Jump to content

Håper kommende båtsesong blir bedre en 2012

Bidevind

Recommended Posts

Hei !

Dette er vår båtsesong 2012, kort fortalt:

-Høst 2011 fikk jeg problemer med motorkjøling.

-Forrut for 2012 sesongen byttet jeg impeller, termostat og varmeveksler

-Ved sesongstart var det fortsatt kjøleproblemer og båten levert på Yanmarversksted.

-Første natten på verkstedet blåste det opp voldsomt slik at ett fortøyningstau røk tvert av og båten ble liggende å gnage i brygga og utligger.

2012-05-15_16.16.55.jpg

2012-05-15_16.17.50.jpg

-Disse skadene kunne heldigvis repareres av ett annet firma på samme sted, men selvsagt noe ventetid. Kostnad 73' men heldigvis kun egenandel for meg.

-Dette tok 2 mnd og båten ble satt på vannet 1. dag i ferien.

-Verkstedet burde i denne tiden ha reparert kjølpeproblemene men de trodde de hadde funnet feilen og skulle fikse det "når båten ble satt på vannet".

-Vår første feriedag finner de ingen feil og ønsker ikke å gjøre noe med båten. Jeg foreslår at de i det minste kjører igjenom renseveske for evt å finne ulumskheter i kjølesystemet.

-Da finner de ut at det er sprekk i toppen og denne må bestilles fra Tyskland. Kost ca 15'

-Vi drar på en ukes biltur i Norge. (Fantastisk fint på Nordvestlandet.)

dsc_8896.jpg

-Får beskjed om at toppen må bestilles fra Japan. Kost nå ca 27'

-Vi drar på en ukes biltur i Sverige. (Fantastisk fint i Skåne.)

dsc_9344.jpg

-Får beskjed om at det tar lengre tid med toppen og at ventiler etc også bør sjekkes.

-Vi besøker venner som er på båtferie.

-Siste dag i ferien er båten klar. Kostnad 43'.

-Når båten er flyttet til hjemmehavn oppdager jeg ca 2 liter diesel under motoren.

-Det fikses av lokalt verksted som strammer skruer som ikke var skrudd til av Yanmarverkstedet.

-Ferien er slutt og pga andre aktiviteter blir det kun noen få kveldsturer samt to helgeturer denne sesongen.

-Bestemmer oss for å ta opp båten nærmere bostedet og flytter båten til dette verftet.

-Båtkrybba demonteres, flyttes og monteres.

-Båten avrigges, løftes og skroget spyles.

-Verftet skal sette båten i krybba dagen derpå.

-Når jeg neste helg skal montere dekksstativ og dekke til båten møtes jeg av dette synet:

20121021_153243.jpg

-Båten var i flg verftet for stor til at de kunne løfte den med truck og de valgte da å la den stå på en vogn med hjul som de har.

Det er i seg selv greit nok men måten de har støttet opp krybba på er jeg mildt sagt dårlig fornøyd med.

-Etter skriftelig henvendelse har jeg nå fått bekreftet at:

1) de skal støtte opp krybba bedre, og der hvor kreftene virker.

2) de har forsikring og at den vil gjelde dersom noe skjer med båten i opplag.

3) de vil reparere / fikse evt skader på krybba.

Som sagt, håper på bedre lykke neste sesong.....

(Men fint med bilturer i Norge og Sverige også ....)

Kjedelig når det blir sånn som det der.. Men bra du fikk noe ut av ferien allikevel, ser ut som du ikke har hatt det så altfor ille selv om hjul ikke har helt samme sjarmen som kjøl.

Høres ut som du trenger å bytte verksted, eller så er det et godt alternativ å lese seg opp på motoren sin, selvgjort er velgjort, og kjennskap til motoren sin kan komme godt med i en evt nødssituasjon.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Hei igjen !

Ja, håper jeg unngår å måtte benytte det samme verkstedet igjen. Satser også på å finne en annen havn i vår nærhet for vinteropplag neste år.

