Jump to content

Firma som rengjør dieseltank med høytrykkspyling?

sap_2000

Recommended Posts

Ikke mulig med fraktebåt hjem?

Sikkert mulig, men tipper grisedyrt. Er vel heller ikke mange båter som går helt til Oslo.

Hadde vel også hatt glede av en langtur også, forutsatt at ting funker noenlunde og ikke utvikler seg til å bli henteturen fra helvete...

Skjære hull i et originalt teakdekk hadde jeg bare vurdert om man skulle lagt nytt og fått tilpasset luken slik at det ble pent. Inntil videre hadde det måtte bli skylle/ renseprosessen.

Mvh. SAP

Nei det kan du ikke. For stor konsekvens om Murphy slår til.

Racor har fuel polishing kits. Kanskje det er en mulighet?

Måtte gjort en innsats først hvertfall med tipping og skylling.

Det er bare den ene motoren som har fått driftsproblemer. Den ene stoppet på prøveturen så jeg måtte legge til med en motor. Gikk greit det.

Sjansen for problem med begge samtidig er relativt liten. Hadde sjekket og drenert filtrene ofte og hatt med mang reserver.

Etter prøveturen åpnet jeg og tømte begge filtrene på ene motoren. Tok meg under 5 minutter på en ukjent båt med lufting før jeg hadde motoren igang igjen, så hadde den ene begynt og krangle hadde jeg byttet mens vi gikk på den andre på evt hjemtur.

Var ikke vann, bare grums.

Mvh. SAP

Hei,

om det var jeg som hadde problemet tror jeg jeg ville løst det på denne måten.

Jeg ville skaffet meg en fatpumpe og et grov og et finfilter som kunne kobles på fatpumpen.

Så ville jeg lokalt fått lånt/leid/kjøpt nok fat til å tømme båtens dieseltank. Samt hatt med f.eks. 50 liter ny diesel på kanner.

Så tar du en kort men masete tur med båten for å få virvlet opp max grums fra tanken. Legg til og pump ut all den dieselen du får ut.

Hell på de nye 50 literne med diesel, "shake the boat" og pump ut i et fat. Rens denne dieselen med fin og grovfilter på fatpumpen og pump dieselen over i kannene igjen. Hell dieselen på båten og "shake the boat".

Gjenta denne prosessen til du føler deg trygg på at tanken er så ren som du trenger å ha den.

Ev. kan du etter utpumping av den orginale skitne dieselen fylle på et par hundre liter varmtvann med zalo, "shake the boat" og pumpe ut. Skyll en runde eller to med reint kaldt vann, også går du i gang med ny diesel. (ta en ekstra runde med å tappe ut vann fra bunn av tanken etter at dieselen er på plass igjen)

Lykke til!

Eg er ikkje enig med at det lages mannhull. Eg har ved fleire anledninger på båter brukt kraftig drillpumpe og sirkulert diesel på tank til det er reint. Koble pumpe til på bunn av tanken, og kjør den på fult. Bruk eit separatorfilter i mellom tank og pumpe, ( på sugesiden) og slange fra pumpe rett oppi tanken igjenn.

Bruk en lang slange å kjør ny-renset diesel ned i tanken, og flytt stadig på den. Prøv å vri slangen rundt å få spylt/virvlet opp over alt. Dette kan ta lang tid første gang. Sjekk hvilken flow racorfiltrene ombord tåler, og få tak i en pumpe som tilsvarer l/min.

Klarer pumpa 500l min, så bør en tank på 500 liter bli ganske filtrert etter en time pumpekjøring. (minus 5 min til filterskift og skylling av skål.

Bestill to kartonger filter på e-bay. Meget å spare.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

God ide, Sæbø!

Kunne da antagelig brukt racorene ombord som er type 500 fg med 2010 innsatser. .

Tannhjulpumpe fra maritim på 14 l/min = over 800 l/t, noen koblinger, ventiler og slange så kunne gjort dette før avgang samt om kveldene på hjemtur.

Evt så kan jeg lage min egen filtreringsstasjon med et par 500FG, grovfilter, pumpe og starte business, hehe

Kartong med filtre fra US var også en god ide :)

Mvh. SAP

Klippet fra en gammel tråd. Det er kanskje ikkje moderne commonrail med mye returkjøling på dieselsystemet ombord, så då ville eg brukt tommelfingerregelen under med xxx hk x 0,18gallon pr time

Det er kapasitet på fødepumpe som bestemmer filterstørrelsen.

Å sette inn dieselfilter etter eget bruksmønster er tull.

Manglende dieseltilførsel vil kunne føre til skikkelig motorproblem dersom man en dag får det travelt, og feks må kjøre på max i to timer for å komme til legevakt med en skadet ombord.

Fra Racor sine sider: Dersom ein mangler data på total flow står det:

Gallons per Hour is Engine Horsepower (maximum) multiplied by 18%, or GPH = HP X 0.18

Då vert det 330hk X 0,18 Gallon Pr Hour = 43,2 gallon = ca 226 liter/t.

1 gallon er ca 3.8liter.

Mange proffe filterleverandører har data på de vanligste motorer, og kan hjelpe. Ellers vil en kunne finne slike data

i papirer på motor.

