Jump to content

Erfaringer - Rana 540 SL

Søringen

Recommended Posts

Noen som har erfaringer med Rana 540 SL? Har ikke funnet særlig info på nettet om denne båten annet enn reklamebilder. Båten er relativt ny på markedet (2010).

Er på jakt etter en båt som kan brukes til teine- / sportsfiske, men som samtidig en kan ha med madammen på turer der begge kan sitte i ly bak vindskjerm. Ser ut som om denne båten er en av de bedre mtp slikt bruksområde.

Noen som har erfaringer med båten? Tenker spesielt på motor-/båt kombinasjon (fart / sjøegenskaper), og ikke minst hvordan båten er mtp avdrift ved vind / utlegging teiner? Har ikke lykkes å finne bilder av undervannsskrog, og lurer også på om båten har noen form for kjøl??

l3rvb2xzl3bob3rvywxidw1fdmlldy9jdxn0b21l

Jeg kjøpte en 80hk Yamaha i sommer som hadde stått på en sånn, den gjorde da 36 knop med den motoren.

Har heller ikke sett hvordan den ser ut under , men ser for meg at om den i hele tatt har kjøl så er den nok minimal

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Kjøpte en slik for ca 2 år siden, med 70hk Yamaha (2t/102kg) går den nesten litt for bra. Detter er en ekstremt lett båt, bare 320 kg med styrekonsoll. (Uten motor)

Den har ren V - bunn ingen kjøl, lav planingsterskel, brukbare sjøegenskaper men blir litt lett i tung sjø.

Monterte dobbel sete med kjøleboks i sommer, det annbefales om du kjøper ny båt. Vi hadde båten med på henger da vi var på ferie i Tvedestrand i sommer. Kjørte 328 nm i sjærgården fra Risør i øst til Farsund i vest, fruen var strålende fornøyd med dobbelsete, kjøleboksen er også et pluss.

Kjøpte en slik for ca 2 år siden, med 70hk Yamaha (2t/102kg) går den nesten litt for bra. Detter er en ekstremt lett båt, bare 320 kg med styrekonsoll. (Uten motor)

Den har ren V - bunn ingen kjøl, lav planingsterskel, brukbare sjøegenskaper men blir litt lett i tung sjø.

Monterte dobbel sete med kjøleboks i sommer, det annbefales om du kjøper ny båt. Vi hadde båten med på henger da vi var på ferie i Tvedestrand i sommer. Kjørte 328 nm i sjærgården fra Risør i øst til Farsund i vest, fruen var strålende fornøyd med dobbelsete, kjøleboksen er også et pluss.

Høres bra ut :thumbsup:

Hvordan vil du mene båten er ved kraftig vind? Som en kork, eller forholder den seg brukbart mtp avdrift? Har hatt noen turer på hummerfisket til nå i år der t.o.m. Hansviken har vært problematisk å holde på plass over ura :wink: Og den har en stor og massiv kjøl.

Hei, kan underskrive på at den føles litt lett i tung sjø. Det blir å dra ned på farten.

Men du sitter behagelig langt bak der det slår minst, og sittebenken er behagelig polstret med solid ryggstøtte.

Et must med styrekonsollen er et ekstrautstyr som heter "innstikkskonsoll" (ca. 2500,-) Den gjør at du plasserer føttene behagelig litt "inn" og opp på skrå nede i konsollen - i stedet for å lure på hvor du skal gjøre av dem :) Ellers trenger du en ankerboks i fronten , som har lokk og fin finish. (ca. 1500,-). Disse ekstrautstyrene selges av en glassfiberbedrift i Hemnesberget (samme sted som Rana) , husker ikke navn akkurat nå...

Ellers er det mye bra å få av instrumenter , særlig yamaha. Har du råd så kjøp to digitale firkantintrumenter, da har du alt mulig innen rekkevidde.

Har en 70HK Yamaha 4T , og med en 15" propell så gjør den 37knop. Veldig bra for en bred og stor "fiskebåt" som 540SL. Marsfart i 20knop forbruker ca. 10l i timen. Skal du ha totalvekt på særlig over 600-650kg så bruk en 13" propell.

