Jump to content

Europuls ??

Slagskibet

Recommended Posts

EuroPuls er ikke lurium! Det som skjer er at den sender meget korte pulser til batteriet, noe som  "løser opp" noe sulfatering. Det tar litt tid, men det funker! (Har sjøl en høyfrekvent pulslader som gjør det samme, men på kortere tid; Spesialbygget, men på samme prinsippet.).  

Høyfrekvent pulslader er flott inretning... Fikk inn to batterier forrige uke; Begge hadde dårlig kapasitet tross syrevekt på 1,28. Det ene hadde en deffekt celle og ble kassert, mens det andre nå har stått på pulslading i 7 dager, og er snart på topp. Ca 10 år gammelt. Samme funksjon får du på Europulse, men tar mye lengre tid...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Enig med Lars H. Europuls er energimessig for liten til å kunne ha noen som helst innvirkning på et batteri av den størrelsen vi snakker om. Når det gjelder referansen til Marvin, er det snakk om egen resonans. Resonans er et fenomen som har bakgrunn i et systems fysiske størrelse i forhold til bølgelengde. Generelt kan man si at et system kan resonere (selvsvinger) når bølgelengden som påvirker systemet er i størrelsesorden den fysiske størrelsen til objektet som resonerer. En resonans i Megaherts området vil ha en bølgelengde på c/f = lamda, dvs hvis det er vesken i batteriet som svinger vil bølgelengden være 1,5 mm ved en lydhastighet på 1500 m/s. Når det gjelder molekylære resonanser  snakker vi om mikrometer. Referansen viser til en test der man bruker en sweepgenerator og et oscilloskop for å vise at man har resonans, kan like godt skyldes resonans i ledningsnettet i  batteriet. Man burde også hvis resonansteorien er riktig kunne måle ringing ( korte svingninger fra batteriet når det ble belastet). Det ble kansje litt teoretisk men det må det være for at vi skal finne noen forklaring på påstanden. Finnes sikkert noen av dere som har mye kunnskap om dette.

Enig med Lars H. Europuls er energimessig for liten til å kunne ha noen som helst innvirkning på et batteri av den størrelsen vi snakker om. Når det gjelder referansen til Marvin, er det snakk om egen resonans. Resonans er et fenomen som har bakgrunn i et systems fysiske størrelse i forhold til bølgelengde. Generelt kan man si at et system kan resonere (selvsvinger) når bølgelengden som påvirker systemet er i størrelsesorden den fysiske størrelsen til objektet som resonerer. En resonans i Megaherts området vil ha en bølgelengde på c/f = lamda, dvs hvis det er vesken i batteriet som svinger vil bølgelengden være 1,5 mm ved en lydhastighet på 1500 m/s. Når det gjelder molekylære resonanser  snakker vi om mikrometer. Referansen viser til en test der man bruker en sweepgenerator og et oscilloskop for å vise at man har resonans, kan like godt skyldes resonans i ledningsnettet i  batteriet. Man burde også hvis resonansteorien er riktig kunne måle ringing ( korte svingninger fra batteriet når det ble belastet). Det ble kansje litt teoretisk men det må det være for at vi skal finne noen forklaring på påstanden. Finnes sikkert noen av dere som har mye kunnskap om dette.

Takk for oppfrisking av teori :headbang: Det er gjordt noe forskning på dette, men fant ikke i farten linkene. Den PRAKTISKE ærfaringen tilsier at dette fungerer (se første link i mitt første innlegg her). Videre har mange brukere gode ærfaringer med Europuls som produkt... Det fungerer (forlenger batteriets levetid). MEN det er klart at de andre faktorene for et sunt batteri OGSÅ må være tilstede: Riktig ladespenning, omgivelsestemp., veske, behandling osv.

For de med 24 volts anlegg som har 2stk. 12volts batterier i serie, vil Equalizer være et produkt som er verd å se på... Det utligner ladingen til de to batteriene. (JEG selger intet av dette!! :confused: )

Litt OT dette, men jeg prøver likevel:

Finnes det noen duppedit som kan kobles til bærbar PC slik at PC'en kan brukes som ocilloscop? Vet det finnes utstyr for stasjonære, men har ikke sett noe for bærbar. Savner ofte denne muligheten når man driver med sine "videnskaplige eksperimenter" i de indre gemakker. Trenger ikke være av proff typen. Alternativt kunne jeg tenkt meg et lite bærbart ocilloscop som ikke koster allverden.

Litt OT dette, men jeg prøver likevel:

Finnes det noen duppedit som kan kobles til bærbar PC slik at PC'en kan brukes som ocilloscop? Vet det finnes utstyr for stasjonære, men har ikke sett noe for bærbar. Savner ofte denne muligheten når man driver med sine "videnskaplige eksperimenter" i de indre gemakker. Trenger ikke være av proff typen. Alternativt kunne jeg tenkt meg et lite bærbart ocilloscop som ikke koster allverden.

Søker du med stikkordene USB og oscilloscope på google, så finner du noe. For eks denne her: http://www.linkinstruments.com/oscilloscope21.htm. Men prisene er et annet spørsmål  :headbang:

I prinsippet skal du kunne bruke et vanlig lydkort med microfoninngang. Bare pass på å sett inn en spenningsdeler slik at du får en spenning i det området som inngangen er beregnet for. Samtidig må du være påpasselig med å ha oversikten over eventuelle jordinger og sammenkoblinger av disse slik at du ikke får noen overraskelser her.

