Jump to content

Raymarine Smartpilot og vessel type


mhemil

Recommended Posts

Regntunge høstkvelder er godt egnet til å grave seg ned i de dypeste menyer og settings i elektronikken om bord. Jeg tok en rask titt innom Dealer Calibration på min pilot for å sjekke at alt virket fornuftig. Der ser jeg at båten er lagt inn som "Planing" under "Vessel Type". Valgene er:

 

- Displace

- Semi Displace

- Planing

- Stern Drive

- Work boat

- Sail boat.

 

Listen er relativt selvforklarende bortsett fra at Planing og Stern Drive kan bety det samme. I beskrivelsen av "Planing" står det Planing boats with inboard engine(s) and shaft drives (NOT boats with outdrives) . Mao. så burde vel min være satt opp med Stern Drive siden båten har det. Vet ikke hvilke parametere som blir tunet i forhold til båttypen og om det evt er andre ting enn selve PID regulatoren, og hvor mye dette evt. innvirker på pilotens oppførsel. Jeg har nettopp montert en RateGyro og har enda ikke kjørt en Autolearning.

 

Er det noen som har en idè om forskjellen mellom pilotens oppførsel for de to nevnte båttypene?

 

Jeg vurderer å teste ut først med Planing, dvs. beholde dagens oppsett, og deretter Stern Drive om resultatet ikke blir bra.

Link to post

Jeg testet båten på søndag etter å ha installert Rategyroen, og det var kjempeforskjell. Nå er hekksjøen snorrett også ved plutselig vektfordeling, sidebølger, vind osv. Det jeg fortsatt slet litt med var tildels store avvik mellom COG og headingsensoren. Jeg fikk ikke tid til å kjøre sirkler og kalibrere opp igjen fluxgatekompasset, men satser på at det vil løse problemene.

Link to post

Nesten umulig å få heading til å bli lik COG. Er så mange forstyrrelser i båten. Kommer du innenfor +/-5 grader bør du være fornøyd. Forskjellen på SternDrive og Planning er hvilken type drivenhet/styring du har. Begge er for planende båt. Velger du planning er det ment for hydraulisk styring med hydraulisk pumpe til piloten. SternDrive er for servostyring med teleflex wire fra rattet til servo. Piloten har da en drivenhet for wire/servo styring. En funksjon som blir satt på når du velger SternDrive er Autorealise. Det betyr at drivenheten/piloten frigjøres når du drar i rattet for ikke å ødelegge den "spinkle" mekaniske drivenheten.

Link to post

Jeg har hydraulisk styring med Type 1 drivenhet, dvs. den ser helt lik ut som Type 4 i Commissioning Guiden til Smartpiloten som ikke har Type 1 og Type 2. Ser at defaultverdiene ved valget Sterndrive har Type 3, mens Planing har Type 4. Mulig derfor Smartpiliten er satt til Planing. Ved flere kurser lå COG og Heading oppå hverandre. Men samtidig så jeg også over 10 grader forskjell. Da merket jeg at Piloten slet med den forhåndsdefinerte tracken, naturlig nok.

Link to post

Kan rategyro påvirke headingsensoren og evt. feil på denne? Uansett virker Pioten mye bedre på rette kurser. Så langt er jeg fornøyd. Prisen på denne gyroen var en brøkdel av Raymarines, og det er vistnok samme leverandør.

 

Det var når jeg hadde lagt inn store vinkler på en rute at Piloten rettet seg inn etter heading sensoren umiddelbart, og når denne kunne ha en feilvisning på 10 grader ble det kompensering for å komme tilbake på track. Jeg holder en knapp på at jeg må kalibrere kompasset.

Link to post
  • 7 måneder senere...

Trykket litt på settings i Smartpiloten i helgen, bla. byttet fra Planing til Sterndrive for å prøve å finkalibrere piloten bedre. Slet litt med at hekksjøen ble litt for vinglete (slalom) ved vindkast osv. fra siden. Men, noterte selvfølgelig ikke innstillingene før jeg begynte å trykke, og endte opp med en overfølsom pilot som ratter hele tiden, og med tildels store rorutslag etter å ha kjørt autolearn i 27 knop. Ikke bra i det hele tatt, og ønsker meg tilbake til slik den var. Er det Rudder Damping jeg skal skru på? Evt. andre ting? En smørbrødoppskrift for å få en kanon pilot hadde vært tingen :-).

Link to post

Slet litt med slalom i høy fart jeg også. Begynte å studere litt nøyere i manualen. I et par A4 ark (som vedlegg til manuelen) sto det at man skulle kjøre autolearn mellom 8-15 knop - ikke planing. Jeg gjorde det og nå funker alt supert. Jeg ville satt din til "Planing" og ikke Stern.

 

Jeg måtte gi opp seatrial autolearning i plan - ble litt for voldsomt og måtte avbryte :) (det var før jeg leste vedlegget)

Redigert av dante (see edit history)
Link to post

Hmm, det arket har ikke jeg sett. Finnes det på nettet? Forøvrig syntes det merkelig da jeg prøver å unngå fartsregisteret mellom 8 og 15 knop. Enten over eller under. Har kjørt Autolearn i plan tidligere og det har fungert greit, men mulig at dempingen sto på en høyere verdi og at denne blir nullstilt når jeg skiftet vessel type. Jeg kan prøve å teste Autolearn i flere hastigheter og se om det hjelper.