Vi har vel klart å "le" og ikke gråte. Bilturer i sommerferien er en sjeldenhet så lenge vi har båt. Synes vi fikk mye ut av ferien allikevel og sitter med mange fine minner fra bilturene.

Hvor har du båten i opplag sa du? Greit for oss andre å unngå slik galskap,..

I opplag et stykke ned i Sverige, i nærheten av Lysekil.

Ja neste vinter blir det vel boblehavn for deg...??? ...

Har hatt båten på vannet to vintere.

Første gang ett sted hvor "det ikke har vært is de siste 12 årene".

Hadde bestemt oss for å ha båten på vannet, men oppdaget vann i gearolja så båten måtte allikevel løftes på land for reparasjon. Men det var fullt på opplagsplassen så den kunne ikke bli liggende over vinteren.

Når den så ble løftet på vannet igjen så rakk jeg ikke engang å flytte den til bryggeplassen før den frøs fast ved krana og ble liggende i 2 måneder.

Ikke første gang med uflaks med andre ord .....Fikk verken spart penger ved å unngå løft eller benyttet den om vinteren.

Men vi fikk en tidlig og fin start på våren....

Litt det samme her.

Fin start på året, rekordmange overnattinger Februar og fram til midten av april. :thumbsup:

Men så strak ikke tiden til, og den lille tiden jeg hadde gikk med til å finne feil på fuelsystemet som jeg slet lenge med, så detble nesten ikke båtbruk før august. :thumbsdown:

Da var skuta så grodd at den nesten ikke flyttet på seg, men fikk noen uker ferie i dorgefart, men uten det store været :worry:

Og i ferien fant jeg vann i olja i drevet, viste seg å være tæreskader :eek: .

Venter nå å få reparert det når nytt ankommer i November. Avtalt pris med bytte = 50 000,- :sad:

Men neste år blir bra.

Da blir det knallvær (for det har vi fortjent nå) :cool:

Tar en liten uke overført ferie allerede i Pinsen til Hardangerfjorden :thumbsup:

Og 4 uker til DK/SVG i ferien :thumbsup:

Og regner med tid og vær til å bruke båten mye mer i helger og kvelder :pray:

Gleder meg allerede, håper ikke noe nytt kommer i veien :sweat:

Måtte vi alle få en fabelaktig båtsesong 2013 (13 er jo lykketall, er det ikke :lipseal: )

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

• 10 måneder senere...

...

Måtte vi alle få en fabelaktig båtsesong 2013....

Til alle som har ventet i spenning:

2013 har så langt vært en topp båtsesong. (Nesten) feilfri båt og gode forhåpninger vedr kommende vinteropplag.

Her er noen minner fra sommerferien:

bilde

Bohus-Malmön

bilde

Rörö

bilde

Hvor som helst

bilde

Vinga

bilde

Nordholmarn,a N/Ø for Marstrand

bilde

Lilla Kornö

bilde

På hjemvei

Samme her, det har vært ett flott båt-år så langt,

Startet bra med mange fiske turer etter Ferdatorsk og også noen seilturer i vinter, til tross for at vi måtte bryte is for å komme ut (ikke normalt her på Vestlandet),

Fortsatte med en fabelaktig tur til Hardanger fjorden i en utvidet Pinse ferie.

En liten nedtur at det var fabrikasjons feil på det nye drevet og vi måtte bytte en gang til, så Juni/juli røyk.. :worry:

Men hele August er tilbragt ombord langs vestlandet, Sørlandet, Danmark, Sverige og Østlandet i alt mulig slags vær (ferien startet med tropisk 200 års storm :sweat: )

Fortsatt er det mye igjen av sesongen. September ser lovende ut på langtids meldingen (Indian Summer).

Og Oktober/November er det Hummersesong igjen !

Bilde fra Hardanger i Mai ;

bilde

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...