Jump to content

Erfaringer - Rana 540 SL

Søringen

Recommended Posts

Hei mortenbu,

Grattis med ny båt!

"Vige" kjøpte også samme båt nå i år, han skal vel også ha en teinehaler til den tror jeg. Kanskje han melder tilbake hit når han har montert.

Selv skal jeg nok også ha en teinehaler , men venter til nærmere sommerferien.

Hvis du søker på "RANA 540 SL" på google og velger "bilder" så skal det komme opp et par bilder fra båter som har blitt brukt til teinefiske.

Flere av selskapene som selger teienhalere har også en del tilleggs-utstyr for feste/tilpasning til båtene. Men beste løsningen blir nok en kombinasjon av tilleggs-utstyr og egne løsninger....

Hva slags motor gikk du for , kanskje en Yamaha 40HK ? (Meget populær kombinasjon..)

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

• 4 uker senere...

Heisann

Har hatt denne båten i snart 3 år og er veldig fornøyd med den så langt.

Likte veldig godt den tau/ankerkassen så det blir nok bestillt ein slik ein snart.

Hvilken stigning har du på 15" propellen? Har selv en 13,5" som gir 31 knop maxfart med 70 hk Yamaha.

Lurer også på å skaffe meg en hobbyfisher e 150 så om noen har noen gode tips om plassering og montering så settes dette stor pris på :-)

Hvilken stigning har du på 15" propellen? Har selv en 13,5" som gir 31 knop maxfart med 70 hk Yamaha.

Her er det nok stigninga som er 15", og 13.5" er diameter

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

men du har 2T? forskjellig dimensjon og utveksling på undervannshusene på disse. Tipper du kan gå opp til en 13.25x17" propell på din siden dette virker som lettdrevne båter. Har du turteller?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ok, jeg trodde F70 brukte samme propeller som F60, men ser at den har det store undervannshuset. Og anbefalt toppturtall 5300-6300. Rart du skulle ligge såpass mye lavere i fart da med samme båt/motor/propell...

• 3 uker senere...

Hei Alle,

Til nautnes kan jeg si at jeg kanskje var unøyaktig mht. propell-dataene. Dette får jeg sjekket seinere i sommer, for jeg er litt usikker nå på om det var 13" eller 15" stigning på propellen som ble levert med motoren. I alle fall så gikk jeg opp 2" da jeg ikke fikk den forventede topp-hastigheten med den drøyere varianten.

I tillegg så klarte jeg å grunne med den drøyeste propellen , så jeg ga beskjed om å sette på den _orginale_ igjen ,den med 2" mindre stigning.

Med den minste stigningen gjør altså båten 37 knop målt på Garmin GPS/Plotteren med hastighet etc. på selve melderen under båten. Motordataene fra selve motoren viser 36 knop, spør ikke hvordan motoren finner ut av det , men det er i alle fall det som står på "Speed/Tach" instrumentet fra Yamaha.

Tilleggsinfo propell: Har lest i andre fora at motoren er ømfintlig for bare små økninger i vekt. I tillegg så er det mye diskusjon om anti-kavitasjonsplatas høyde i forhold til vannskorpa og/eller hvor høyt/lavt man plasserer motoren. De snakker om 2. hull og 3. hull ,osv. Det er ikke umulig at mine data er raske pga. liten vekt i båten (1 person) og optimal trimming av vekt/last og motor.

Litt mer om grunnstøtingen og erfaringerfor den som er interessert: Kan sterkt anbefale aluminium, for etter grunnstøtingen krøllet propellbladene seg pent. Hastigheten var under 10 knop og skjæret var flatt. Motoren bikket bare opp et øyeblikk, en alarm gikk i to-tre sekunder, men motoren fortsatte å gå like pent. Den er sjekket i ettertid uten antydning til skader på hus eller motor. For å komme til servicested for ny propell, så var det bare å brekke av "krøllene" på propellen med en tang (!) og ta seg pent avgårde.

OK, kommer tilbake til dette etterhvert når jeg får sjekket skriften på propellen helt nøyaktig. Beklager hvis jeg meldte noe feil her, vi får se om en måneds tid.

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

Motordataene fra selve motoren viser 36 knop, spør ikke hvordan motoren finner ut av det , men det er i alle fall det som står på "Speed/Tach" instrumentet fra Yamaha.

det er et "pitothull" i stammen som gir vanntrykk opp til en trykksensor. På min F115 så viser den oftest innenfor 1 knop av hva gpsen gjør.

ang: vektøkning/fart: 36-37 knop med 70hk på en 18 fots båt er bra uansett og vitner om at båten går lett i vannet. At farta synker med mer vekt er helt normalt, det blir mer våt flate og mer motstand.

• 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Hei alle,

Hadde ikke lagt så nøye merke til stigningene/dataene på propellene tidligere.

Jeg ba bare forhandler "gå opp" en stigning uten å egentlig legge merke til hva som sto på propellen, siden jeg ikke var fornøyd med toppfarten.

Men jeg var nok uansett urealistisk da jeg trodde jeg skulle nærme meg 40 knop..

