Jump to content

Europuls ??

Slagskibet

Recommended Posts

Er en av de som er veldig skeptisk til Europulse, men kjøpte en for noen år siden allikevel. Har nå brukt den i fem år og batteriene som nå er seks år fungerer som om de var nye.

De blir overvåket med en batterimåler slik at jeg aldri bruker mer enn 50% av kapasiteten før jeg lader.

Kan ikke si om det er det ene eller det andre som er grunnen til at batteriene får lang levetid, men Europulse er en liten kostnad i forhold til ny batteribank.

MVH Chrian

Vet at Lars H. også har en Europulse og forstår det sånn at han tror minimalt på Europulse.

Hei.

Minimalt og minimalt fru Blom, men den skader ikke batteriet. Det jeg tror på er det Marwin skriver i denne tråden, riktig ladespenning og forøvrig "pent" stell av batteriet. Og under slike forutsetninger tror jeg faktisk at Europulse kan gi en aldri så liten gevinst. Prinsippet for Europuls'en er fornuftig. Om spenning, pulsbredde og frekvens er optimal, er en annen sak. Paul hos Ladac viste meg en gang pulsene på et scope, og det var noen "fisete" pulser. Frekvensen husker jeg ikke. Men uansett, mine forbruksbatterier i båten er fremdeles som nye, og de blir 7 år til våren. Dette er Sønnak batterier, og jeg har Ladac regulator på generatoren, Ladac 30A landstrømlader, solcellepanel og "Europulse duppeditt".

Skiftet forresten startbatteriet i forrige uke, hadde glemt hovedlysene på en helg. Fikk start etter opplading, men i og med at det var 11 år nå, ble det nytt batteri på Opelen! Tror neppe et så gammelt batteri hadde blitt særlig sammarbeidsvillig i 20 - 30 kuldegrader etter en slik misshandling.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Skiftet forresten startbatteriet i forrige uke, hadde glemt hovedlysene på en helg. Fikk start etter opplading, men i og med at det var 11 år nå, ble det nytt batteri på Opelen! Tror neppe et så gammelt batteri hadde blitt særlig sammarbeidsvillig i 20 - 30 kuldegrader etter en slik misshandling.  Lars H. 

Synd at du bor så langt unna Lars, ellers kunne jeg ha tenkt meg å kjøre det på pulsladeren min... :cool:

(Sammarbeider forresten med et firma på Stallbakken i Skjetten, og skal nedover en tur igjen etter jul...)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Jeg har koblet ut Ladac i båten pga ladinga gikk helt amok. Hadde 18-19 Volt på maks. Hva som var galt vet jeg ikke,men det var i denne perioden at sulfatering ble observert. På samme tidspunkt var det mye plager med jording med dertil hørende morsomheter. Løsningen var i første omgang å koble ut Ladac. Fremdeles ikke helt fornøyd med rikets tilstand,så da ble det jordet tilfredsstillende og dynamoen ble byttet.

Deretter så har det gått "rett vei",spesiellt med startbatteriet. Og for de som har lyst på en Ladac så står den fremdeles i båten.Tror ikke jeg tør å koble den inn igjen?

Salige Per Smith (pulsladerekspert) hadde batterier som var over 20 år (!!) gamle og funket fint (startet hans Amazon om vinteren)

Det er ikke vanskelig å få et batteri til å vare lenge... HVIS det får skikkelige "levevilkår" m.h.t. Ladespenning, temp., riktig veske (type og nivå, hvis det er mulig), dyputladninger, renhold osv. Men ofte blir batteriene tidvis mishandlet, og DA nedsettes levetiden! (Mye mere om dette under Emneoversikt.)

Helt greit alt dette Marvin, men det var spesiellt JRK sine erfaringer med den aktuelle batteritypen "Delco/Delphi Freedom" fra Sleipner jeg var på jakt etter.

Ver det dynamoen som hadde feilen, Thor? Ellers KAN det være en idé å levere regulatoren til Ladac for sjekk??

(Det KAN også ha vært at du hadde dårlig /ingen kontakt på føler-ledningen til batteripol?)

Det kan jeg ikke gi deg noe klart svar på Marwin. Ganske enkelt fordi min forståelse av strøm er lik null. Han som fiksa dette er båtelektriker og han mente vel at når han hadde fått spenninga dit den skulle være så kunne det muligens være feil på enten den ene eller andre komponenten. Men Ladac`n står i båten enda for de som føler seg kallet til å finne ut av det.

Min synsing,som er helt tatt ut av lufta, er at feilen mest sannsynlig skyldes elendig jording og feil på dynamoen.(Og nå er motoren byttet ut også)

Redigert av thor (see edit history)

(Det KAN også ha vært at du hadde dårlig /ingen kontakt på føler-ledningen til batteripol?)

Etter hva Paul hos Ladac fortalte meg en gang, er regulatoren deres sikret mot dette slik at ikke spenningen går "til himmels", men stopper på under 16 volt. Men for all del, all elektronikk kan "ta kvelden".

Lars H.

PS. Marwin, er du i Skjettenområdet får du ta kontakt. Et besøk til en pils eller en kopp kaffe og en prat, hadde vært trivelig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 2 år senere...

Har også en Europulse.

Noen sier den er for liten. Til disse vil jeg opplyse at Europulse finnes i masse størrelser, etter hvor stort batteri man har, og hvilken spenning.

Noen sier den ikke virker, andre igjen sier den virker. Begge har rett. I noen tilfeller virker den, og i andre tilfeller virker den ikke. Det beror på hva som feiler batteriet. Noen batterier er ødelagte men ikke sulfaterte, da virker den ikke. Andre batterier er bare sulfaterte, og da virker den. Atter andre igjen har flere sykdommer samtidig, da kan den virke delvis i beste fall, eller ikke i det hele tatt.

Som oftest når et batteri blir dårlig så vet ikke eieren hva som egentlig feiler batteriet, og i mange tilfeller om man går til et batterifirma så får man ikke et 100% svar på hva som feiler heller. Derfor blir slike pulsere omtalt som både noe som er saligjørende og som bortkastede penger.

Det beror på hva slags type batterifeiler man har prøvd og kurere.

Bill

Hei.

Jeg har Europulse på mine forbruksbatterier, og har hatt den der som forebyggende vedlikehold fra battriene var nye. Nå synes jeg imidlertid at batteriene ikke holder så lenge som før(eller kanskje jeg bruker mer strøm). Så til våren kommer jeg vel til å ta en utladingstest for å sjekke tilstanden.

Men det er vel ikke usansynlig at de begynner å nærme seg livets ende. De har tross alt gjort jobben i 9 år nå. Hvor mye av æren Europulse skal ha for dette, vet jeg ikke da jeg ikke har noe å sammenligne med. Batteriene har ellers fått godt stell, aldri utladet med mer enn 50%, aldri for lite vann, vedlikeholdsladet med både solcellepanel og ved behov 30A Ladac landstrømlader pluss 70A generator med Ladac 14,4volt regulator.

Det skal bli spennende å ta en test på kapasiteten til våren.

Lars H. :santcheers:

Som tidligere nevnt, Europulse er et gammelt plagiat og deres lisens er trukket tilbake fra fabrikanten!

MegaPulse er langt bedre, og har bryterfunksjon for lite / stort batteri. Pass på at du rett spenning... De finnes både for 12 og 24 volt.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...