sap_2000 Startet 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 19.Oktober.2012 Hei. Sjekker opp mulighet for rensing av dieseltanker uten mulighet for og åpne selve tanken for fysisk tilgang. Har lest om firmaer i UK som spesialiserer seg på rensing av dieseltanker gjennom påfyllingsslangen med høytrykk og filtrering/ resirkulering med en trillbar enhet. Tankene har også utgang nederst i ene hjørnet til motorene (uvanlig?) hvor man kunne koblet seg på for avtapping. Noen som vet om noen som driver med dette? Båten det gjelder ligger på nordvestlandet. Dette er en båt jeg vurderer og kjøpe, men tankene er fulle av grums og filtrene gikk tette under prøvekjøring kun 2 gangtimer etter at filtrene var byttet sist. Håpløst og starte på hentetur slik den er nå, Så om jeg hadde kjøpt denne båten måtte dette vært i orden før man hadde tatt turen til Oslo om man ikke skulle brukt 100 sett filtre på veien.... Takker for hjelp Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
taunus Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Hvorfor tapper du ikke bare av dieselen da. Vann legger seg på bunnen. Tapp gjennom et filter. Kanskje du kan bruke mesteparten av dieselen om igjen. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 (redigert) Avtapping er ikke problemet, men man får ikke ut bunnfallet på den måten. Problemet er at det er fullt av grums og muligens dieseldyr som har lagt seg på bunnen. Dette blir virvlet opp ved bevegelse/ sjøgang. Når filtrene går tette etter 2 timer i stille vær så motorene omtrent stopper, må det være betydelig med møkk. Det var ikke vann i vannutskillerene (store Racor filtre), bare tåke/ grums. Derfor må tankene vaskes eller renses og det ingen mulighet til og komme til fysisk pga manglende mannhull. Derfor er høytrykk eneste utvei meg bekjent. Noen som vet om hvem som kan gjøre en slik jobb? Redigert 19.Oktober.2012 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
taunus Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 (redigert) Det er kanskje best å få et transporttilbud på lastebil. . Redigert 19.Oktober.2012 av taunus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 (redigert) Jeg spør etter firma som kan fikse dette med høytrykk, og ikke etter et transportfirma. Båten 12 meter lang, 4 meter bred og tipper 4,5 meter høy og 12 tonn, så tror ikke det er egnet for landeveien i Norge. Hvertfall ikke til en ok pris. Tanken har IKKE mannhull, så umulig og komme til fysisk. Ei heller mulig og ta ut tankene. Avstand til dørk i aktercockpit (teakbelagt) over er 5 cm, så ikke mulig eller nyttig å lage mannhull heller. Igjen; noen som vet om noen som kan gjøre en slik jobb som beskrevet i innlegg #1? Redigert 19.Oktober.2012 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Oteren Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 (redigert) Hør med firma som driver med septiktømming mv i nærheten av båten, vi har et firma her i Kr.sand som bl.a. driver med tømming av oljetanker. Noen båtverksteder i nærområdet som vet om noen? Redigert 19.Oktober.2012 av Oteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Igjen; noen som vet om noen som kan gjøre en slik jobb som beskrevet i innlegg #1? Fælt så fokusert du var på spyling da. Du kan jo bare snu båten opp ned og helle ut alt grumset. :D Sitér dette innlegget Øivind Link to post
HansT Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Norsk gjenvinning har utstyr til dette... Åssen de er på pris vet jeg ikke... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Fælt så fokusert du var på spyling da. Du kan jo bare snu båten opp ned og helle ut alt grumset. :D Hvis du løfter og rister så står jeg med trakta, lol Jeg ser ingen annen mulighet enn spyling da tankene hverken kan tas ut eller åpnes. Elendig konstruksjon av båtbygger. Det at båten er 50 mil unna gjør det heller ikke lettere. Tror selger er innstilt på å ta endel av kostnaden da båte pt ikke er kjørbar noe særlig utenfor havna. Jeg spør her for å finne noen jeg kan anbefale til selger som holder til på Sunnmøre. Fra min side er det et krav at vi får orden på dette før evt kjøp da det ville vært umulig å få båten hjem slik den er nå. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
oivindg Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Jeg ser ingen annen mulighet enn spyling da tankene hverken kan tas ut eller åpnes. Elendig konstruksjon av båtbygger. Men ikke uvanlig? Tror det er sånn på min båt også. Litt overraskende egentlig, da de fleste løsningene ellers er ganske ryddige. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
sap_2000 Svart 19.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Ja, utrolig at velrenommerte båtbyggere gir blaffen i servicetilgang. De gir vel F.... da det ikke blir deres problem i fremtiden tipper jeg Her er link til et firma i UK som driver med det jeg søker. http://www.dieselbugbusters.co.uk/index.php?option=com_content&task=view&id=24&Itemid=44 Måtte vært et godt marked for det her hjemme også Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