Det er litt røff finish på detaljene , regn med litt pirkearbeid hvis du vil ha det helt perfekt.

Har lagt ved et bilde hvis noen er interessert...

bilde_fra_molo_2.jpg

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Jo, takk for det! Dette var min store hobby i sommer og det ble mange gode time både på sjøen og med pusle-arbeider ellers ombord i båten.

Du får mye båt for pengene , men hoveddelen av penger på denne klassen båter går til motor og utstyr (i mitt tilfelle 2/3 av totalprisen).

Vær obs på at om du skal kjøpe moderne digitale intrumenter , så er det her snakk om nettverk som skal settes opp av datakyndige - og som enkelte mekanikere ikke skjønner døyten av. Sjekk på forhånd at kompetansen ligger inne!

Lykke til i båtjakten , og bare spør om det er noe du lurer på. Jeg er temmelig bra inne i Rana 540SL og instrumentering (særlig Yamaha) etter anskaffelsen av min nye båt...

PS: Båten brukes på vestlandet i Sunnfjord.

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

Det er et stuerom framfor styrekonsollen, dette har eg bygget om til fiskebrønn. Kjøpte en sjøvans pumpe på biltema, monterte denne i motorbrønnen. Førte slange fra pumpe inn i tank rom og videre til styrekonsoll og inn i stuerom. Med litt ekstra slange fungerer dette som både spyleslange og tilførsel til vann i fiskebrønnen. Er veldig fornøyd med denne løsningen til oppebevaring av levende fisk og spyling av båten etter en fisketur.

Ser forøvrig at Øien 530 er oppgitt til å veie 340 kg, altså ganske likt. Er en god sjøbåt, trygg i sjøen, men relativt kjedelig å kjøre (går mye på nesa).

Øyen er nok en del tyngre, en kompis har en slik kjøpt i 2010 den veier litt over 400kg uten motor fra fabrikk. Men øyen skroget er noe mere stødigt, mindre avdrift har den også, det er jo også en "kjølbåt", dette går også drastisk utover farts potensialet.

Re.: Stuerom - fiskebrønn

Smart ide dette med fiskbrønn under dobbeltsetet foran styrekonsollen! Det viser bare hvor mange smarte løsninger vi kan få til selv. Slikt tar litt tid , men det er verd innsatsen... Kunne vært kjekkt å se et bilde , på hvordan du har ordnet skillevegg og tetning mot lokket, etc.

Mht. stuerom , så er det jo enormt med plass til nettopp det i midten av skroget på 540SL. Luka til tankrommet sitter jo i dørken bak styrekonsollen, i bakkant av luka er det vanligvis plass til en 25liters bensintank - noe som holder for de fleste.

Men tankrommet fortsetter jo under styrekonsollen og videre fremover helt til baugen! Det må være snakk om over to meter. Her måtte det være en kjempefin mulighet til å lage diverse løsninger. Problemet er at eneste tilgang til det lange rommet er via luka bak styrekonsollen.

For å få til en fleksibel løsning ville det vært fint med en luke midt på dørken foran styrekonsollen. Men den måtte lages slik at man ikke snubla i lokket, at den beholder stivheten i strukturen rundt.

Hvis jeg fikk til dette ,så kunne jeg brukt rommet i bakkant under styrekonsollen til bensintank(er). Holder på å montere en Biltema bensin-nivå-giver for instrumentpanelet. Denne giveren kunne lett plasseres over i en større tank, eller så kunne jeg bare la den stå på den ene 25liter tanken og lage kobling mellom to like tanker.

Det er mange muligheter med en slik båt...

• 9 måneder senere...

Dette er en veldig spennende diskusjon. Vil svært gjerne høre om andre erfaringer med tilpasning av Rana og evt. hva produsenten selv kan tilby.

En båt som virkelig har svært mange smarte detaljer til mitt bruk er Hobby 540 CC: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43092147 Men jeg finner ingen brukserfaring og tester av skrog... Har noen her hørt noe om denne?

