Jump to content

Suzuki DF40 2005, nesten ikke kontrollstråle på lavt turtall

zimsen

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt meg en båt med en Suzuki DF40 fra 2005. Denne har kontroll boks , turteller med varsellamper osv.

Startet den opp i ei balje i dag for å sjekke om alt faktisk fungerer , det jeg først la merke til var en kraftig pipelyd når jeg vred på nøkkelen men har funnet

ut at denne vistnok skal være der. Det andre som bekymrer meg mer er kjølestrålen , når den står på tomgang kommer det nesten ikke noe vann i det hele tatt

ut av motoren , men når jeg gir litt gass så kommer vannet i en relativ grei stråle , men i fri så stopper det opp igjen. Er dette normalt på disse motorene? og er det ingenting som varsler om kjøling er dårlig? .....er ikke veldig lenge siden impelleren ble byttet heller.

Så ett dumt spørsmål fra en som ikke har hatt båt med kontroll boks før (sidemontert suzuki boks) hva brukes den svarte spaken/hendelen innerst mot veggen til ?

takk for svar :)

Born to fish - Forced to work!

kan være avleiringer i hullet der pilotstrålen kommer ut. Da hjelper det oftest å stake opp med litt tykt nylonsnøre

Den lille hendelen er sikkert tomgangsgass. Ikke så ofte man trenger den på EFI motorer

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Takk for svar! Ja ringte ett verksted som kunne bekrefte at dette ikke var normalt , så jeg har bestilt ny impeller. Men ser jo at hullet for pilotstrålen er meget

lite i forhold til andre maskiner så regner med at det ikke skal mye møkk til før det tetter seg der. Skal prøve å stake opp , men greit å bytte impelleren uansett.

Er ikke rare jobben det i forhold til hva som kan skje......

Born to fish - Forced to work!

Jeg hadde tilsvarende motor for et par år siden, tror det var en 2001-modell. Når jeg kjøpte den, så var kontrollstrålen helt fraværende. Motoren så imidlertid ut til å fungere bra ellers. Etter å ha pirket bort litt avleiringer med en liten ståltrådbit, så dukket strålen opp igjen og motoren fungerte aldeles strålende de to årene jeg hadde den.

• 3 uker senere...

På Evinrude E-tec skiftes impeller fast som ledd i 3 års service.

Fikk dette gjort på verksted pga garanti-tid på motor. Har skiftet impeller på mindre motorer tidligere, da måtte undervannshus løsnes fra motor for å komme til vannpumpehuset der impelleren sitter. Vet ikke om alle moderne påhengsmotorer har det på samme vis(?)

Redigert av Søringen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...