Copernicus Startet 22.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 22.Oktober.2012 Noen som har noen anbefalinger? Har egentlig mest lyst på et bakkestativ da jeg blant annet har planer om å arbeide litt på kjølen i vinter, men lurer på om dette egentlig er fornuftig med tanke på stabilitet og høyde (noen som vet hvor høye disse stativene er?). Har også tenkt å gå til innkjøp av en "tung "presenning. Båten står forøvrig i en OPI seilbåtkrybbe og er på 31 fot. Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
RSL Svart 22.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2012 Tung presenning, er som navnet sier TUNGT. Kjøp derfor gjerne to litt mindre presenningen med maljer langs kanten, slik at du kan legge over to presenninger og "Sy" dem sammen. Det er et H¤%&/ å få over en heldekkende av den tunge typen. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Copernicus Svart 22.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2012 Hva tåler egeltlig disse stativene av vekt både i form av vind fra siden og direktevekt iform av presenningen? ser at de fleste jeg finner på nettet er av aluminium. Og tilbake til spørsmålets kjerne, bakkestativ eller dekkstativ? Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Framtia Svart 22.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2012 Anbefaler dekkstativ, da kan det brukes både på land og i boblehavn. Lettere å montere synes jeg også at det er. Har gode erfaringer med OPI-stativ. Slike stativ tåler mye, men knepet er selvfølgelig å unngå at snø blir liggende slik at den presses ned. Her er det takvinkel og fjerning etterhvert som er avgjørende. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Copernicus Svart 22.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2012 Kan presiseres at presenningen og stativet kun skal brukes ifb med opplag på land. Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Copernicus Svart 23.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 ingen som har erfaringer med bakkestativ? Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Framtia Svart 23.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 jo, jeg har det. Derfor anbefalte jeg dekkstativ Hvis du kjøper en type der stengene kan festet til rekka får du et veldig godt underlag for presenningen.Stativ som står på bakken er ikke så lette å gjøre fast, slik at en må ty til lecablokker eller lignende. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
NilsPils Svart 23.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 (redigert) Tresnekka Tora (25 fot) ligger aldri på vannet om vinteren. Hun har bakkestativ i begge ender og støtter mot dekket imellom, og det synes jeg er veldig praktisk og lett å få på plass. I dag brukte kona og jeg tre timer etter opptak på å vintrekonservere motor, rydde og klargjøre båten, spise lunsj og sette på plass stativ og presenning. Og det uten å stresse. Motorbåten Saowanee (31 fot +) ligger gjerne i boblehavn. Hun har dekkstativ som festes til rekka hele veien og det er litt mer trøblete å få på plass. Dersom båten kun skal ligge på land hadde jeg valgt type dekkstativ med støtter til rekka, men med støtter til bakken i A-form i begge ender. Disse behøver du da ikke å feste til bakken. Og så bruker jeg alltid hvit presenning så det blir lyst og fint ombord når jeg jobber under presenningen. Og det gjør jeg ofte. Redigert 23.Oktober.2012 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.