cosmic Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 En sugebil,(slamsuger),har ingen problemer med å lense unna alt som måtte komme ut av drenshullet i bunnen av tanken. Kan være verre å få inn noe å spyle med.Om du kan gå inn i bunn med spyledyse,vil det ikke være noe problem å suge unna det som måtte komme ut samme hullet mens spyking pågår.Faren er vel heller at de kan spyle tanken i filler,eller suge den flat. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Fareline?? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Ser ut som separator/filtrering i linken. Ville hørt med et firma som driver med rørfornying eller høytrykkspyling. Finnes mye spyleverktøy til å senke ned i tanker, men har ikke sett så små at de går i påfyllinggsstuss enda. Alternativt forsøkt med slik "selvkrypende"slange på høytrykksspyler. Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 va med å tappe ut all dieselen som du klarer,for deretter bruke en vanlig høytrykkspyler i tanken,du må selvsagt ha en grei oppsamling av den guffa som er på tanken etterpå så må du jo tørke tanken innvendig.jeg har selv renset en tank pådenne måten.jeg koblet støvsugerslangen på utblasnings stussen , luften ble varm og tanken tørr.Min tank var ganske liten 60 liter.og det var lett og komme til for visuell inspeksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 Det må la seg gjøre med bakoverspylende dyse, slike som brukes i rør. Men det spørs hvor stor tilkobling til avtapping nede i hjørnet er... Og så eit inspeksjonskamera fra CO eller BT, så man kan se at tankene blir rein. Kanskje det går an å rigge opp eit kar under avtapping og ha lensepumpe oppi, slik at ikkje skyllevannet renner ned i kjølen. Til tørking har eg brukt sentralstøvsuger og koblet "blåsen" på tanker. Meeeget oppegående resultat. Typisk jobb som ingen firma gidder. Det må da finnes en "tusenkunstner" på Sunnmøre som har spyler og slange, avfetting og zalo, pumper og fat, og en gammeldags støvsuger som kan blåse varmluft, inspeksjonskamera, lommelykt, og liker tusenlapper ? Her må selgeren på offansiven. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
volfro Svart 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 Ser jo ut som vanligt hydr. flusjeutstyr på den linken din sap. Sug fra bunn og inn igjenn i topp på tank? Kan ikke sjå noe om spyling der? Hvor ligger båten? ev. send im. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 20.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 (redigert) Takker for forslag. Metoden som UK firmaet bruker har fått gode skussmål i MBY. Ikke alt for avansert opplegg, men sikkert ikke så effektivt som et ordentlig høytrykkspylingsystem ville vært. Problemet for min del er at jeg er 50 mil unna og må ha dette iorden før evt kjøp og hjemkjøring. Hadde båten vært her hjemme skulle jeg sikkert fått til noe ala sirkuleringssystemet. Tror man hadde fått grei effekt med 2-3% diesel igjen på tanken.. Salget foretas av barna til eier pga alvorlig sykdom, så eier kan ikke opplyse eller bistå med noe. Barna er heller ikke båtmennesker så det blir litt opp til meg og finne noen som kunne gjort jobben. Alternativt kunne jeg prøvd å kjøre båten hjem med 20 sett filtre og sett hvor langt jeg kom. Båten har 2 motorer, 2 tanker og Racor grovfiltre så sjansen for at begge skulle gå 100% tett samtidig er forhåpentligvis liten, men iom at man skal rundt både Stadt, Jæren og Lista i November ville det vært katastrofalt om mr Murphy skulle slått til for fullt i værst tenkelige situasjon. Redigert 20.Oktober.2012 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Audiquattro Svart 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 (redigert) Kan du ikke hive inn en midlertidig tank? Snakker vi enorme mengder drivstoff her? Koble i såfall en mindre tank i serie med hovedtanken og filter mellom disse så har du en buffer om filterne går tett. Redigert 20.Oktober.2012 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 Tenkte på det samme, men jeg tipper det er snakk om et par hundre liter i timen her. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Bitteliten Svart 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 . Alternativt kunne jeg prøvd å kjøre båten hjem med 20 sett filtre og sett hvor langt jeg kom. Nei det kan du ikke. For stor konsekvens om Murphy slår til. Racor har fuel polishing kits. Kanskje det er en mulighet? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 20.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 1000 liter tankapasitet og rundt 100 l/t på marsj, så måtte vært litt størelse på ekstratanken. Får se hva som skjer. Alt dette er hvis det blir handel. Først må man bli enige om pris, og der har vi litt forskjellige synspunkter naturlig nok ;) Takker for svar og forslag! Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Audiquattro Svart 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 (redigert) Maritim selger 140 liters tanker til 2 lapper. Pølse i slaktetiden. Da har du en time på deg til å få igang "flowen". Redigert 20.Oktober.2012 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 Ikke mulig med fraktebåt hjem? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 Det er vel bare en mulighet som også gir varig bedre modifikasjon. Lag luke i teakdekket og mannhull. Behovet for å rengjøre tanken dukker sikkert opp igjen innen ti år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.