waroo Startet 22.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 22.Oktober.2012 har en johnsen 25 hk 2 -takt ca 2000 mod. Denne fusker når den blir varm. Den går på tomgang uten å fuske, men når jeg øker gassen startet den å fuske og rister fælt.tar jeg av gassen går den igjen fint på tomgang og sakte fart.det høres ut som den feiltenner på den ene sylinderen. Jeg trenger forslag på hva dette kan være. hittil er dette gjort. Har sjekket kompresjon . den er lik både når den er varm og kald. den er også lik på begge sylindere. Har byttet tennplugger Har sjekket forgasser for vann Har prøvd motoren med 2 ulike tanker med bensin, med tanke på vann i bensinen takk for innspill ! Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 22.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2012 Er det bare i gear eller i fri også ? Sitér dette innlegget Link to post
waroo Svart 22.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2012 det er i fri også ! Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 22.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2012 Kan være en dårlig coil, evt dårlige plugghetter/ledninger. Bl.a. Hvis motor har stått ubrukt lengre tid, kan det også være forgasser-relatert. Dyse® som er delvis eller helt tette. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 22.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2012 Dett har vært en del tull med power pacene på disse motorene ! Prøv og bytt eller få lånt en fra en annen motor . Er likt på alle 2 sylindre de motorer , Er bare forskjell om det er med eller uten turtall sperre og lengde på kablene . Bernt Sitér dette innlegget Link to post
waroo Svart 22.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2012 ok. har tenkt på coil eller powerpack jeg også. Jeg har dessverre ikke kompetanse til å måle dette , så jeg får prøve å bytte ut disse delene for å se hva som er galt. takker for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 22.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2012 fungerer den helt fint når den er kald? vil ikke en elektrisk feil også være der når den er kald? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
tkb Svart 22.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2012 Ofte melder feilen seg når motoren er varm, slik at metaller i ledningsnettet utvider seg, og skaper dårlig kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
waroo Svart 23.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 sånn er status nå - fortsatt samme problem har byttet til ny coil og prøvd den på begge sylindre , samme symptom har dratt ut en pluggledning og prøvd å kjøre på en sylinder når motoren fusker - begge sylindrer tenner fint og kjører fint . Det er altså kun når begge sylindrer er tilkoblet at den fusker temperaturlyset i instrumentet til motorer lyser rødt når feilen oppstår. motoren har fin kjølestråle TEORI : Kan det være en temperatursensor som skaper krøll , og setter motoren inn i en modus der en bare kan kjøre sent. håper fortsatt på hjelp fra dere her !! Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 23.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 Det kan være feilen ja,ville prøvd å koble ifra sensoren og sett om det ble noen forandring. Hvis du er sikker på at motoren kjøler som den skal da. Sitér dette innlegget Link to post
waroo Svart 23.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 det er planen ja Lars K - har tatt ut termostaten - den åpner - motoren har fin stråle tror jeg tar sjansen på å koble fra sensoren for å sjekke hva som skjer da . Etter å ha lest i litt engelske forum er det nokså sikkert at motoren går inn i s.l.o.w modus. om været er bra kommer det en oppdatering i morgen !! Sitér dette innlegget Link to post
Mistral36 Svart 23.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 Hei' Jeg har samme feil som deg, dog på en Evinrude 30. Det er samme motoren så vidt jeg vet så jeg håper du finner ut av dette. Selv så tror jeg dette er forgasser/bensin relatert. Jeg har nå kjørt et par tanker med tilsatt kondensfjerner, dette har hjelpt en del,men når jeg går en stund på tomgang så begynner den å nøkke som fy når jeg gir på. Hvis jeg da setter motor i fri og choker (med nøkklen inne ) et par ganger samt ruser motoren etter hver omgang med choken så får jeg plutselig fullt turrtall igjen og kan gå i plan en lengre periode. Helt til jeg igjen reduserer og går en stund på tomgang, må jeg deretter igjen gå igjennom chok "prosedyren". Kan dette være dårlig bensin pumpe eller lignende? Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 23.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 (redigert) Har du sjekket at staget som styrer tenningen sammen med gassen er ok? Har selv opplevd at både plastforingene (oringer) har vært utslitt og defekt på noen Evinrude motorer, samme med followeren som står på staget til tennings-staget (den som ruller på forgasseren). Hadde selv også samme symptom på en 55hk hvor det viste seg at det var rust på innsiden av svinghjulet og kontaktetene på stator. Har også vært borti at stator under svinghjul var sprekt på undersiden og gav overslag og dette gjorde at den fjusket på alt over halv gass. Redigert 23.Oktober.2012 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
waroo Svart 24.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 har da vært ute og testkjørt motoren uten at temperatursensoren var koblet på. Da gikk motoren helt fint. Presset motoren litt også med litt kjøring fort-seint.fort osv. Motoren gikk som den skulle , så jeg har nok funnet feilen. Neste steg blir å få ut sensoren og få den byttet ut og prøve da. Skjer samme feilen med ny sensor må det være powerpacken som har en feil. Fristende å bare kjøre som den er uten tempsensor, men er jo greit å få alarm og at motoren kobler inn slow, om den skulle overopphetes seinere, så det må nok fikses. Fant også en brukket børste inne i startmotoren, så ny er bestillt fra ebay. Tar nok noen uker føre den er på plass igjen , så i mellomtiden blir det å bruke de andre båtene mine. takk for hjelpen folkens. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Bra jobba Sitér dette innlegget Link to post
Mistral36 Svart 26.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2012 Bra at du fant ut av det. Jeg testet selv idag, å ta av temp sensor og min evinrude 30 gikk som ei kule den også. .:))) Greit å finne ut av dette. Hvor handler du temp. sensor og hva ligger den på?? Sitér dette innlegget Link to post
waroo Svart 26.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2012 så bra Mistral36. har ikke sjekket prisen på denne i norge ennå. Fortrinnsvis bestiller jeg slikt hos norske butikker, men når prisen blir for ille er det kjekt å ha e-bay. Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 27.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2012 sjekk prisene til www.boats.net Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.