Tenk hvis Rana kunne tilby noe tilsvarende? Forstår mye er mulig, men høyt plassert hjemme-snekret fiskebrønn, synlig kabel til garnhaler ++ blir vel fort litt Reodor Felgen når en ikke er så flink og interressert som krabbelars?

• 3 måneder senere...

Hei!

Hyggelig at du holder liv i diskusjonen, sjøkreps. Var tilfeldigvis innom her idag og ble positivt overrasket...

Er spent på å høre om du har slått til på noe høsttilbud eller om du fremdeles er i markedet.

På 540SL _har_ du jo muligheten til å bruke rommet under setet til brønn, som er vanntett og isolert og har kraftige gummipakninger i lokket. Det er i alle fall stort nok.

Ellers likte jeg tipset til Capelin som hadde laget fiskebrønn under setet/lokket i stuerommet. Men det ville nok blitt halvparten så stort/dypt som hvis du brukte rommet under dobbeltsetet bak.

Eller kanskje gjøre som fiskerene ofte gjør å bruke en stor og vid balje eller bøtte med vannslangen stukket nedi.

Mht. Hobby 540 båten så blir den nesten dobbelt så tung som Ranaen, som både er pluss og minus.

Ranaen driver nok lettere av og slår kanskje smulen hardere i høy sjø, men er mer økonomisk og antagelig raskere med tilsvarende motor.

Er selv skuffet over at Rana ikke tilbyr bedre løsninger, det er litt røfft og lite tilpasset for komfort særlig mht. plassering av føttene bak konsollen. Men du har jo den andre bedriften i Hemnesberget som lager noen svært gode løsninger her.

Hvis du har handlet båt så kunne det være moro å høre hvordan du har ordnet tingene så langt...

• 2 måneder senere...

Hei Krabbelars,

Dersom du har ekkolodd koplet til kartplotteren din, hva slags sender har du, er den hekkmontert?

Ser at det også kan monteres sendere som er montert under skroget. Disse er nokså mye dyrere, spesielt dersom en velger en i bronse. Jeg tenker å gå for en hekkmontert sender på min egen båt, pga. av lav pris og enklere montering? Men dersom skrogmontert sender gir mye bedre bilde må jeg vurdere dette.

Ellers har jeg sett på flere teinehalere, bl.a Northlift LH-200 og LH-300. Produsent opplyser om at 200 er egnet for enkelteiner mens 300 også kan brukes på lenker. Å kunne trekke lenker på 5 krepseteiner/100m. dyp er en forutsetning for min del og da spørs det om LH-200 med 90 kg. trekkraft blir for svak. LH-300 har 140 kg. trekkraft. Ulempen med 300 er at den er større og tyngre enn 200.

Hei Alle,

Har fått noen private henvendelser angående min Rana 540SL som jeg syns hører hjemme i åpent forum, har gjengitt noen av svarene under her:

Spørsmål: Er ankerboksen vanskelig å ettermontere?:

Svar: Det var selger som monterte både ankerboks og innstikks-konsoll for meg. Det var trangt å få strukket plastlisten tilbake på plass etter monteringen av ankerboksen. Listen måtte hektes av rundt hele baugen slik at boksen kunne monteres under,så måtte listen strekkes på plass igjen. De måtte visst være to mann for å få det til.

En annen viktig ting er at det trengs flere enn de to skruene som er ment å feste boksen i bakkant ned og mot sidene-bakover. Jeg suplerte med fire skruer til. Der det er en ca.5 mm glippe mot midten så bør du montere flere skruer. Uansett bør du avslutte med silikon langs hele veien i bakkant (Med bakkant så mener jeg bakover i båten).

Ellers vil jeg sterkt anbefale konsollen, dersom du ikke har plass til føttene når du styrer. Det er forskjellige utforminger på selve båten, men fra 2011 tror jeg det går en flat ¨vegg¨ rett ned bak-under rattet, uten plass til fotbladene dine. Håper dette var til litt hjelp.

