zimsen Startet 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 19.Oktober.2012 Har nettopp kjøpt meg en båt med en Suzuki DF40 fra 2005. Denne har kontroll boks , turteller med varsellamper osv. Startet den opp i ei balje i dag for å sjekke om alt faktisk fungerer , det jeg først la merke til var en kraftig pipelyd når jeg vred på nøkkelen men har funnet ut at denne vistnok skal være der. Det andre som bekymrer meg mer er kjølestrålen , når den står på tomgang kommer det nesten ikke noe vann i det hele tatt ut av motoren , men når jeg gir litt gass så kommer vannet i en relativ grei stråle , men i fri så stopper det opp igjen. Er dette normalt på disse motorene? og er det ingenting som varsler om kjøling er dårlig? .....er ikke veldig lenge siden impelleren ble byttet heller. Så ett dumt spørsmål fra en som ikke har hatt båt med kontroll boks før (sidemontert suzuki boks) hva brukes den svarte spaken/hendelen innerst mot veggen til ? takk for svar :) Sitér dette innlegget Born to fish - Forced to work! Link to post
ashfirelate Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Har erfaring fra en suzuki DF90 2009 modell, og her kommer det fin stråle med jevnt trykk fra motoren starter og mens den går på tomgang. Dette gjelder forøvrig de andre maskinene mine også (Mercury, tohatsu og honda) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 kan være avleiringer i hullet der pilotstrålen kommer ut. Da hjelper det oftest å stake opp med litt tykt nylonsnøre Den lille hendelen er sikkert tomgangsgass. Ikke så ofte man trenger den på EFI motorer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
zimsen Svart 19.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Takk for svar! Ja ringte ett verksted som kunne bekrefte at dette ikke var normalt , så jeg har bestilt ny impeller. Men ser jo at hullet for pilotstrålen er meget lite i forhold til andre maskiner så regner med at det ikke skal mye møkk til før det tetter seg der. Skal prøve å stake opp , men greit å bytte impelleren uansett. Er ikke rare jobben det i forhold til hva som kan skje...... Sitér dette innlegget Born to fish - Forced to work! Link to post
zaq Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Jeg hadde tilsvarende motor for et par år siden, tror det var en 2001-modell. Når jeg kjøpte den, så var kontrollstrålen helt fraværende. Motoren så imidlertid ut til å fungere bra ellers. Etter å ha pirket bort litt avleiringer med en liten ståltrådbit, så dukket strålen opp igjen og motoren fungerte aldeles strålende de to årene jeg hadde den. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Ja i 19 av 20 tilfeller er det berre litt avleiring i siste centimeterene av slangen til kontrollstrålen Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
zimsen Svart 9.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2012 Avleiring var det i dette tilfelle også , kjøpte impeller , sjekket deretter slangen og etter litt småpirk kom en fin og kraftig stråle....men da har jeg i hvertfall en impeller liggende. Sitér dette innlegget Born to fish - Forced to work! Link to post
oslofjord Svart 9.November.2012 Link til dette innlegget Svart 9.November.2012 Det heter seg at det lønner å skifte impelleren før den slites ut....så et impellerskifte er vel uansett btreyggende. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Hvor ofte bør impelleren skiftes og er det så enkelt at man kan gjøre det selv? Er det samme fremgangsmåte på små påhengser som på store? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 (redigert) På Evinrude E-tec skiftes impeller fast som ledd i 3 års service. Fikk dette gjort på verksted pga garanti-tid på motor. Har skiftet impeller på mindre motorer tidligere, da måtte undervannshus løsnes fra motor for å komme til vannpumpehuset der impelleren sitter. Vet ikke om alle moderne påhengsmotorer har det på samme vis(?) Redigert 10.November.2012 av Søringen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Et eksempel her: http://www.youtube.com/watch?v=Mg23ZkyjXGI Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.