Vegardos Startet 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 19.Oktober.2012 Sitter å vurderer å bytte motor på båten vår. Det er en 16 fot askeladden av den gamle oransje typen, med overbygg og kallesj. I dag er det en 2 takt 30 hk yamaha på den, men denne motoren er fra `84, så vi tenker att det er greit å bytte til en nyere motor snart. Vi tenker på å bytte den ut med en 4 takter på 25 hk. Men er det noen som har erfaringer med dette? Blir det enorm forskjell i fart og effekt på dette? en 4t er vel kraftigere enn 2t?? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 (redigert) Den største forskjellen blir nok i lavere bensinforbruk og vesentlig mindre støy Redigert 19.Oktober.2012 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vegardos Svart 19.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Det er litt av håpet ja Men vil det bli mye forskjell i fart, og plan på båt? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Tror ikke du merker noen særlig mindre fart. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Men du mister godlukta til to-takteren Jeg hadde tviholdt på to-takteren, og heller investert i en overhaling om nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Vegardos Svart 19.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 du kan jo få kjøpe to-takteren billig hos meg Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 (redigert) Blir det enorm forskjell i fart og effekt på dette? en 4t er vel kraftigere enn 2t?? en 2t 30hk er rundt 50kg - hvor tung er 4T'en? Og hvordan vil båten reagere på den ekstra vekta i hekken? På noen båter er ekstra vekt uproblematisk, på andre merkes det godt. Vanskelig å si at den ene er kraftigere enn den andre, det kommer også an på sylindervolum m.m. Jeg vil tro en 4T 25hk vil oppfattes som tregere enn en 2T 30hk. (mens derimot en Yamaha F30 er ganske sterk med sine 3 sylindre og 737cc. Bare synd den veier oppmot 90 kg ) Redigert 19.Oktober.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Big Horn Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Takk for tilbudet, men jeg har fortsatt min gode gamle 2T 25hk Yamahaha fra '83.......montert på en 12' Zodiac fra samme år! Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 en 2t 30hk er rundt 50kg - hvor tung er 4T'en? 30hk yamahaen fra tidlig nittitallet er 59-61 kilo tørrvekt, ny firetakter fra Tohatsu veier 71 kilo, så vekten på firetaktere blir bedre og bedre. Men ville nok ikke gått ned i effekt... Nå er de fleste 25 og 30 samme motor, og prisforskjellen minnimal... Ellers enig med ivar i at en firetakter nok vil oppleves som noe tregere en en totakter... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 trådstarters 30hk er fra 84, 2syl og dermed litt lettere enn den 3 sylindrede hvis jeg ikke husker helt feil Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Vegardos Svart 19.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Det er korrekt, den er to-sylindret. Hva mener dere med att den vil oppleves som tregere? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Du vil merke at båten blir tregere. En kamerat har lik båt som meg,jeg har en eldre Suzuki 25hk 2T,han kjøpte seg ny Mercury 20hk 4T i sommer. Jeg drar lett ifra han fra stillestående,og greier 5 knop mer. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 to sylindret er 57 kilo, så da er det 14 kilo i differanse... Ikke all verden. Var større vektsforskjeller mellom 2 og firetaktere før. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Hva mener dere med att den vil oppleves som tregere? 2T har gjerne mer dreiemoment i mellomregisteret hvis man sammenligner en 2T og en 4T med samme syl volum Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
littmild Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 to sylindret er 57 kilo, så da er det 14 kilo i differanse... Ikke all verden. Det er omtrent samme vektforskjell som jeg opplever før og etter jul. På denne båttypen tror jeg ikke du vil få noen negative forandringer i det hele tatt, er ikke akkurat noen racer i utgangspunktet. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
oslofjord Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 (redigert) En Askeladden går greit med 25 hk 4t uten noen ombord....men en treg 4t 25 hk får neppe f.eks. 5 voksne opp i plan...uansett hva slags båt du har.Tregheten i 4t merkes vel mest ved akselerasjon, som feks. ved vannskistart. Kjenner ikke båtmodellen så godt, men hvis godkjent fra fabrikk og hvis den tåler motorvektenville jeg satt på en 40 hk 4t på hekken slik at en familie med ungdommer...pluss svigermor og litt bagasje greit kommer opp i plan. Fordelen med 25 hk kontra 30 hk er at man ikke trenger båtførerbevis med 25 hk selv om man er født etter 1980. Redigert 19.Oktober.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Det er omtrent samme vektforskjell som jeg opplever før og etter jul. Da er vi to Kjøper alltid motor med januarvekten i bakhodet! Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Det er ingen fordel å ikke ha båtførerprøven.... Jeg støtter 40hk teorien. Du vil få en båt som er litt mer gøyal. Sitér dette innlegget Link to post
Vegardos Svart 26.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2012 Nja.. båten er bare typegodkjent for 22 kW=29,92 hk altså MAX 30 hk... Så da forholder jeg meg til det. men hvor mye forskjell er det egentlig i 25 hk 4-takt og 30 hk 4-takt?? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 26.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2012 ca 5 hk forskjell;) Merkes nok mest med litt folk ombord.. Toppfart med tom båt er kanskje en knop eller to høyere.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
oslofjord Svart 27.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2012 (redigert) men hvor mye forskjell er det egentlig i 25 hk 4-takt og 30 hk 4-takt?? Forskjellen kan ofte væe om den planer eler ikke. Med 2 personer om bord kan du ligge i plan med gassen i bånn med maks turtall, maks støy, maks bensinforbruk og maks motorslitasje, mens med 30 hk kan du ligge med ok marsfart i plan selv om du demper gassen til et noe lavere turtall. Med 3.4 eller 5 personer om bord kan ofte 5 hk være forskjellen på om du kommer opp i plan eller ikke. Vet ikke akkurat hvor mange voksne mennesker 25 hk får opp i plan, men ofte vil de siste 5 hk være kritiske for å få "rumpa" opp av vannet. Forskjellen på 25 hk og 30 hk kan da være ca 12 knops fart....for mens 25 hk brøyter seg fram i 8 knop kan 30 hk komme opp på vannet med f.eks. 20 knops fart...altså avhengig av vekten ombord.......men med 5 kjukke arbeidskolleger samt bagasje og fulle bensintanker ombord klarer vel heller ikke 30 hk å få båten i plan (?). Redigert 27.Oktober.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.