PS: Ankerboksen og innstikkskonsollen leveres av en annen bedrift på Hemnesberget, samme sted som Rana ble produsert.

++++++++++

Spørsmål:

Vurderer å få sydd en presenning for bruk over styrekonsoll når båten ikke er i bruk. Den beskytter og skjuler instrumenter som kan friste kjeltringer.

Svar: En billig presenning-løsning er en motorsykkelpresenning. Biltema sin utførelse i 190cm passer perfekt. I tillegg til den ene snoren som følger med presenningen (for å feste den i nedkant på høyre side) ,så monterte jeg 4 fester til rundt presenningen i nedkant. Disse festet jeg i underkant av rør-rammen til "styrhuset" på hver side, i håndtaket på hver side av benken i forkant, og i håndtaket til bensinrom-luka i bakkant. Jeg kjøpte en pakke med 4 festekroker som fungerer slik at du klemmer på plass krokene på hver side av presenningen, uten å lage hull i presenningen (også Biltema).

++++++++

Spørsmål: Hvordan er det med lanterner på 540SL?

Svar: Av lanterne så er det kun montert en på toppen av vindskjermen. Dette er en som lyser alle fire veier, inkludert rødt og grønt lys. Men selv skal jeg montere et fullt sett, og en lyskaster i tillegg.

+++++++++

Hei Krabbelars,

Dersom du har ekkolodd koplet til kartplotteren din, hva slags sender har du, er den hekkmontert?

Ser at det også kan monteres sendere som er montert under skroget. Disse er nokså mye dyrere, spesielt dersom en velger en i bronse. Jeg tenker å gå for en hekkmontert sender på min egen båt, pga. av lav pris og enklere montering? Men dersom skrogmontert sender gir mye bedre bilde må jeg vurdere dette.

Ellers har jeg sett på flere teinehalere, bl.a Northlift LH-200 og LH-300. Produsent opplyser om at 200 er egnet for enkelteiner mens 300 også kan brukes på lenker. Å kunne trekke lenker på 5 krepseteiner/100m. dyp er en forutsetning for min del og da spørs det om LH-200 med 90 kg. trekkraft blir for svak. LH-300 har 140 kg. trekkraft. Ulempen med 300 er at den er større og tyngre enn 200.

Hei Vige,

Tror det er smart med en hekkmontert melder til ekkoloddet. Monteres vel ca. 30cm fra kjølen.

Den fra Garmin som jeg har kan svinges opp 45grader når den ikke er i bruk, eller hektes helt av festet sitt selv om den fremdeles er festet til ledningen. Da kan du oppbevare den i motorrommet under vinterlagring f.eks. Senderen kan også leveres med hastighet og temp.

Kvaliteten på signalene er upåklagelig, selv om du kan miste signaler ved høy fart og store bølger. Stort sett er det ikke noe problem så lenge du har båten i plan.

Mht. teinehalere så er dette mye diskutert rundt om i forumet (og ellers). Gjør et søk med "teinehaler" her på forumet som en start. Tror vi gjør lurt i å vurdere Northlift LH-200 og LH-300 , siden disse er storselgerne i norsk målestokk.

Andre som jeg har vurdert er Hobbyfisher E150 og Ace Line Brutus. Ace Line ligner på en annen som heter "Smartliner", som kommer i både 300W og 600W utgaver.

Ser forresten at Northlift også selges i Sverige, der utsalgspris er under norsk pris - minus kursdifferansen! Men det er sikkert lurt å kjøpe i Norge med garanti og alt...

En sak som er viktig for meg er svingbar fot og høy/lang bom. Teinen skal svinge godt klar av ripa, og ha lang nok bom til å ikke dra teinen langs yttersiden.

Uansett så er det nok lurt å lage til en stor "dørmatte" av gummi e.l. og hekte utenfor ripa før en drar opp teina. Ellers får du fort merker i gelcoaten :)

OK, meld gjerne tibake når du/dere finner mer ut av teinehaler, er i markedet selv nemlig!

