Jump to content

Temperatur varsling - hvilken temperatur?


eXpence

Recommended Posts

...På hvilken temperatur "slår" temperaturvarsleren vanligvis inn på en liten saltvannskjølt diesel motor (Yanmar)?

Hadde i sin tid en 2QM-15 hvor jeg undersøkte akkurat dette. Snakket med min Yanmar-pusher og fikk følgende svar.

 

50-55 grader - thermostaten åpner seg......

60 grader - temp-varseren skal varsle.......

66 grader - fare på ferde, saltvann kan begynne og felle ut salt / krystallisere seg....

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hadde i sin tid en 2QM-15 hvor jeg undersøkte akkurat dette. Snakket med min Yanmar-pusher og fikk følgende svar.

 

50-55 grader - thermostaten åpner seg......

60 grader - temp-varseren skal varsle.......

66 grader - fare på ferde, saltvann kan begynne og felle ut salt / krystallisere seg....

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for svar. :smiley:

Har en 2GM (15Hk) - den er vel ganske lik?

Grunnen til at jeg spør er at det er greit å vite hvor varmt det egentlig er når det "piper". Her synes det altså som det ikke er noen _akutt_ fare for motorskader i det det piper.

Typisk tilfelle er om man får noe i inntaket som tetter igjen og alarmen "går". Får man da stanset raskt opp og får åpnet igjen kan man kjøre videre uten å frykte skader på motoren.

 

/U

Link to post
Share on other sites

.......om man får noe i inntaket som tetter igjen og alarmen "går".

<{POST_SNAPBACK}>

Enig, Ulmo!

Men jeg synes jo at det er ganske "kjiipt" av Yanmar og ikke levere et instrument som viser faktisk temperatur i motoren hele tiden! Faktisk så ergret jeg meg så mye over det, at jeg lagde et selv av et digitalt inne- / utetermometer til 80-90 kroner. Limte fast den vanntette ute-føleren (på et 3-meter lang ledning) til godset, rett ved siden der varsel-føleren sitter på toppen, akter - og kunne, fra føreplassen, til enhver tid lese av hvor varmt motoren var. Det ble faktisk ganske bra.

 

Liker å registrere (bakerst på hjernebarken) hvordan tempen utvikler seg under forskjellige kjøreforhold for, eventuell, tyde en "stigende" tendens. Dette reddet meg og motoren én gang da jeg kjørte gjennom et tykt belte med glassmaneter som tettet inntaket.

 

Men, nå hadde jeg motorsnekke og var derfor mere avhengig av jernhesten enn du er - du har vel seilbåt, og da brukes ikke motoren så mye.

Lykke til!

:o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...