Jump to content

Motoren fusker mye ?


Tine IV

Recommended Posts

Hadde min skrekk opplevelse i helgen .Der begynte motoren og gå opp og ned på turtallet , morro i vind og ikke alt for bra vær .Til slutt stoppa den da og jeg fikk litt hetta og kalte opp Tjøme Radio ,jo da dem skulle sende Odd Fellow som var i nærheten så kunne dem taue meg inn til Moss .Fikk nå starta og den gikk litt og stoppa , holdt på til jeg var inne , klarte det før dem kom så ropte dem opp og takket for hjelpen . Dem dro rett og hjalp neste mann , hadde det travelt dem . Så spørsmålet , holder det og bytte filter for og få den iorden igjen ? Eller kan det være noe annet . Ser ikke noe lekarsje i motor så jeg tipper på møkk i filter og håper at det bare er det . Eller andre forslag her ?

 

Tine II som er glad han har VHF :wink:

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hadde min skrekk opplevelse i helgen .Der begynte motoren og gå opp og ned på turtallet , morro i vind og ikke alt for bra vær .Til slutt stoppa den da og jeg fikk litt hetta og kalte opp Tjøme Radio ,jo da dem skulle sende Odd Fellow som var i nærheten så kunne dem taue meg inn til Moss .Fikk nå starta og den gikk litt og stoppa , holdt på til jeg var inne , klarte det før dem kom så ropte dem opp og takket for hjelpen . Dem dro rett og hjalp neste mann , hadde det travelt dem . Så spørsmålet , holder det og bytte filter for og få den iorden igjen ? Eller kan det være noe annet . Ser ikke noe lekarsje i motor så jeg tipper på møkk i filter og håper at det bare er det . Eller andre forslag her ?

 

Tine II som er glad han har VHF  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Blåste bra i helga, ikke sant? Bølger? Med ref til vår diskusjon nylig om å periodisk kontroll og rens av dieseltanker, vil jeg tro at du nettopp har opplevd den situasjonen mange har beskrevet. Nemlig at vann og dritt som med årene samler seg i bunn av tanken virvles opp i dårlig vær når båten i lengre tid ruller og slår i bølgene.

Variabelt turtall i en periode før full stopp er svært typisk ved tiltetting av dieselfiltere. Hvis du nå bare bytter filtere, vil det antagelig gå bra til neste gang du er utpå i litt rufsevær. Mitt råd er å åpne tanken og på ett eller annet vis få suget opp bunnfallet. Det beste er å tømme tanken helt for så å høytrykksspyle eller vaske innvendig. Mangler mannlokk sier du. Lag et da vel. Det er faktisk svært nyttig å ha på eldre båter.

 

Hilsen rem som har fått stopp i pålandsvind utenfor Grimstad, utenfor Rakke og utenfor Kragerø.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Takker for kjapp tilbakemelding . Har mannlokk , men tanken blei vaske ifjor enda er det guff i vannutskiller . Vaske og bytte filter og tar en sjekk nedi tanken så for vi se . Nettopp fylt opp for noen dager sia . Gikk jo bra denne gangen , kom meg inn men til dem som har båt og ikke har VHF eller noen form for medlemskap her eller der . Skjønner ikke at dere tør og være utpå sjøen jeg men .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt samme problem som deg, en gang, eller rettere, flere ganger. Mulig at problemet ditt skyldes skitt i systemet, men det kan også være noe så enkelt som at motoren har fått luft i stedet for diesel. Hvor mye drivstoff hadde du på tanken? Hvor er denne plassert, høyt oppe, eller langt nede? Kombinasjonen høyt plassert tank, lite drivstoff og høye bølger gir fort de problemer du skisserer.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hvis jeg ikke husker helt feil har du en MD 21 B ????

 

I denne tråden blir det tatt opp problemer med variasjon på turtallet. I innlegg nr 7 har jeg beskrevet min opplevelse rundt dette :

 

Håper du allerede her løst dette problemet siden det er en stund siden denne tråden ble opprettet.

 

Jeg hadde sammen problem på min MD 21 B.

 

På turtall over 2000 rpm opplevde jeg at turtallet plutselig økte 200-300 rpm i ca 2 sekunder.

 

Sjekket alle muligheter for luft inn i systemet, men fant ikke noe fornuftig. Men etter å ha demontert sugerøret i diseltanken, fant jeg en sil på sugerøret som var tilnærmet helt tett. Hadde problemer med å blåse igjennom denne. etter rengjøring av denne silen, forsvant dette problemet.

 

Har blitt fortalt av flere som sier de har greie på denne motoren, at det er en svært sterk diselpumpe på denne motoren. Og derfor kan det ha blitt sugd lutf inn i systemet pga den tette silen.

GeV Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Har samme problemet på min Nidelv 24. Ved ruskevær får jeg akkurat de samme symtomene. Kombinasjon av liten tank med diesel + høye bølger. Ujevnt turtall, og til slutt stopp.

Dette skjer hos meg ved 25% igjen av tanken. Har derfor alltid fullt opp.

 

Skal nå igang med å rengjøre tanken, og sjekke at tanken får utlufting.

 

I denne sammenheng. Børe en også tenke på å bytte slangene fra tanken frem til motor?

Tenker på trekking av luft, eller holder det å demontere + montere igjen.

 

Har vært et periodisk problem for meg...

Link to post
Share on other sites

Hei Tine II.

 

Rettelse, det var RS 122 Simrad Færder som var på vei. Jeg pratet så vidt med deg på VHFèn. Det var godt det gikk bra med deg. Den andre båten fikk vi også til land.

Det er nok dieseltilførsel som er problemet, skift filteret og ha alltid med et ekstra.

Sjekk at det ikke trekker luft. Er filterert skittent bør også tanken sjekkes.

 

mvh

kk

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Hei Tine II.

 

Rettelse, det var RS 122 Simrad Færder som var på vei. Jeg pratet så vidt med deg på VHFèn. Det var godt det gikk bra med deg.

<{POST_SNAPBACK}>

Beklager huska litt feil i farta . Nå er båten i orden igjen og som dere sa og sikkert veit var det bare dritt i dieselen . Var ikke bare litt , trudde ikke det var mulig med så mye grums oppi tanken jeg da . Også det at den var reingjort sist vinter , men kansje jeg fikk på siste fylling også .Fylte jo opp to dager før på Værven i Horten . Var vel ikke det luraste og kjøre hjemmover i det været heller da men , er jo ikke noe fare så sant ikke den grønne stopper :sad: Men fikk litt hetta for og være ærlig , det blåste bra ja som dere sikkert veit (sist søndag) Jaja takker for hjelpen til Tjøme radio og RS 122 Simrad Færder og dere her inne . Og joda , jeg har alltid resærve deler som filter , reimer , impeller litt slanger + div bare sånn for og nevne det og joda jeg kan svømme også , men helst over 24 grader i vannet .

 

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Tror det kan være lurt å se an bunkersanleggene litt, spesielt på vinterstid når det kanskjer er mindre sirkulasjon i de dyre dråpene de har i tankene. Har allerede bestemt meg for at Hangarskibet kun skal forsynes med edle dråper fra et tankanlegg med stort gjennomstrømt volum (dvs. selger diesel som hakka møkk). Regner med at den dritten som finnes, da blir likelig fordelt på alle som bunkrer og ikke bare havner hos meg ... :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...