Jump to content

Europuls ??

Slagskibet

Recommended Posts

For en stund tilbake så fikk jeg lagt mine klamme hender på en Europuls som etter sigende skal løse opp sulfatering i blybatterier.I vinter har Europulsen og batterilader vært koblet til på et ganske så tungt sulfatert batteri.

I all nysgjerrighet så kikket jeg oppi cellene idag mest for å virke travelt opptatt - ellers hadde jeg måttet male kjellergulvet :smiley: Ihvertfall,store ble mine lyseblå! :eek:Sulfateringa var nesten helt borte!Har før hevdet at Europulse ikke virker men det ser jammen ut som den gjør det.Merksnodig?Men jeg går utifra at sulfatering ikke forsvinner sånn i løse lufta så da virker vel Europuls da?Også har jeg fått et reservebatteri :cheers:

Europulse vet jeg lite om. Har også vært skeptisk til at produktet kan virke så godt som reklamen hevder.

Nå tok jeg meg tid til å lese referansene. Dette var imponerende.

http://www.europulse.com/no/referanser/index.shtml

Men hvis det er så bra, burde det jo ha en enorm utbredelse. Det har det ikke.

Er det vi som ikke skjønner hvor fantastisk dette er, eller er det egentlig ikke så bra likevel?

Lotus

Hei.

Har selv Eropulse i båten. Den ble montert samtidig med nye batterier, ny dynamo, skilledioder, Ladac regulator og Ladac landstrøm lader. Men dette er ikke for mer enn 5 år siden, så batteriene er jo selvfølgelig etter så få år like gode som nye med dette opplegget, Europulse eller ikke.

Hadde en lengre prat med Paul hos Ladac for noen år siden hos ham i Asker. Da kom vi inn på Europulse. Han hadde testet den ganske grundig uten å se at den skulle ha noen som helst innvirkning. Fikk ham til å koble opp en "duppeditt" slik at vi så pulsene. Men at så smale og energifattige pulser skulle ha noen effekt, har jeg vanskelig for å tro. Men radiostøy er de absolutt i stand til å gi. Jeg "tror" at Europulse kanskje kan virke forebyggende, men "mener" at å løse opp "sulfatering", - nei!

Lars H.  :sleep:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei igjen Lars.

Siden du har kjøpt duppeditten og fortsatt har den installert, så antar jeg at du har en viss tro på dette likevel, selv om du kanskje er litt 'svak i troen'?

:sleep:

Dessuten kan det jo være en mulighet for at den virker, selv om ekspertisen påstår noe annet. Referansene er veldig overbevisende. Alternativ medisin - kan det kalles noe slikt?

Sukkerpillene til homeopatene virker jo, påstår noen. Og jo mer utspedd de er, jo bedre virker de.

Kanskje Europulse er redningen for våre batterier, vi har bare ikke skjønt det?

Lotus

Så  iht hva Paul fra Ladac så er det batteriladeren som har gitt bdret tilstand?

Vel, det kan godt være mulig. Mange ladere benytter en eller annen form for pulslading. Og er det noe som skal kunne hindre/fjerne(?) sulfatering, er det forhøyet spenning. Men det er ikke lett å si hva som har gjort susen. Gis det to typer medisin til en pasient og begge er beregnet for samme sykdommen, og pasienten blir frisk, - hva er konklusjonen?

Skal Europulse ha noen som helst virkning vil jeg påstå at batteriet ikke må være for stort. De "fisne" pulsene den gir vil jo ha klart større virkning (dersom de har noen virkning) på et 75Ah batteri enn et 400Ah batteri.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei igjen Lars.

Siden du har kjøpt duppeditten og fortsatt har den installert, så antar jeg at du har en viss tro på dette likevel, selv om du kanskje er litt 'svak i troen'?:smiley:Lotus

Tjjjaaa, njjaaa?  :sleep: (Kjøpte 'duppeditten' før jeg var hos Ladac og pratet strøm med Paul i 3 stive timer, pluss omvisning i hele bedriften)

Nei nå får jeg ta meg en kopp kaffe av 'Ladac kruset' mitt.  :smiley:

Lars H.

. . .laderen er fra Mekonomen.Batterikoker er de omtalt som. . .

I så tilfelle tror jeg mest på laderen. Men prøv nå for all del batteriet, kanskje det får oppleve en ny vår?

Lars H.

Er det snakk om det samme produktet som Seatronic selger under navnet ProPulse?

Ja, - sendte spørsmål om det til Seatronic, og fikk svaret:

Hei

Produktet har bare byttet navn.

Med hilsen / Best regards

Leif Nygaard

Seatronic AS

Så vet vi det.

Lars H.

• 7 måneder senere...
  • 10 måneder senere...

