Jump to content

Buster, ny xxl eller gammel Magnum? Valgets kval

ahamm

Recommended Posts

Jeg valgte 2004 Magnum, som er lik 2005, bare ulakkert skrog. Fantastisk båt, som bør ha 225 hk. Marsjer da på 32 knop, ved 4200 rpm.

Naboen har en 2009 XXl med 150, og er svært fornøyd med den. Mindre plass foran, da konsollen er dratt mer fram, og større plass bak. Har ikke kjørt den, men vil tro sjøegenskapene er noenlunde lik. Det er en fordel med dempede stolsøyler, har ettermontert på min.

Hmm, var ikke klar over at enkelte xxl ikke har todelt kalesje, det er et must, da det dorges endel i all slags vær.

Solseng er ikke så viktig for min del, men liker muligheten for å justere fjerne bakbenken på XXL.

Men det er nok sjøegenskapene som blir avgjørende. Noen forskjeller mådet vel være siden en er godkjent for 150 hk og den andre for over 200?

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

ser forbruket er nærmest identisk på 150 og 225, på magnum. Men utvalget er endel større med 150 (blir bruktkjøp). Spørsmålet da er hvem som vil selge til best pris (om 150 da er nok motor) :P

sammenligner man derimot 115 og 150 på xxl ligger 115 ca 15 prosent under rundt 30 knop, ikke det at det er så veldig mye, men blir jo fort et par tusen i året, samt noe mindre kannebæring..

Edit; vil ha grei fart (25-30) med full båt også uten å ligge på max

Redigert av ahamm (see edit history)

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Det er jo bra prutningsmonn for tiden, også med 225, hvis du velger Magnum. Lettere å selge med største motor, samtidig som du får gleden av å eie en slik :smiley:

Jeg er som sagt veldig glad i Magnumen. Utrolig trygg og morsom båt i all slags vær (ikke storm da..) Brukes til lange og korte dagsturer, fiske og strandhugg.

Med 225 kan man prate uanstrengt i 30 knop.. Akselerasjon er deilig hele veien..

Bruker ca literen pr.nautisk ved 30 knop, muligens litt under.

• 2 uker senere...

Hei. Jeg kjøpte en XXL 2010 modell i år.

Forskjellene som jeg har lagt merke til er følgende:

XXL før 2010 har ikke delt kalesje. 2010 modell har tette oppbevaringsrom i styre og passasjer konsoll, mens på tidligere modeller ikke har dørk i disse..Dvs alt regnvann kommer inn i disse.

Magnum har bedre plass foran styrekonsoll, men det er dårligere plass bak. i tillegg er det ikke badeplattform på tidligere magnum. mens på xxl fra 2008 er det bensintank bak som en del av badeplattform, 2010 modellen har 165 liter drifstofftank. Det nye kalesjesystemet på xxl var fantastisk fint da du kan ta av kalesje fra innsiden og festes med klikk lås i stedet for det gamle systemet med knapper.

Jeg var bestemt på å kjøpe Magnum, men endte opp med XXL.

Forbruk på min med Yamaha 115 hk er ca en liter pr nautisk i 33 kts. Da med 165 liter drifstoff, fire personer og en hund :-)

Lykke til med båtkjøp, det er rette tia nå å kjøpe på.

Redigert av Heaven can wait (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...