Jori Startet 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 20.Oktober.2012 Hei, i instruksjonsboken står det 19 liter på det lukkede systemet, men dessverre ikke noe på sjøvannsiden. Skal nå kjøre på frostveske og greit å vite antal liter som systemet tar? Takknemlig for hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 (redigert) 10-15 liter vil jeg tro, men ikke spar på frostvesken her. Varmeveksler og intercooler inneholder endel vann som må fortrenges når du kjører i frostveske. Derfor går det endel mer enn systemets volum før du har opp mot 100% blandet frostveske i hele systemet. Forestill deg at du har en full 1,5 liters brusflaske med vann i og nippel i begge ender og at du så kjører inn farget veske på ene siden. Det vil ta litt mer farget veske før du har fortrengt alt vannet.. Tips. Ha en ekstra medhjelper som kan sette en bøtte under eksosutløpet når det begynner og komme frostveske ut. Kjør så 20-30 sekunder til. Mål også frysepunktet på den siste vesken som kommer ut så er du helt sikker. Overskuddsvesken som du fanget i bøtta kan du blande opp med litt mer konsentrat og bruke feks i septikksystemet. Redigert 20.Oktober.2012 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
ebonita Svart 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 För min tidigare Nimbus 3000 med en TAMD41 så har jag noterat att det gick åt 7 liter glykolblandning för att köra igenom sjövattensystemet. Du kan ju förslagsvis blanda 10 liter för säkerhets skull första gången. Blir det något över så kan Du ju slå det i toaletter och avlopp. Är du osäker på om glykolen har kommit igenom så är det ju bara att smaka på det som kommer ut genom avgasöppningen (ta en liten droppe på fingret). Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 Kad32 (4 sylindre) lar vi gå en 10-15 sek etter at det begynner å komme frostvæskblandet vann. Vi bruker ca 3/4 sånn 12 kg Biltema kanne med ferdigblandet. Ca 15 liter på vår, sikkert 20 på din 6 sylindret.. Mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Jori Svart 20.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 Takker for svar. Jeg har allerede frostsikret toalettet. Jeg har 16 liter frostveske igjen blsnder jeg det 50% bør det holde til begge motorene. Måler har jeg for å se hvor sterk blandingen er, god ide det SAP Drevene er av, har laget meg ett system som skal suge fra et 40 liters kar, og avløpssystem som jeg kobler til eksosen. Hjelper er innkalt på mandagskveld, blir nok ok dette nå. Blir det noen rester igjen, skal jeg ta det på aggregatet Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 22.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2012 (redigert) Kjørte gjennom på mine to 41A motorer, og brukte ca. 8 liter ferdigblandet pr.motor (4+4=50%). Det var nok til at det kom blått vann ut i eksosen. Redigert 22.Oktober.2012 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 22.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2012 Kjørte igjennom i dag. Endte opp med ca 10 liter pr motor. Da kom det samme blå blanding ut som gikk inn 50/50. Etter det blå kom så kjørte jeg litt til, så sikkert riktig som Fusebox sier at man klarer seg med ca 8 liter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.