. Men utvalget er endel større med 150 (blir bruktkjøp). Spørsmålet da er hvem som vil selge til best pris (om 150 da er nok motor) :P sammenligner man derimot 115 og 150 på xxl ligger 115 ca 15 prosent under rundt 30 knop, ikke det at det er så veldig mye, men blir jo fort et par tusen i året, samt noe mindre kannebæring.. Edit; vil ha grei fart (25-30) med full båt også uten å ligge på max Redigert 22.Oktober.2012 av ahamm (see edit history) Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
tkb Svart 22.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2012 Det er jo bra prutningsmonn for tiden, også med 225, hvis du velger Magnum. Lettere å selge med største motor, samtidig som du får gleden av å eie en slik Jeg er som sagt veldig glad i Magnumen. Utrolig trygg og morsom båt i all slags vær (ikke storm da..) Brukes til lange og korte dagsturer, fiske og strandhugg. Med 225 kan man prate uanstrengt i 30 knop.. Akselerasjon er deilig hele veien.. Bruker ca literen pr.nautisk ved 30 knop, muligens litt under. Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 4.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2012 Noen problemer med 250 på 2006 Magnum? Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
tkb Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 (redigert) Nei, det går bra. Er litt kilen fra 47 knop, men enkel å håndtere. En kamerat har E-Tec 225 HO, og den er vel nærmere 250. Fint fornøyd han Redigert 5.November.2012 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Heaven can wait Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 (redigert) Hei. Jeg kjøpte en XXL 2010 modell i år. Forskjellene som jeg har lagt merke til er følgende: XXL før 2010 har ikke delt kalesje. 2010 modell har tette oppbevaringsrom i styre og passasjer konsoll, mens på tidligere modeller ikke har dørk i disse..Dvs alt regnvann kommer inn i disse. Magnum har bedre plass foran styrekonsoll, men det er dårligere plass bak. i tillegg er det ikke badeplattform på tidligere magnum. mens på xxl fra 2008 er det bensintank bak som en del av badeplattform, 2010 modellen har 165 liter drifstofftank. Det nye kalesjesystemet på xxl var fantastisk fint da du kan ta av kalesje fra innsiden og festes med klikk lås i stedet for det gamle systemet med knapper. Jeg var bestemt på å kjøpe Magnum, men endte opp med XXL. Forbruk på min med Yamaha 115 hk er ca en liter pr nautisk i 33 kts. Da med 165 liter drifstoff, fire personer og en hund :-) Lykke til med båtkjøp, det er rette tia nå å kjøpe på. Redigert 5.November.2012 av Heaven can wait (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.