Min F70AETL kom "orginalt" med 13 x 15" (vet ikke om det var fordi forhandleren trodde denne passet best, eller fordi F70AETL var satt opp med dette som standard). Så ble jeg ikke fornøyd med toppfarten på (ca. 32 knop) ,som sagt , og ba forhandleren sette på propell med "en stigning opp" - som i dette tilfellet ble 13 x 17".

Med denne så ble toppfarten ca. 36-37 knop på GPS'en. Motorens egen fartmåling viser 36, men her viser ofte motoren 1 knop mindre enn GPS'en. Testforholdene var lettest mulig båt, havblikk på sjøen , og kun en person ombord.

Så ble det dessverre en grunning med 13 x 17" propellen, og propellen ble ødelagt (heldigvis kun propellen som krøllet seg). Jeg fikk ikke prøvet 13 x 17" nok til å vite at/om jeg skulle beholde den, men den hadde helt klart høyere toppfart enn den andre på mitt oppsett. For den som er mye alene i båten, uten mye ekstra vekt, så er 13 x 17" sikkert et bra alternativ.

Etter grunningen ba jeg dem sette på/gå den "orginale" 13 x 15" propellen igjen. Med denne så har jeg logget 32 knop på GPS'en i sommer ,så dette er i tråd med hva andre har fått med samme oppsett. Med 13 x 15" så har man en kjapp aks samtidig med akseptabelt lavt turtall ved min mest brukte cruise-fart som er 20 knop. Her er forbruket rundt 10l i timen, noe som jeg syns er ganske bra. Tror det er lurt å innse med det samme at Rana 540SL ikke er noen utpreget fartsbåt, til det er den for bred og flat - selv om den er lett. Med 30+ knop så kan man i grunnen være fornøyd.

Vet at det også finnes 13 x 14" for den som evt. har mye vekt , og som ikke trenger den høyeste toppfarten.

Mvh,

rart det skulle utgjøre så mye på toppfarta mellom de 2 propellene. Husker du forresten hva de ga av maks turtall?

Vil også tro at en propell med 16" stigning kunne fungert bra

Motorens egen fartmåling viser 36, men her viser ofte motoren 1 knop mindre enn GPS'en.

Da kan jo ingen beskylde deg for "skryteknop" iallefall :smiley:

Heisann

Takker for nyttig informasjon Krabbelars, lurer også litt på hvilket turtall du fikk med den 13 x 17 propellen.

Testet for nokre dager siden en 13,5" x 14" original Yamaha aliminum SDS propell. Mistet nesten 300 omdreininger på å gå ned fra 13,5 x15 til 13,5 x 14, får ikke dette til å stemme, men det nye sds systemet fungerte veldig bra, var mindre vibrasjon i motor og girskifte var mjukere. Men grunna turtallet eg fekk, 5000 omdreininger på max (5500 heilt opptilta) skifta eg tilbake til den gamle propellen.

• 5 måneder senere...

Jeg har en Rana 540sl med 50 hk Yamaha (begge 2010 mod). Båten snur seg automatisk med rumpen mot vinden så da blir den lett og holde oppe ved eventuelt trekking av teiner. Men sakte navigering i vind så må det nøye planlegging. Farten er målt til 27 knop med en voksen og 1 barn på vindstille dag.

Motor max: 80hk (ser at 2015 har 90)

Max last: 750kg (personer+motor+tank)

Lengde:5,35m

Bredde:2,10m

Vekt uten motor: 320kg.

• 1 måned senere...
  • 10 måneder senere...

Hei Alle Sammen!

Takk for sist, og nå kribler det etter å komme seg på sjøen igjen!

Har fremdeles min gode Rana 540SL, som jeg kjøpte ny i 2012. 

Er så heldig å ha vinteropplag  på Vestlandet hos Atløy Båt og Marina , ikke langt fra hytta i Askvoll.

Vil gjerne få anbefale en Facebook-side for dere ,som jeg har laget om Skjærgårdsjeep'er.

Ta gjerne en kikk, se om dere finner noe info av interesse. Kommentèr eller spør, del en erfaring. Tror ganske sikkert flere vil følge opp.

https://www.facebook.com/Skj%C3%A6rg%C3%A5rdsjeep-1567763503548863/

Redigert av krabbelars (see edit history)

• 2 år senere...

Hei!

Jeg har en 2001 Rana 530 med 25 Tohatsu. Jeg har lenge prøvd å bytte båt da jeg vil ha selvlensing, men detter tilbake til min gamle Rana pga dårlige erfaringer. Dette kan jeg si om mine erfaringer.

Øiyen, Vest og Sting som er bygd på samma lesten er meget stødige, men ingen gode sjøegenskaper. De er også tung for motor.

Hobby sine båter har et skrog med lite V-bunn i hekken. Dette forårsaker at den slår hardt i room sjø, men er stødige og et pluss er høyt fribord.

Så nå som det er mange eiere og interessante 540SL tilhengere her inne lurer jeg på om jeg kan krysse mine erfaringer med min Rana 530 og med 540 SL. Vil jeg bli skuffet eller er den relativ lik i skrog og sjøegenskaper?

Redigert av nippon81 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...