mhemil Startet 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 20.Oktober.2012 Regntunge høstkvelder er godt egnet til å grave seg ned i de dypeste menyer og settings i elektronikken om bord. Jeg tok en rask titt innom Dealer Calibration på min pilot for å sjekke at alt virket fornuftig. Der ser jeg at båten er lagt inn som "Planing" under "Vessel Type". Valgene er: - Displace - Semi Displace - Planing - Stern Drive - Work boat - Sail boat. Listen er relativt selvforklarende bortsett fra at Planing og Stern Drive kan bety det samme. I beskrivelsen av "Planing" står det Planing boats with inboard engine(s) and shaft drives (NOT boats with outdrives) . Mao. så burde vel min være satt opp med Stern Drive siden båten har det. Vet ikke hvilke parametere som blir tunet i forhold til båttypen og om det evt er andre ting enn selve PID regulatoren, og hvor mye dette evt. innvirker på pilotens oppførsel. Jeg har nettopp montert en RateGyro og har enda ikke kjørt en Autolearning. Er det noen som har en idè om forskjellen mellom pilotens oppførsel for de to nevnte båttypene? Jeg vurderer å teste ut først med Planing, dvs. beholde dagens oppsett, og deretter Stern Drive om resultatet ikke blir bra. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 Det er bare forhåndsoppsatte parametere Raymarine har satt som de antar påasser de forskjellig båttypene best. Jeg ville valgt sterndrive på din båt. Videre kan man sener justere følsomhet om den skulle jage i høyere fartsområder. Kjøre autolearnen er også lurt da piloten "kjenner" på responsen på din båt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
mhemil Svart 23.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 Jeg testet båten på søndag etter å ha installert Rategyroen, og det var kjempeforskjell. Nå er hekksjøen snorrett også ved plutselig vektfordeling, sidebølger, vind osv. Det jeg fortsatt slet litt med var tildels store avvik mellom COG og headingsensoren. Jeg fikk ikke tid til å kjøre sirkler og kalibrere opp igjen fluxgatekompasset, men satser på at det vil løse problemene. Sitér dette innlegget Link to post
Snekkefart Svart 23.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 Nesten umulig å få heading til å bli lik COG. Er så mange forstyrrelser i båten. Kommer du innenfor +/-5 grader bør du være fornøyd. Forskjellen på SternDrive og Planning er hvilken type drivenhet/styring du har. Begge er for planende båt. Velger du planning er det ment for hydraulisk styring med hydraulisk pumpe til piloten. SternDrive er for servostyring med teleflex wire fra rattet til servo. Piloten har da en drivenhet for wire/servo styring. En funksjon som blir satt på når du velger SternDrive er Autorealise. Det betyr at drivenheten/piloten frigjøres når du drar i rattet for ikke å ødelegge den "spinkle" mekaniske drivenheten. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 23.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 Jeg har hydraulisk styring med Type 1 drivenhet, dvs. den ser helt lik ut som Type 4 i Commissioning Guiden til Smartpiloten som ikke har Type 1 og Type 2. Ser at defaultverdiene ved valget Sterndrive har Type 3, mens Planing har Type 4. Mulig derfor Smartpiliten er satt til Planing. Ved flere kurser lå COG og Heading oppå hverandre. Men samtidig så jeg også over 10 grader forskjell. Da merket jeg at Piloten slet med den forhåndsdefinerte tracken, naturlig nok. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 23.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 Kjøpte du rategyro via det svenske firmaet eller Raymarine i Norge. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
mhemil Svart 23.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 Handlet av svensken. Forhørte meg med en annen nordmann som hadde handlet samme gyro og som var veldig fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 23.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 Har det tenkt det samme selv. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