 

Men altså: Før jeg begynte å tulle med oppsettet fungerte den greit bortsett fra tildels store avvik fra rett kurs under sidevindkast. Mistenker kanskje at jeg må finne oppsettet i mellom dette og det jeg nå opplever med for rask respons og stadige rorutslag under stabile forhold. PID regulatoren har liksom litt for stor Amplitude :-).

Link to post

Skal se om jeg husker det når jeg er i båten neste gang. Det er verd å prøve. Min var også ok etter sjøsetting men pga møkkavær sparte jeg seatrial biten og jeg justerte bare kompasset - kjørte videre bare med "Auto". Kalibrerte alt på nytt og en annen dag - i plan - men avbrøt seatrial da jeg lå klistret i vantet på test 3 eller 4. Så ble det trangt og jeg tenkte at jeg får ta det en annen dag - kjørte videre på auto og da var den helt ute å badet. Neste dag fulgte jeg det "norske arket" og gjorde seatrial i 8 knop - nå funker alt "perfekt" i alle fartsregistre - til og med Track via NMEA fra Garmin plotteren. Prøv det - du er jo ferdig med kompassbiten - tar bare et par minutter :)

Link to post

Etter litt Googling fant jeg denne http://www.seatronic.no/pdf/Raymarine/Autopilot%20ST6002%20hurtig%20guide%20for%20kalibrering.pdf hvor det står at Autolearn bør gjøres mellom 8-15 knop og ikke i plan. Du har rett. Hvorfor dette ikke står i den offisielle utgaven fra Raymarine vet jeg ikke. Vel, da får jeg prøve Autolearn i 8 knop i stedet for 27 og så om det bedrer piloten.

Link to post

guote name="Snekkefart" post="1352271" timestamp="1350985064"]Nesten umulig å få heading til å bli lik COG. Er så mange forstyrrelser i båten. Kommer du innenfor +/-5 grader bør du være fornøyd.

 

Når heading ikke stemmer med kurs over grunn kan det være at en ikke har korrigert for forskjellen. Om du gjør dette, så vil du ofte fortsatt ha en forskjell pga strøm og avdrift . For å holde kurslinja må autopiloten styre litt opp mot strømmen og da vil du få forskjell på heading og COG.

Link to post

Det er rart det finnes så forskjellige måter å sette opp denne piloten på. I mine papirer står det at autlearn skal foregå i ca 70 % av cruising speed.

Vessel type skal være stern så lenge det er drev eller påhengsmotor. Det står at planning skal være bare aksel båter.

Ikke nevnt noe om hydraulikk eller ikke.

Hva dette utgjør i praksis er usikkert.

Dette står i den Engelske original manualen og i en oversetting fra Belanor.

Hvor Seatronic har fått opplysningene fra vet ikke jeg.

Link to post

Ja. Autolearn skal ikke gjøres i plan (been there, done that ;-) )

 

Det er ikke alltid at autolearn blir helt hundre, men det er et greit utgangspunkt som man senere kan finjustere innstillingene på. Utfordringen er på båter med stort hastighetsområde å få den til å fungere 100% i hele registeret.

 

Sterndrive er den som egner seg best på en slik båt du har er min erfaring.

 

Et tips er å laste ned manualen som PDF og legge den på iPad om man har. Lettere og bla frem og tilbake uten papirer som flagrer i vinden.

Mvh. SAP

Link to post

Det er litt motstridende informasjon vedr. plan eller ikke plan. Enig med sap_2000, det finnes knapt en manual til utstyr ombord som jeg ikke har lastet i iBooks. Meget hendig.

 

Jeg har kun funnet en funksjon på sterndrive som ikke de andre vessel typene har, og det er Autorelease. Denne funksjonen disabler Piloten om man ratter. Ellers er det vel kun basisinnstillingene som er forskjellig mellom vessel typene.

 

Når dere (med planende båter) går i marsjfart, hvor rett blir egentlig hekksjøen ved sidevind? For meg er det viktigst at marsjfart (25-27 knop) fungerer optimalt. Jeg opplevde relativt store svinger ved kastete sidevind og begynte derfor å tukle med oppsettet. Ønsker å komme så nær en rett hekksjø som mulig uavhengig av ytre påvirkninger.

Link to post

Har kjørt endel planende båter i forskjellige størelser med Ray Autopilot.

 

Hekksjøen skal være 98% rett om det stort sett bare er vindpåvirking. I sjø vil den jobbe litt, men holder utrolig bra om man har truffet på innstillingene.

 

Trengs litt knotting og prøving for å få det helt 100, men det betaler seg til slutt :yesnod:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Jeg har drev på min båt og jeg har valgt stern drive med auto release på, jeg aldri fått denne til å fungere. Har prøvd å svinge raskt med piloten på uten at den kobler ut. Jeg skjønner kke hvordan piloten skal skjønne at jeg prøver å undvike noen fare. Er det noen av dere som har fått denne funksjonen til å virke?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...