Hi,

Har nå bestilt fotkonsoll og tau/ankerboks hos Plastservice. De var svært behjelpelige og vil kunne assistere over telefon dersom det blir problemer med montering når den tid kommer.

Har også bestilt Raymarine Dragonfly 5,7" ekkolodd /kartplotter. Det er kanskje ikke den mest sofistikerte kartplotteren men ser ut til å ha et brukbart ekkolodd med CHIRP Down Vision funksjon.

Teinehaler ankommer en av de første dagene, det ble en Hobbyfisher e-150. Vurderte denne opp mot Northlift LH300. Hobbyfisheren trekker nokså mye mindre strøm enn Northline, og den har reulerbar trekkehastighet. To forskjellig diameter på trekkjul gjør at en kan få forskjellige utveksling/kraft på trekkingen. Og så kan den også utstyres med egen garnhaler. Hobbyfisher er nokså mye dyrere enn Northlift (ca. kr.4-6000 avhengig av hvordan Hobbyfisher settes opp ) og jeg tviler vel på om den er verdt prisforskjellen. Den leveres uten arm, dette må bestilles separat.

• 2 uker senere...

Hallo,

Gratulerer så mye med innkjøpene fra Plastservice! Jeg tror du vil bli fornøyd , dette øker jo trivselen og komforten om bord.

Spennende med Raymarine Dragonfly, den har jo nesten (på demoene) fotorealistiske scanninger av bunnforholdene. Det ser virkelig skarpt og klart ut! Også at du kan dele opp skjermen i flere funksjoner. Helt genialt enkel betjening har den også. Jeg liker at den er i 4:3 format og ikke nødvendigvis widescreen, det er plassbesparende. Denne er jo også helt ny på markedet , så jeg tipper du er spent på å prøve den ut...

Skal ta med meg tipsene dine angående teinehaler. Skal også ha en før sommeren, får ta en nærmere titt om noen uker. Det bør nok tenkes ut en smart festeanordning, og så må vi prøve ut/tenke ut hvor den beste plasseringen er.

Du kjøpte Hobbyfisher e-150 og den var en del dyrere som du sier enn Northlift LH300, og Norsk! Grattis! Ja, jeg får komme tilbake med noen spørsmål eventuelt når det nærmer seg innkjøp.

Forresten , så vil du få en luke til overs når du skjærer ut plass til fotkonsollen. Denne plasserte jeg på styrbord side , slik at jeg har luke på begge sider av cockpiten. Ta godt vare på bitene du skjærer bort , for de kan komme godt med til fremtidige prosjekter :)

Da får du nok en spennende tid fremover med riggingen og installeringen av alt utstyret i ny båt.

Hei,

Fikk endelig båten for et par dager siden. Nå ligger den ved brygga, satser på en prøvetur i dag.

Det er en del som skal gjøres men får ta litt om gangen. Trodde båten ble levert med håndrekker men det ble den ikke, ble nok "lurt" av bildet av din velutstyrte båt. Nå får jeg montere rekkene selv, men ser at det er mange varianter å velge i.

Jeg vurderer å bruke håndrekker som er ca. 60 eller 80cm lange med 90 grader endebend og gjennomgående bolt i rekka. Jeg vil helst bruke 316 stål dersom denne rekkevarianten lar seg skaffe i dette materialet. Ser at slike rekker finnes i 304 stål men er redd dette vil kunne ruste over tid, noe 316 ikke vil gjøre såvidt jeg forstår. Kanskje er 304 allikevel godt nok? Hva slags håndrekker brukte du?

Ja , det blir nok spennende å endelig få seg en prøvetur. Pass på bølgene når du er ny i båten, og hold deg godt fast. Jeg har vurdert å montere seler på benken. I alle fall , bruk "dødmannsknapp"-line til tenningen hvis du kan.

Båten er jo temmelig bred og flat, og kan spore/bremse litt uventet hvis den treffer bølgene i gitte situasjoner. Litt ballast kan være lurt i tillegg før man er helt vant med båten.