mhemil Svart 23.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 Kan rategyro påvirke headingsensoren og evt. feil på denne? Uansett virker Pioten mye bedre på rette kurser. Så langt er jeg fornøyd. Prisen på denne gyroen var en brøkdel av Raymarines, og det er vistnok samme leverandør. Det var når jeg hadde lagt inn store vinkler på en rute at Piloten rettet seg inn etter heading sensoren umiddelbart, og når denne kunne ha en feilvisning på 10 grader ble det kompensering for å komme tilbake på track. Jeg holder en knapp på at jeg må kalibrere kompasset. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 27.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 Trykket litt på settings i Smartpiloten i helgen, bla. byttet fra Planing til Sterndrive for å prøve å finkalibrere piloten bedre. Slet litt med at hekksjøen ble litt for vinglete (slalom) ved vindkast osv. fra siden. Men, noterte selvfølgelig ikke innstillingene før jeg begynte å trykke, og endte opp med en overfølsom pilot som ratter hele tiden, og med tildels store rorutslag etter å ha kjørt autolearn i 27 knop. Ikke bra i det hele tatt, og ønsker meg tilbake til slik den var. Er det Rudder Damping jeg skal skru på? Evt. andre ting? En smørbrødoppskrift for å få en kanon pilot hadde vært tingen :-). Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 (redigert) Slet litt med slalom i høy fart jeg også. Begynte å studere litt nøyere i manualen. I et par A4 ark (som vedlegg til manuelen) sto det at man skulle kjøre autolearn mellom 8-15 knop - ikke planing. Jeg gjorde det og nå funker alt supert. Jeg ville satt din til "Planing" og ikke Stern. Jeg måtte gi opp seatrial autolearning i plan - ble litt for voldsomt og måtte avbryte :) (det var før jeg leste vedlegget) Redigert 27.Mai.2013 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 27.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 Hmm, det arket har ikke jeg sett. Finnes det på nettet? Forøvrig syntes det merkelig da jeg prøver å unngå fartsregisteret mellom 8 og 15 knop. Enten over eller under. Har kjørt Autolearn i plan tidligere og det har fungert greit, men mulig at dempingen sto på en høyere verdi og at denne blir nullstilt når jeg skiftet vessel type. Jeg kan prøve å teste Autolearn i flere hastigheter og se om det hjelper. Men altså: Før jeg begynte å tulle med oppsettet fungerte den greit bortsett fra tildels store avvik fra rett kurs under sidevindkast. Mistenker kanskje at jeg må finne oppsettet i mellom dette og det jeg nå opplever med for rask respons og stadige rorutslag under stabile forhold. PID regulatoren har liksom litt for stor Amplitude :-). Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 Skal se om jeg husker det når jeg er i båten neste gang. Det er verd å prøve. Min var også ok etter sjøsetting men pga møkkavær sparte jeg seatrial biten og jeg justerte bare kompasset - kjørte videre bare med "Auto". Kalibrerte alt på nytt og en annen dag - i plan - men avbrøt seatrial da jeg lå klistret i vantet på test 3 eller 4. Så ble det trangt og jeg tenkte at jeg får ta det en annen dag - kjørte videre på auto og da var den helt ute å badet. Neste dag fulgte jeg det "norske arket" og gjorde seatrial i 8 knop - nå funker alt "perfekt" i alle fartsregistre - til og med Track via NMEA fra Garmin plotteren. Prøv det - du er jo ferdig med kompassbiten - tar bare et par minutter :) Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 28.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Etter litt Googling fant jeg denne http://www.seatronic.no/pdf/Raymarine/Autopilot%20ST6002%20hurtig%20guide%20for%20kalibrering.pdf hvor det står at Autolearn bør gjøres mellom 8-15 knop og ikke i plan. Du har rett. Hvorfor dette ikke står i den offisielle utgaven fra Raymarine vet jeg ikke. Vel, da får jeg prøve Autolearn i 8 knop i stedet for 27 og så om det bedrer piloten. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 guote name="Snekkefart" post="1352271" timestamp="1350985064"]Nesten umulig å få heading til å bli lik COG. Er så mange forstyrrelser i båten. Kommer du innenfor +/-5 grader bør du være fornøyd. Når heading ikke stemmer med kurs over grunn kan det være at en ikke har korrigert for forskjellen. Om du gjør dette, så vil du ofte fortsatt ha en forskjell pga strøm og avdrift . For å holde kurslinja må autopiloten styre litt opp mot strømmen og da vil du få forskjell på heading og COG. