Jump to content

Ny autopilot (ratt) hvilke alternativer har jeg?

Arild Iversen

Recommended Posts

Min Simrad WP-32 Wheelpilot jukser, og jeg klarer ikke å rekalibrere den (har prøvd igjen og igjen), og Simrad Norge svarer ikke på henvendelser.

Sannsynligvis må jeg krype til korset og bytte autopilot.

Hvilke alternativer har jeg når det gjelder rattmontet autopilot til seilbåt på 35 fot / 6,5 ton?

Har funnet Raymarine SPX-5 til 10.800.- hos Navy Høvik, ellers er det smått...

Noen som har gode forslag?

Det er selvsakt mulig å montere en lineær enhet på kvadranten, men da snakker vi vel om minst en dobling av pris, og til min kystseilas antar jeg at en rattmontert vil være tilstrekkelig.

Simrad piloten fungerte bra så lenge den virket, men nå lever den sitt eget liv...desverre.

Virker som dette er et gørr kjedlig tema, men det må da være noen blant de tusenvis av seilbåter med rattstyring i samme størrelse som har gode eller dårlige erfaringer med SPX-5, eller eventuellt andre nyere autopiloter i samme segment?

Må ialle fall takke Snekkefart for svaret, så langt virker det som om SPX-5 er eneste alternativet?

Redigert av Arild Iversen (see edit history)

En bekjent leter etter rimelig og god autopilot til en mindre seilbåt, og høres ut til å ende opp på SPX-5 han også. Det er simpelthen lite utvalg i denne klassen, etter hva jeg forstår. Mest vanlig med hydraulpilot til motorbåter, og kultstyring til seil. Reim eller hjul på ratt ser ut til å være på vikende front.

Jeg har sjekket litt priser i USA for ham, og det er ikke mye og spare der heller. Trøsten får være at SPX-5 får veldig mye skryt for å være en god styring, hvertfall. Fri for bugs som kunne inntreffe hos forgjengerne.

Dårlig at Simrad ikke svarer. Det har de vært flinke til tidligere. Finn den største forhandleren deres i ditt distrikt, og be han om å ta saken for deg. Da må de svare.

Redigert av ModeraTore (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Takker for tilbakemeldinger mine herrer.

Det blir nok sannsynligvis en SPX-5.

Men er skuffet over Simrad som ikke engang gidder å gi en tilbakemelding.

Autopiloten min er forlengst gått ut på dato, men hadde et lønnlig håp om at den kunne gi meg et tips om eventuell feilkilde.

De reklamerer jo her på siden "Du kan stole på Simrad" .....

Redigert av Arild Iversen (see edit history)

Hvordan jukser den ? Er det ratt enheten som glipper ?

Er det kontroll enheten som ikke virker som den skal ?

Vises riktig kurs på kontroll enheten ?

Er kontroll enheten tilkoplet vindsensor ? Styrer den isåfall med signal fra denne ? Er kontroll enheten tilkoplet plotter ? Styrer den på signal fra den ?

Sjekk dette før du snakker med leverandør.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

GeirT.

Den er montert "stand alone" og styrer kun etter den aktuelle kursen båten ligger på når jeg kobler den inn.

Problemet er at den ikke holder kurs.

Den kan sakte men sikkert forandre kurs (både falle av og luffe opp), eller den kan legge roret hardt i borde uten forvarsel.

Innimellom holder den kursen noenlunde for en halv times tid, men så begynner moroa igjen.

Dette skjer både når jeg seiler og går for motor.

Har sjekket at det ikke er noen objekter i nærheten som påvirker fluxgatekompasset (inklusive termosflasker, kniver, mobiltelefoner, kamera, håndholdt VHF osv osv)

Den er forsøkt rekalibrert utallige ganger i henhold til manual uten å lykkes.

Det skal være en pipetone som høres ved forskjellige funksjoner, men den forsvant omtrent samtidig med at problemene oppsto.

Mulig det er noe som ikke lenger har kontakt der inne og som skaper problemene ???

Den fungerte prikkfritt de første årene jeg hadde den før den sakte men sikkert fikk denne formen for demens og ikke lengger husker hva den gjør...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...