Jump to content

johnsen 25 2-t 2000mod., normal tomgang, men fusker ved gasspådrag

waroo

Recommended Posts

har en johnsen 25 hk 2 -takt ca 2000 mod. Denne fusker når den blir varm. Den går på tomgang uten å fuske, men når jeg øker gassen startet den å fuske og rister fælt.tar jeg av gassen går den igjen fint på tomgang og sakte fart.det høres ut som den feiltenner på den ene sylinderen. Jeg trenger forslag på hva dette kan være.

hittil er dette gjort.

Har sjekket kompresjon . den er lik både når den er varm og kald. den er også lik på begge sylindere.

Har byttet tennplugger

Har sjekket forgasser for vann

Har prøvd motoren med 2 ulike tanker med bensin, med tanke på vann i bensinen

takk for innspill !

sånn er status nå - fortsatt samme problem

har byttet til ny coil og prøvd den på begge sylindre , samme symptom

har dratt ut en pluggledning og prøvd å kjøre på en sylinder når motoren fusker - begge sylindrer tenner fint og kjører fint . Det er altså kun når begge sylindrer er tilkoblet at den fusker

temperaturlyset i instrumentet til motorer lyser rødt når feilen oppstår. motoren har fin kjølestråle

TEORI : Kan det være en temperatursensor som skaper krøll , og setter motoren inn i en modus der en bare kan kjøre sent.

håper fortsatt på hjelp fra dere her !!

Hei'

Jeg har samme feil som deg, dog på en Evinrude 30. Det er samme motoren så vidt jeg vet så jeg håper du finner ut av dette.

Selv så tror jeg dette er forgasser/bensin relatert. Jeg har nå kjørt et par tanker med tilsatt kondensfjerner, dette

har hjelpt en del,men når jeg går en stund på tomgang så begynner den å nøkke som fy når jeg gir på.

Hvis jeg da setter motor i fri og choker (med nøkklen inne ) et par ganger samt ruser motoren etter hver omgang med choken så får jeg plutselig fullt turrtall igjen og kan gå i plan en lengre periode. Helt til jeg igjen reduserer og går en stund på tomgang, må jeg deretter igjen gå igjennom chok "prosedyren".

Kan dette være dårlig bensin pumpe eller lignende?

Har du sjekket at staget som styrer tenningen sammen med gassen er ok?

Har selv opplevd at både plastforingene (oringer) har vært utslitt og defekt på noen Evinrude motorer, samme med followeren som står på staget til tennings-staget (den som ruller på forgasseren).

Hadde selv også samme symptom på en 55hk hvor det viste seg at det var rust på innsiden av svinghjulet og kontaktetene på stator.

Har også vært borti at stator under svinghjul var sprekt på undersiden og gav overslag og dette gjorde at den fjusket på alt over halv gass.

Redigert av GlennIversen (see edit history)

Ha en fin dag

har da vært ute og testkjørt motoren uten at temperatursensoren var koblet på. Da gikk motoren helt fint. Presset motoren litt også med litt kjøring fort-seint.fort osv.

Motoren gikk som den skulle , så jeg har nok funnet feilen.

Neste steg blir å få ut sensoren og få den byttet ut og prøve da. Skjer samme feilen med ny sensor må det være powerpacken som har en feil.

Fristende å bare kjøre som den er uten tempsensor, men er jo greit å få alarm og at motoren kobler inn slow, om den skulle overopphetes seinere, så det må nok fikses.

Fant også en brukket børste inne i startmotoren, så ny er bestillt fra ebay. Tar nok noen uker føre den er på plass igjen , så i mellomtiden blir det å bruke de andre båtene mine. takk for hjelpen folkens.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...