Om jord på PCen kobles sammen med minus på batteriet og du setter inn en spenningsdeler på plussen på batteriet, som du måler på så bør det gå bra.

Med bakgrunn i den siste tids diskusjon om eierskap, rettigheter og plikter på Båtplassen, så gjør jeg alle oppmerksom på at eventuel utprøving av rådene ovenfor gjøres på eget annsvar. :headbang:

I utgangspunktet bør ikke likespenning ha noe å si. Det kommer nok litt annpå hvordan linjeinngangen er konstruert, om den går rett inn på en trafo f.eks. I såfall kan trafoen brenne opp om den mates med likespenning, men om det er trafo på linjeinngangen er det vel trolig også en kondensator for å filtrere bort likespenning. Uansett det du er ute etter her er vel pulsene som blir generert og ikke nødvendigvis selve likespenningen som sådan.

Mener å huske jeg var borti et osciloscop program for OS/2 og lydkort for noen år siden da jeg var en aktiv OS/2 bruker. Et søk på Google vil vel kansje kunne gi nyttig info om å bruke lydkort som scop.

Hei,

Har Delco Freedom batterier fra Sleipner i Fredrikstad. Rådyre (kr.2300) tette batterier som ble reklamert med som noe av det beste i 1996. Disse er akkurat like gode i dag. Har kontrolert utlading på de hver høst og av 165At på hvert batterie er kapasiteten i dag mellom 120 og 140 At. Har 3 batterier i paralell og europulsen flyttes over til ett nytt batteri hver vår.

Om det er batterikvaliteten i seg selv, eller europuls eller ladac regulator eller solcellepanelene, eller en sum av flere ting som holder batteriene i så god form vet jeg ikke.

• 2 måneder senere...

Nå har forbruks batteriet stått med batterilader og Europulse tilkoblet siden båten ble tatt opp. Ved kontroll i dag tidlig kunne jeg ikke se spor av sulfatering i

batteri cellene. Uten å begripe meg en tøddel på strøm så er min enkle konklusjon at Europulse må virke ? Begge batteriene er nå fri for sulfatering,men syrevekten vet jeg ikke noe om.

Hei,

Har Delco Freedom batterier fra Sleipner i Fredrikstad. Rådyre (kr.2300) tette batterier som ble reklamert med som noe av det beste i 1996. Disse er akkurat like gode i dag. Har kontrolert utlading på de hver høst og av 165At på hvert batterie er kapasiteten i dag mellom 120 og 140 At. Har 3 batterier i paralell og europulsen flyttes over til ett nytt batteri hver vår.

Om det er batterikvaliteten i seg selv, eller europuls eller ladac regulator eller solcellepanelene, eller en sum av flere ting som holder batteriene i så god form vet jeg ikke.

Hei JRK, har også 3 stk. Sleipner sine 175 Ah Delphi Freedom batterier og er meget fornøyd, foreløpig. Mine er bare ca. 3 år ennå. Hadde slike også i gamlebåten de siste 2 årene. Så jeg har ikke opplevd dem bli riktig gamle enda. Er dine fra 1996 ? Jeg var litt skeptisk til levetiden, da de ikke kan etterfylles med batterivann.

Forresten er det noe rart med disse batteriene, de virker ekstremt lade-villige, virker som de lades veldig fort opp igjen etter nedtapping iforhold til "vanlige batterier".

Se på batteriet som en "bank" (sparebank)... Tar du 25 Ah ut, må du levere det samme tilbake PLUSS "renter" (fysiske tap). Forutsettningen for at du skal KUNNE levere tilbake ALT det du tar ut, er ladeSPENNINGEN (målt på batteripolene).Er denne for lav, vil du ikke få fyllt batteriet helt, og det får kortere levetid (sulfaterer raskere).Hvis batteriet ditt varer (lever) lenge, har du garantert god ladespenning i hvert fall. Europuls (og lignende) er med på å redusere sulfateringen ytterligere, men hjelper lite hvis ikke ladespenningen er høy nok.

Grei nok alt du sier Marvin. Ladeopplegget og det elektriske forøvrig er på topp i båten. Og Dephi Freedom batteriene likeså. Interessant hvis JRK sine batterier er fra 1996. Det betyr at de har lengre levetid enn jeg håpet på, da de ikke kan etterfylles med destillert vann. Jeg er ekstremt fornøyd med disse batteriene skjønner du. Hvis de i tillegg har lengre levetid enn jeg forventet er det jo toppers. Og ja, jeg synes faktisk de er mer lade-villige enn "vanlige" batterier. Dette er kun en feeling jeg fikk i gamlebåten der jeg gikk over til disse fra vanlige batterier. Var så fornøyd med disse, at de også ble valgt i Flem'n.

Interessant hvis JRK sine batterier er fra 1996. Det betyr at de har lengre levetid enn jeg håpet på.... 

Salige Per Smith (pulsladerekspert) hadde batterier som var over 20 år (!!) gamle og funket fint (startet hans Amazon om vinteren)

Det er ikke vanskelig å få et batteri til å vare lenge... HVIS det får skikkelige "levevilkår" m.h.t. Ladespenning, temp., riktig veske (type og nivå, hvis det er mulig), dyputladninger, renhold osv. Men ofte blir batteriene tidvis mishandlet, og DA nedsettes levetiden! (Mye mere om dette under Emneoversikt.)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...