ut mot havet Startet 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 20.Oktober.2012 Kan ikkje finne noko form for kaldstart på motoren Ford 2722 men det kjem to ledninger ut frå dieselpumpe, kan desse ha nokon samanheng med ein kaldstartanordning? Er det nokon som har ei formeining kva desse ledningane er til? Ser at emnet har vert diskutert på forumet før men eg kan ikkje sjå at det er noko anna form for kaldstart på denne motoren, motoren er treg å starte. Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 20.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 Her er eit bilete av vår nye båt. Halco 29 Økonomi med Ford 2722 Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 Hei! Det finnes såvidt jeg vet ikke noen kaldstart på Ford 2722E. Den er normalt svært lettstartet selv i kulde. Problemer med treg start kan være dårlig kompresjon, eller mest sannsynlig at det suges inn luft i dieselsystemet. De ledningene du spør om er antagelig for elektrisk stopp av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 20.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 Motoren drar veldig sakte rundt så eg mistenker starteren for å ha lite effekt, skal få den sjekka i vinter når båten er på land, men tenkte at det muligens var ein kaldstartanordning på motor. Eg trur nok at motor vil starte lettere når starter får opp omdreiningen. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 Hei, veldig fin båt du har...:) Jeg kjenner denne motoren godt, jeg har den med turbo og intercooler på 155 hk. Den kontakten du har i hånda er til inslag av kaldstrsrellet som står i pumpa, du kan prøve å sette på en bryter, (eller en ledning over de kontaktene for å prøve om det blir en bedring) Jeg satte på en dieselvarmer (vannvarmer, varmer kjølevæska i motoren og defrosterne) den varmer til ca 70 grader etter 45 min. Den er styrt over mobilen, sender en text medl, og angir tida den skal være inne i antall sekunder. Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 20.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 Takk for svar jonn. Fårstår eg deg rett så er dette ledninger til eit rele som koplar inn kaldstart? skal dette slåast på nokre sekunder før start eller kun ved start? Forøvrig trur eg motoren er i god stand med god kompresjon men starter er ikkje heilt topp, motoren har turbo og yter vel då ca. 115hk. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 21.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2012 Ja, slåes på rett før start. Sitér dette innlegget Link to post
cavaler Svart 21.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2012 Hei. Disse to ledningene er for å aktivere en solenoid til kaldstart, dvs når den er aktivert, satt strøm på, så vil dieselpumpen gi max med diesel og du vil få lettere start.På min gamle moter så hadde jeg en sånn kaldstartanordning, det var da montert en trykkbryter/strømbryter i instrumentbordet, ved å trykke ned bryteren og dermed aktivere solenoiden i dieselpumpen,og så gi FULL gass, jada vil dieselpumpen gi mere diesel enn "vanlig full gass". Strømbyteren holdes bare nede til du har fått spaken i full gass stilling, og kaldstartanordningen slår seg av selv, med det samme motoren starter, fungerer utmerket. Når det gjelder tilkobling av ledningene så skal den ene ha jord og den andre pluss/spenning via en bryter. Hilsen Rune Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 21.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2012 (redigert) Føler at du begynner i feil ende. Hvis den Forden har stått i båten og ikke er en nymontering må man ta det som utgangspunkt. Hvis det derimot er en «nymontering» stiller saken seg noe annerledes. Er ikke få slike fordmotorer som har den kabelen hengende akkurat slik du har, da det aldri har vært behov for å koble den til. Er bare å gi litt mer på spaken under oppstart så får du samme effekten. Noen av Fordene hadde likevel en egen bryter ved instrumentpanelet til kaldstart. Returen på diesel gikk da innom en liten alubeholder. Stod en glødeplugg på innsugsmanifolden med litt heftige strømkabler som og fikk diesel fra den små beholderen når du trykket på kaldstartknappen. Da fikk du diesel som traff det varme gitteret på glødepluggen og ga en "forstøving". Glødet du for lenge kunne du oppleve at det smalt noe skikkelig ut luftfiltret. Men viste seg at i de aller fleste båtene var denne anordningen unødvendigt. Så de ble det utelatt å montere eller alt ble fjernet etter noen år. Ble da satt en blindplugg i manifolden der den skulle ha stått og den små beholderen tatt vekk. Da var forgjengeren 2712E med turbo og ladeluftkjøler en maskin som var noe mer vrien å få til å starte i kulde så da var det gjerne mer påkrevd på disse. De hadde og en liten knapp på pumpen som måtte trykks inn. Fordmaskinene er enkle og så lenge det er nok strøm på batteriet og rein diesel på tanken så starter de. Er de slitt tar det kanskje lengre tid med kinning, men de starter. Du oppgir selv at startmotoren drar tungt når det er kaldt. Ville begynt der. Når tid oppstod det problemet? Har den startet greit med det batteriet tidligere, eller der dette skiftet? Hvis ja, er det stort nok eller rett type til kaldtstart for disse maskinene? Fortsett med alder og tilstand batteri. Prøvd med syremåler på alle cellene? Har du gamle og/eller litt tynne kabler fra batteri? Dårlige kontakter på batterikabler og eller starter? Gammel batteribryter? Slitte lagre eller børster i startmotor? Problem med innslaget? Som du skjønner kan det være mye som er galt som igjen gjør at du ikke får opp farten under kinning. Bare å begynne i en ende og ta det derfra. Fra min gode venn Mike Bellamy hos Lancing Marine, Uk som har bygget opp nye og overhalt mange slike maskiner får du følgende kommentar: Ref the 2722E. First check the voltage on the starter motor terminals whilst the engine is cranking over. If less than 9.5 volts, fault is in battery or cables. If more than 9.5 volts, probably an internal fault in the starter, which could be as simple as one brush stuck up in its housing. There is usually an electric excess fuel device on the side of the injection pump. We normally wire it to the starter trigger circuit so it is energised whenever the starter is used. If it is dud, just open the throttle wider! That does almost the same thing. Redigert 21.Oktober.2012 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
magnumlars Svart 21.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2012 Båten til Espen du har kjøpt? Hadde same båt og motor, men marinisert av Sabben i Bergen. Desse motorane hadde temperaturstyrt innslag av kaldstart med innslag hvis temp var 8 grader eller mindre. Min starta som eit skudd uansett temperatur. Eg veit ikkje kor driven du er med elektro, men det er ein ganske smal sak å kople til denne kaldstartfunksjonen. Kople den eine ledaren til + på innslaget på startaren og den andre på minusen på startaren eller ein anna plass. Då vil solenoiden slå inn når du vrir om tenninga Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 22.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2012 Svaret på spørsmålet ditt magnumlars er ja. No er båten sett inn for vinterlagring, kjem til å gå over det elektriske i vinter og starter vert levert inn for sjekk, så for vi sjå om vi får meir omdreining ved kinning og om det er behov for kaldsstarten. Takk til samtlege for god info. Sitér dette innlegget Link to post
magnumlars Svart 23.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 Hvis du mistenker at du har problem med startaren, kan du få låne ein av meg. Eg skal ha ein original lucas startar liggande ein eller anna plass. Dei kostar ei formue når det er 2-polt startar. Eg bur i nabokommunen, so er ikkje so langt unda :) Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 23.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 Takk for tilbudet magnumlars, eg sender deg ein IM. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.