Jump to content

Overgang fra 2t 30 hk til 4t 25 hk på askeladden hvordan blir det?


Vegardos

Recommended Posts

Sitter å vurderer å bytte motor på båten vår.

Det er en 16 fot askeladden av den gamle oransje typen, med overbygg og kallesj.

I dag er det en 2 takt 30 hk yamaha på den, men denne motoren er fra `84, så vi tenker att det er greit å bytte til en nyere motor snart.

Vi tenker på å bytte den ut med en 4 takter på 25 hk.

 

Men er det noen som har erfaringer med dette?

Blir det enorm forskjell i fart og effekt på dette? en 4t er vel kraftigere enn 2t??

Link to post

Blir det enorm forskjell i fart og effekt på dette? en 4t er vel kraftigere enn 2t??

en 2t 30hk er rundt 50kg - hvor tung er 4T'en? Og hvordan vil båten reagere på den ekstra vekta i hekken? På noen båter er ekstra vekt uproblematisk, på andre merkes det godt.

 

Vanskelig å si at den ene er kraftigere enn den andre, det kommer også an på sylindervolum m.m. Jeg vil tro en 4T 25hk vil oppfattes som tregere enn en 2T 30hk.

(mens derimot en Yamaha F30 er ganske sterk med sine 3 sylindre og 737cc. Bare synd den veier oppmot 90 kg :smiley: )

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

en 2t 30hk er rundt 50kg - hvor tung er 4T'en?

 

30hk yamahaen fra tidlig nittitallet er 59-61 kilo tørrvekt, ny firetakter fra Tohatsu veier 71 kilo, så vekten på firetaktere blir bedre og bedre. Men ville nok ikke gått ned i effekt... Nå er de fleste 25 og 30 samme motor, og prisforskjellen minnimal...

 

Ellers enig med ivar i at en firetakter nok vil oppleves som noe tregere en en totakter...

Link to post

to sylindret er 57 kilo, så da er det 14 kilo i differanse... Ikke all verden.

 

Det er omtrent samme vektforskjell som jeg opplever før og etter jul. :lol:

 

På denne båttypen tror jeg ikke du vil få noen negative forandringer i det hele tatt, er ikke akkurat noen racer i utgangspunktet.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

En Askeladden går greit med 25 hk 4t uten noen ombord....men en treg 4t 25 hk får neppe f.eks. 5 voksne opp i plan...uansett hva slags båt du har.Tregheten i 4t merkes vel mest ved akselerasjon, som feks. ved vannskistart. Kjenner ikke båtmodellen så godt, men hvis godkjent fra fabrikk og hvis den tåler motorvektenville jeg satt på en 40 hk 4t på hekken slik at en familie med ungdommer...pluss svigermor og litt bagasje greit kommer opp i plan.

 

Fordelen med 25 hk kontra 30 hk er at man ikke trenger båtførerbevis med 25 hk selv om man er født etter 1980.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post

men hvor mye forskjell er det egentlig i 25 hk 4-takt og 30 hk 4-takt??

 

Forskjellen kan ofte væe om den planer eler ikke.

 

Med 2 personer om bord kan du ligge i plan med gassen i bånn med maks turtall, maks støy, maks bensinforbruk og maks motorslitasje, mens med 30 hk kan du ligge med ok marsfart i plan selv om du demper gassen til et noe lavere turtall.

 

Med 3.4 eller 5 personer om bord kan ofte 5 hk være forskjellen på om du kommer opp i plan eller ikke. Vet ikke akkurat hvor mange voksne mennesker 25 hk får opp i plan, men ofte vil de siste 5 hk være kritiske for å få "rumpa" opp av vannet. Forskjellen på 25 hk og 30 hk kan da være ca 12 knops fart....for mens 25 hk brøyter seg fram i 8 knop kan 30 hk komme opp på vannet med f.eks. 20 knops fart...altså avhengig av vekten ombord.......men med 5 kjukke arbeidskolleger samt bagasje og fulle bensintanker ombord klarer vel heller ikke 30 hk å få båten i plan (?).

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...