Jump to content

Valg av presenningsstativ – bakke/dekk til seilbåt

Copernicus

Recommended Posts

Noen som har noen anbefalinger? Har egentlig mest lyst på et bakkestativ da jeg blant annet har planer om å arbeide litt på kjølen i vinter, men lurer på om dette egentlig er fornuftig med tanke på stabilitet og høyde (noen som vet hvor høye disse stativene er?). Har også tenkt å gå til innkjøp av en "tung "presenning. Båten står forøvrig i en OPI seilbåtkrybbe og er på 31 fot.

fort tiden båtløs seiler

Anbefaler dekkstativ, da kan det brukes både på land og i boblehavn. Lettere å montere synes jeg også at det er. Har gode erfaringer med OPI-stativ. Slike stativ tåler mye, men knepet er selvfølgelig å unngå at snø blir liggende slik at den presses ned. Her er det takvinkel og fjerning etterhvert som er avgjørende.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Tresnekka Tora (25 fot) ligger aldri på vannet om vinteren. Hun har bakkestativ i begge ender og støtter mot dekket imellom, og det synes jeg er veldig praktisk og lett å få på plass. I dag brukte kona og jeg tre timer etter opptak på å vintrekonservere motor, rydde og klargjøre båten, spise lunsj og sette på plass stativ og presenning. Og det uten å stresse.

Motorbåten Saowanee (31 fot +) ligger gjerne i boblehavn. Hun har dekkstativ som festes til rekka hele veien og det er litt mer trøblete å få på plass.

Dersom båten kun skal ligge på land hadde jeg valgt type dekkstativ med støtter til rekka, men med støtter til bakken i A-form i begge ender. Disse behøver du da ikke å feste til bakken. Og så bruker jeg alltid hvit presenning så det blir lyst og fint ombord når jeg jobber under presenningen. Og det gjør jeg ofte.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...