Jeg mener det var på Watski jeg handlet håndrekker. Haifinna foran på Biltema. Ellers diverse slikt også på Clas Ohlson. Alt av rekker på disse tre stedene er i 316 stål, mener jeg. Sjekk Biltema og Clas Ohlson før Watski hvis du ønsker ekstra gode tilbud/lavere pris.

Tror jeg har 75cm i alle fire håndrekkene, hvis det ikke var 60cm eller en kombinasjon. Husker ikke helt :)

Hvis du ser på bildet av min båt, så monterte jeg også åregafler/hull til disse rett bak der de fremste håndrekkene er plassert. Her brukte jeg sort plast. Billig og enkelt å skifte ut ,evt.

Lykke til , og ta det pent og rolig

Takk igjen for nyttige tips. Det å montere åregafler slik du har gjort er jo helt genialt, da har en en viss mulighet til å bevege båten i ønsket retning dersom motoren skulle streike, det er god sikkerhet i dette.

Jeg bestiller håndrekkene i 316 kvalitet hos Watski.

Har nå hatt første tur med båten, det var i temmelig rufsete sjø. Den gikk overaskende bra synes jeg, hadde forventet mer slag og hopping i motsjø av en så lett båt. Men den driver raskt av gårde uten motorkraft, annet er heller ikke å forvente. Synes at det blir vel mye ratting for å få fult "ror" utslag men det er vel en vane.

Lanternen virket ikke, det var fult av vann inne i den. Det så ut som om o-ringen hadde ligget i klem.

Fikk ekkoloddet i dag så da har en del utstyr ankommet. Monteringsarbeidet kommer til å ta noe tid, det er jo ikke de beste arbeidsforhold utendørs fortiden. Uansett er det kjekt å ha fått båten på hjem, nå skal motoren kjøres inn de neste 10 timene. Det vil bli kombinert med noen fisketurer.

Gratulerer med første prøvetur! Det er ikke akkurat noen sinke du har fått deg, men du må kanske vente noen gangtimer før du får prøvet max.

Det blir jo spennende å få testet propell, men det duger nok bra med standard. Tror nok motoren din (Var det Suzuki 70Hk/4T) er beregnet på noen hundre kilo mer vekt. Så hvis du er mye alene i båten og vil enda fortere frem så kan du montere en drøyere propell seinere.

Enig i det med ratt-omdreininger, det blir vel et par omdreininger. Min er litt tung i tillegg. Hadde vært noe med servo, men det får evt. vente.

Forresten,pass på der kablene til fjernstyringen og bensinslange (og fra ekkolodd-melder) går inn/ned i tankrommet. På min båt var det innsig av regnvann her. Kjøpte sort marine-silikon og tettet godt rundt nede i denne hylsa der kablene går.

Men du tenker vel på en form for presenning eller noe hvis båten ligger ute. Syns egentlig at det for galt å jobbe med alt snirklearbeidet ute, og særlig på denne årstida. Tror du bør vurdere å ta båten på land, aller helst i hall. Det er liten aktivitet i hallene nå, så du får bruke en hall om du spør/arrangerer det. Du kan sette kjølen rett på plank/bjelke e.l. i ønsket høyde og feste fortøyning på begge sider bak,det holder.

Du bør også tenke på bunnstoff, nesten opp til lensehullene i bakkant hos meg. Med din tunge motor bør du ta helt opp til hullene. Du må slipe litt ru underlag for bunnstoffet, ellers sklir det av.

Ha en fin og produktiv tid med båten din, gleder meg til bilder i vårsolen!

• 4 uker senere...

Tilleggs-Info om presenning - Rana 540SL

Skrev i en melding tidligere at motorsykkel-presenning (type sølvfarget) i 190cm utførelse passet best til denne båten.

Det viser seg at disse nå selges i størrelse S,M,L, og XL. L passer i hverfall bra.

Den festes f.eks 5 steder (alle nederst mot dørken) som f.eks her:

I to håndtak (på sittebenken foran).

På hver side (i underkant av rørene/festene til vindskjermen).

Bakerst på midten (i håndtaket til bensinluka).

Så, kjøp gjerne 2 stk. så du har en i reserve...

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...