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Elise Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Det er rart det finnes så forskjellige måter å sette opp denne piloten på. I mine papirer står det at autlearn skal foregå i ca 70 % av cruising speed. Vessel type skal være stern så lenge det er drev eller påhengsmotor. Det står at planning skal være bare aksel båter. Ikke nevnt noe om hydraulikk eller ikke. Hva dette utgjør i praksis er usikkert. Dette står i den Engelske original manualen og i en oversetting fra Belanor. Hvor Seatronic har fått opplysningene fra vet ikke jeg. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Ja. Autolearn skal ikke gjøres i plan (been there, done that ;-) ) Det er ikke alltid at autolearn blir helt hundre, men det er et greit utgangspunkt som man senere kan finjustere innstillingene på. Utfordringen er på båter med stort hastighetsområde å få den til å fungere 100% i hele registeret. Sterndrive er den som egner seg best på en slik båt du har er min erfaring. Et tips er å laste ned manualen som PDF og legge den på iPad om man har. Lettere og bla frem og tilbake uten papirer som flagrer i vinden. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
mhemil Svart 29.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Det er litt motstridende informasjon vedr. plan eller ikke plan. Enig med sap_2000, det finnes knapt en manual til utstyr ombord som jeg ikke har lastet i iBooks. Meget hendig. Jeg har kun funnet en funksjon på sterndrive som ikke de andre vessel typene har, og det er Autorelease. Denne funksjonen disabler Piloten om man ratter. Ellers er det vel kun basisinnstillingene som er forskjellig mellom vessel typene. Når dere (med planende båter) går i marsjfart, hvor rett blir egentlig hekksjøen ved sidevind? For meg er det viktigst at marsjfart (25-27 knop) fungerer optimalt. Jeg opplevde relativt store svinger ved kastete sidevind og begynte derfor å tukle med oppsettet. Ønsker å komme så nær en rett hekksjø som mulig uavhengig av ytre påvirkninger. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 (redigert) Har kjørt endel planende båter i forskjellige størelser med Ray Autopilot. Hekksjøen skal være 98% rett om det stort sett bare er vindpåvirking. I sjø vil den jobbe litt, men holder utrolig bra om man har truffet på innstillingene. Trengs litt knotting og prøving for å få det helt 100, men det betaler seg til slutt Redigert 29.Mai.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
mhemil Svart 29.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Takk. Etter Autolearn i 8 knop, med enten Planing eller Stearn Drive type, knotter du da litt på Rudder Damping evt. hvilke andre parametere er vikitge for å finkalibrere? Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Jeg har drev på min båt og jeg har valgt stern drive med auto release på, jeg aldri fått denne til å fungere. Har prøvd å svinge raskt med piloten på uten at den kobler ut. Jeg skjønner kke hvordan piloten skal skjønne at jeg prøver å undvike noen fare. Er det noen av dere som har fått denne funksjonen til å virke? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Mulig jeg bommer nå, men er ikke den funksjonen for mekanisk styring? Hvilket styresystem har du? SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Elise Svart 30.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Jeg har hydraulikk styring med servo. Det er mulig at manualen fra Seatronic er riktig og at Stern drev innstilling er beregnet på mekanisk styring. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 30.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Stern er beregnet for servoassistert styring (Volvo, Merc og OMC drev). Fra Raymarin er dette en servo med clutch og kontrollwire som monteres i paralell med teleflex-arm. Ser ut som et rør hvor det henger wire ut i den ene enden og en "klump" i den andre :) Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 30.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Javel, så med drev så skal vessel type være planning og ikke stern drive når en har hydraulisk styring ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.