Jump to content

Tett forgasser Suzuki DF6

Olaf Christensen

Recommended Posts

Min DF6 stoppet for noen uker siden, og jeg har funnet ut at det skyldes at det som på engelsk kalles "main nozzle" er tett. Det er det lille røret som går opp fra flottørkammeret og opp i forgasseren. Prøvde å skru den løs med en flattrekker, men jeg fikk ikke rikket den noen vei. På en tegning av alle delene i motoren ser det ut som at den ikke har gjenger, så hvordan skal den egentlig byttes ut? Eller er det mulig å pirke den åpen? Jeg prøvde litt med en nål uten hell. Jeg fikk riktignok ut noe hvitt geléaktig, men det virker som det er noe mer som er vanskeligere å få ut.

Hva bør jeg gjøre?

fig007.jpg

Det er del nummer 2 på bildet jeg snakker om.

Ja, det gir mening. Da var det nok 11 jeg prøvde å skru løs, men denne er av kobber, så selv om det var spor for flattrekker der begynte sidene på skruen å bøye seg litt, så jeg turte ikke mer. Sprayet på litt WD-40 og prøvde på nytt litt senere, men da skjedde det samme igjen så jeg vet ikke riktig hva jeg skal gjøre. Skal ta med motoren inn en dag, men jeg har ikke trykkluft tilgjengelig. Litt diesel derimot må det vel gå an å oppdrive.

Flere forslag?

• 6 måneder senere...

Ny sesong, og forgasseren er tett igjen! Denne gangen mye tettere enn før. Små groper har oppstått i metallet, og flottørkammeret var fullt av hvitt pulver. Skrapte det ganske enkelt bort med en skrutrekker, og tok forgasseren.med hjem for å vaske den skikkelig med ferskvann. Får håpe motoren starter etterpå når jeg får montert den igjen.

Kan noen svare på hvorfor den tetter seg? Det skal åpenbart ikke være sånn, så noe må jeg jo ha gjort galt.

Bensinen rekker per i dag frem til inngangen til gasseren, hvor det hele stopper opp. Tok ut messingstykket som går fra bensinslangen og inn i gasseren, og brukte et lite bor som jeg til slutt fikk helt gjennom ved å skru det inn med håndkraft. Med det burde alt egentlig være åpent og fritt frem, men ett eller annet sted må det være mer av dette hvite som kom ut da jeg borret. Finner ikke ut hvor!?

Monter et skikkelig bensinfilter og tøm tanken og skyll den med sprit for å få ut alt vannet.

vil på det sterkeste anbefale deg vannutskiller dersom motoren ikke har det allerede, kombinert filter og vannutskiller er også bra.

Så det er kondens som skaper problemene?

Det er en av mulighetene, du kan få vann sammen med bensin ved fylling, noen tanker lekker vann inn ved regn eller sjøsprøyt +++

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...