Jump to content

Bytte ut VP TAMD31A med yanmar LH4, motorfester, akselvinkel etc.?

chw86

Recommended Posts

Byttet selv fra en TAMD31 med HS1A til ny D3-170 i vår. Dette var en ganske omfattende jobb da plassering av de bakre motorfestene er noe ukurant på TAMD31.

I tillegg så er plasseing av flens på utgående aksel fra gearkasse noen cm høyere enn de fleste andre motorer. I mitt motorrom med begrenset høyte medførte det at jeg måtte støpe helt nye motorfester og bytte hylse/aksel og line dette opp på nytt for å få plass.

Det ble en ganske kostbar affære, men måtte gjøre noe da ganmlemotoren hadde takket for seg. Selve monteringen av ny motor inkl. støping av nye fester kom på ca 25.000 i arbeid + deler og motor.

Redigert av to-vid (see edit history)

Bytta fra tmd30 motor til 4LH, og betalte ca 25000 i arbeid + materiell. Slapp å gjøre noe med hylsa, men dette var i en nidelv 28. Det var vanskelig å beregne før jeg satte i den nye motoren om jeg ev. måtte gjøre noe ekstra, men slapp billig unna. Så tror ikke du vil finne ut av før du står midt oppi det, eller hvis du ikke treffer noen med samme båt/motor som har gjort det samme byttet

Bytta fra tmd30 motor til 4LH, og betalte ca 25000 i arbeid + materiell. Slapp å gjøre noe med hylsa, men dette var i en nidelv 28. Det var vanskelig å beregne før jeg satte i den nye motoren om jeg ev. måtte gjøre noe ekstra, men slapp billig unna. Så tror ikke du vil finne ut av før du står midt oppi det, eller hvis du ikke treffer noen med samme båt/motor som har gjort det samme byttet

ok :smiley: Eg har tengt å gjøre jobben sjølv da eg har tilgang på krane å verksted , men føler meg ikkje trygg på å begjynne å plastre osv runt hylse... Er tamd 31 motoren basert på samme blokk som tmd30 ? det er vanskelig for meg å få kontakt med andre med samme båt da det ikkje er so mangen av min type i norge.. men er meget populer i finland å sverje...

http://vppneuapps.vo...9088〈=nb-NO

Hvis det er plass i lengden kan du jo sette inn en TAMD 41 som er en sekssylindret versjon av samme motor. Veier 80 kg mer, passer på samme giret og er både svært kurrant og pålitelig.

TMD30 og TAMD31 er samme blokk osv. Forskjellen ligger vel i topplokk samt at TAMD har aftercooler. 30 og 40 motorene er forkammermotorer mens 31 og 41/KAD motorene er direkteinnsprøytet.

Redigert av DieselDahl (see edit history)

Sjekk motor tegningene opp mot hverandre, der er mål på motorlabber og dybde til senter på gearflens tegnet inn. Dette kan lastes ned i fra Yanmar web sider. På Volvoen har du de kanskje i fra før ? Eller det ligger kanskje i arkivet her. Da ser du om dette går greit eller ikke.

ja har prøvd å sammenlikne ser ut som yanmaren blir 5 cm høyere enn volvoen så får gå ned i båten å få tatt mål om eg får i gjen motorluka.

http://vppneuapps.vo...9088〈=nb-NO

Hvis det er plass i lengden kan du jo sette inn en TAMD 41 som er en sekssylindret versjon av samme motor. Veier 80 kg mer, passer på samme giret og er både svært kurrant og pålitelig.

TMD30 og TAMD31 er samme blokk osv. Forskjellen ligger vel i topplokk samt at TAMD har aftercooler. 30 og 40 motorene er forkammermotorer mens 31 og 41/KAD motorene er direkteinnsprøytet.

Ser folk har brukt 41 motoren i tilsvarene båt ,men da må eg bygge om, å gå inn i karbinen , personlig liker eg betre 6 cyl fordi mykere gange ,men i dette tilfelle tror eg båten min passer betre ein 4 cyl. :smiley:

• 5 måneder senere...

Ja, enig i at en Nyere Yanmar er å foretrekke. Ikke lett det dilemmaet du har her, men om jeg skal komme med min tanke rundt motorbytte, så er det som følger:

Skal du ha båten i 10 år, og sikker på det, kjøp ny motor og se på det som en investering på lik linje med ny båt. Ved å eie den så lenge ser regnestykket bedre ut. Da har du problemfri (?) motor i ti år, og kan fordele kostnaden etter dette. Om du skal ha den i 5 år eller kortere, finn en brukt Yanmar nyere enn 2000 modell. Du vi ikke få igjen så mye mer ved salg at det forsvarer seg med ny. De ligger kunstig høyt i pris de Yanmarene som ligger på Finn !!

Jeg har vært i gjennom samme tankeprosess, men ikke havnet der du er enda, da min TAMD30 bare går og går, og jo mere jeg tenker på motorbytte, jo penere går den :smiley:

Uannsett lykke til med valget, og hold tråden din ved like med oppdatering underveis !

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...