Motoren som skal inn i min båt er Iveco på 330hk commonrail. I følge Leikang A/S som leverer Separ, har den motoren en kapasitet på 4.1liter minuttet. Det blir 246 liter i timen.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg fikk mine tanker rengjort på den måten du ønsker for 4 år siden og det var utrolig mye guffe som ble filtrert ut. Problemet er at dette firmaet jeg benyttet hørrer hjemme i Stavanger, og dermed er du like langt. Metoden var nokså enkel: En sugeslange med en stiv nedre del lik høyden på tanken ble stukket ned i tanken gjennom hullet til tankmåleren og suget opp innholdet som ble filtrert for vann og skitt og sendt tilbake til tanken via en pumpe med høgt trykk som spylte løs grumset i bunn. Denne prosessen pågikk kontinuerlig med skifte av filter etter hver som de ble fulle av skitt. Etter ca. 2 timers sirkulering og filtrering var innholdet i filteret ren diesel. Da var ca. 200 liter diesel i en 400 liters tank teoretisk sirkulert og filtrert ca. 20 ganger, og det ble nesten en bøtte med skitt fra hver tank. Likevel mente han som gjorde arbeidet at mine tanker var ganske bra med relativt lite skitt (!!!). Hele operasjonen med rengjøringen tok 4 timer med to tanker og kostet 3.500 kroner.

Alt utstyret sto på en liten henger og ble drevet av et aggregat på 2,5kw og besto av en sugepumpe, separator for vannutskilling, 3 filtre i serie, en liten buffertank på ca. 100-150? liter og en pumpe med slange fra buffertanken tilbake til dieseltanken via fyllingshullet. Trykket fra denne pumpen var så høgt at du kunne høre at det pågikk spyling i tanken fordi spruten fra slangen sveipet rundt (ref. vannslange med trykk) uten at jeg kan si hvor høgt det var.

Det er sikkert mange som har denne typen utstyr, mottakere av spesialavfall er nevnt, andre kan være mindre verft eller båtbyggerier. Utstyret og betjeningen er så enkel at nær sagt hvem som helst med litt kjennskap til denne typen utstyr kan sette det sammen på en liten pick-up, eller som i mitt tilfelle, på en liten henger som var mindre enn 2 m lang. Største komponenten var egentlig buffertanken som var en klar plastbeholder/tønne.

Bare for ordens skyld: Metoden er ikke mønsterbeskyttet eller patentert. Jeg vet at den er og har blitt benyttet ved rengjøring av tanker som er vanskelig tilgjengelig på skip og plattformer i minst 50 år over hele verden.

Hei Sap,

Om du velger å investere i et "opplegg" for filtrering, så skal jeg være med å delbetale i form av leie :-) Har lyst på en slik runde jeg også, og har samme kranene bakerst/nederst på tanken. Tenker da å ta ut diesel i disse kranene, filtrere og returnere på diesel påfyllingen igjen.

Vet om en til i området som også går med samme "tanker"...

Lekang Filter (holder til i Hølen, Vestby kommune) leverer et slikt system til fiskebåter (blant annet). Det går på 220 V og er slik at når båtene kobler seg på landstrøm, så starter en pumpe og kjører diesel gjennom egen vannutskiller og filtersats. En del båter hadde store problemer som beskrevet her i tråden før de monterte sirkulasjonsenheten. Etter montasje har ingen hatt problem.

Vi anskaffer nå et mobilt fuel polishing/tank renseanlegg, ikke ulikt det som refereres til i tidligere innlegg. Vet ikke sikkert enda når det er i hus, men tipper i løpet av en måned+

Tenkte å finansiere det ved å få leid det ut som et selvbetjeningsanlegg, så hvis noen er interessert så si ifra.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Lurer forresten også på å lage den som en variant med en holding tank på en henger (500 eller 1000l), er det en idé som har noe for seg? Er spesielt aktuelt om man har store tanker som er veldig fulle...

Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no

Meget godt tiltak forøvrig :)

Det er takket være deg som brakte det opp! :clap:

Vi anskaffer nå et mobilt fuel polishing/tank renseanlegg, ikke ulikt det som refereres til i tidligere innlegg. Vet ikke sikkert enda når det er i hus, men tipper i løpet av en måned+

Tenkte å finansiere det ved å få leid det ut som et selvbetjeningsanlegg, så hvis noen er interessert så si ifra.

Med grei utleiepris kunne dette vært interessant å gjøre for å få oversikt over hvor mye drit det egentlig er i tankene. Holdingtank hadde nok vært veldig praktisk også.

Har du noen idé om hva du skal ta i leie?

Øivind

Har ikke kommet så langt enda. Det kommer an på hva sluttkostnaden blir og hvor mye utleie vi tror vi kan få til. Riggen koster en del, og med en 500l tank trenger vi dobbelt sett med pumper....

Vil tro at man får gjort unna det man trenger å gjøre i løpet av noen timer, slik at døgnleie + forbruk av filter er det som gjelder.

Høres et par tusen kroner + filterinnsatser for et døgn eller en helg helt vilt ut? Noen som vet hva det koster andre steder?

Vi har uansett bestemt oss for en god rabatt til medlemmer her.

Dette var det tydeligvis ingen som mente noe om? :saint:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...