Prøvde å finne den gamle tråden,men det klarte jeg ikke. :smash:

Har vært "plaget" av sulfatering på batteriene.og Europulse ble montert. Mange har vel sagt at dette er lurium og det har de kanskje rett i. Lars påstod i fjor tror jeg det var at bedring i batteritilstand kanskje skyldes batteri kokeren(lader). Ikke vet jeg, men idag så noterte jeg meg at startbatteriet er helt fritt for sulfatering. Dønn klin reint!

På forbruks batteriet så er det fremdeles en del sulfatering,men betraktelig mye mindre enn i våres. Noterte meg at det grønne lyset på Europulsen på start batteriet lyste sterkere enn det på forbruksbatteriet,så nå har de blitt byttet om. Bare sånn i tilfelle at den ene Europulsen virker bedre enn den andre. Syrevekten er ikke kontrollert så hvordan batteri kondisjon er vet jeg ikke. Ikke at det er så nøye,batteriene er 6 år gamle og har tjent meg lengre enn antatt fra begynnelsen. De får stellet sitt stort sett 2 ganger i året og for å forkorte levetiden med så bruker jeg vann rett fra springen på dem.

Hva som skjer vet ikke jeg,men det kan se ut som om de kan overleve neste år også. Men om det er pga Europulse vet jeg ikke,men jeg tror det.

EuroPuls er ikke lurium! Det som skjer er at den sender meget korte pulser til batteriet, noe som  "løser opp" noe sulfatering. Det tar litt tid, men det funker! (Har sjøl en høyfrekvent pulslader som gjør det samme, men på kortere tid; Spesialbygget, men på samme prinsippet.)

Derimot vil jeg anbefale å bruke destillert vann på batteriene!! Det burde være mulig å ha batterilevetid på 10-15 år+ med god behandling.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Et batteri som er sterkt angrepet og samtidig begynner å bli noen år, tror jeg ikke vil bli som "nytt" - som kanskje reklamen vil få oss til å tro.

Her er noen erfaringer så langt:

På et bilbatteri som begynte å bli slitent, prøvde jeg å sette på en slik dings for flere år siden, og jeg kan positivt bekrefte at et eller annet skjedde, og det ble mere futt i batteriet.

Dette varte lenge, helt til en av "cellene" antagelig kortsluttet, slik at det ikke ble mere kraft igjen i batteriet og spenningen falt til 10 volt.

Men da hadde et "oppgitt" batteri fått flere år i tillegg på livslengden, med vinter kaldstarter og det hele, på en strømkrevende (gløde)diesel motor.

Så da jeg kjøpte nytt batteri ble dingsen koblet på der og da tror jeg også at utgangspunktet for å virke etter hensikten/lovnadene også er større.

Dette er nå 2,5 år gammelt, bilen brukes lite, og står ubrukt i lange perioder, men ved kontroller holder batteriet som det skal - og ikke noen tilleggsladinger med ekstern lader har vært nødvendig!

Så i vår rasjonelle / praktiske / håndfaste virkelighet - er jeg spent på om batteriet fortsatt vil fungere 100% og i tillegg holde seg så bra, -  i flere år enn jeg har vært vant til tidligere.

NB!

Sjekker jevnlig syrevæske nivå, og det er ikke antydning til noe belegg enda ihvertfall.

Ved eventuell behov for å fylle etter, har jeg passet på så ikke skitt o.l. kommer ned i batteriet, og ellers gjennomført å BRUKE kun destillert vann!

Så får fremtiden og den "praktiske" test vise om det er noe vits i den ekstra kostnaden - eller om det er like greit å bare bruke pengene på et nytt batteri, når det gamle begynner å trøble!

Foreløpig ser det altså positivt ut, og skal nå kjøpe et ekstra nytt batteri i båten, i tillegg til det ett år gamle som er der fra før - det nye utstyres med en slik dings - ja, så får vi se hvilket av de to som holder god lading, og ikke minst god kapasitet gjennom vinteren.

Denne testen får jeg praktisk svar på etterhvert........!

Ship'O'Hoi :cheers:

Seastar

Derimot vil jeg anbefale å bruke destillert vann på batteriene!!

Ja,det vet jeg jo(sett in bilde her av skamfull båteier som skraper med beskjemmet med skoa i grusen)

Tydligvis litt delte meninger om EuroPuls. Min forståelse er at Lars ikke tror så mye på det,og han har jo litt greie på strømgreier. Hva disse duppedingsene gjør vet jeg ikke,men såvidt jeg kan forstå så er ikke de koblet inn i "ladesløyfen". Dvs de er ikke koblet mellom dynamo/lader og batteri. Men virker det så er det bra,og strøm skjønner jeg ikke så mye av at det er særlig plagsomt så det er bra nok for meg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...