chw86 Startet 23.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 23.Oktober.2012 Hei båtfolk Vurderer motor bytte i min sunmar 8500 ,motoren eg har i nå er ein TAMD31 A med MS4A gir . motoren eg vurderer er ein yanmar LH 4 serie med KM5A gir.... Noen her inne som har tatt samme motor bytte eller lignene ? tenker på hva problemer eg kan møte på , høyde/ bredde på motorfeste? vinkling av gir mot axsel? Takker for alle svar å forslag Sitér dette innlegget Link to post
GURIMALLA Svart 23.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 Flott motor den derre TAMD 31, hvorfor skifte denne? Like fin Yanmar-motoren, men skjønner ikke helt hvorfor skifte?? Er det noe vi vet ? Sitér dette innlegget Link to post
nestor Svart 23.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 (redigert) En 31 a, ja da er d f....n så godt å bli kvitt`n, selv mot en yanmar. Redigert 23.Oktober.2012 av nestor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chw86 Svart 24.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Hei takker for svar volvoen funker den ,men sliter med at den ryker mye med oppstart ,var ikkje så plaget med det i sommer ,men nå når det begjynte å bli kalt i været ryker det ein god del, volvoen er 130hk å føler det er litt lite ,så ønsker litt større motor å da ønsker eg å konventere til yanmar 165hk eller større Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 (redigert) Vil ikke dette motorbytte koste mer enn verdien på båten din ? Kommer jo ann på hva du selger 31'en for, men har du fått pristilbud på bytte ? Må jo komme på godt over 200.000,- Redigert 24.Oktober.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
to-vid Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 (redigert) Byttet selv fra en TAMD31 med HS1A til ny D3-170 i vår. Dette var en ganske omfattende jobb da plassering av de bakre motorfestene er noe ukurant på TAMD31. I tillegg så er plasseing av flens på utgående aksel fra gearkasse noen cm høyere enn de fleste andre motorer. I mitt motorrom med begrenset høyte medførte det at jeg måtte støpe helt nye motorfester og bytte hylse/aksel og line dette opp på nytt for å få plass. Det ble en ganske kostbar affære, men måtte gjøre noe da ganmlemotoren hadde takket for seg. Selve monteringen av ny motor inkl. støping av nye fester kom på ca 25.000 i arbeid + deler og motor. Redigert 24.Oktober.2012 av to-vid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chw86 Svart 24.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 takker for svar Blir ein brukt yanmar eg vurderer å montere .nei trur ikkje båten er verd nokk til å putte inn ny motor.. Er slike problemer du fikk eg frykter å treffe på , ønsker å sleppe å endre på hylsa . Eg har 8* vinkling på flensen på gamlegiret såg det var det samme på det giret som var på yanmaren eg vurderer. Sitér dette innlegget Link to post
oddis21 Svart 26.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2012 Bytta fra tmd30 motor til 4LH, og betalte ca 25000 i arbeid + materiell. Slapp å gjøre noe med hylsa, men dette var i en nidelv 28. Det var vanskelig å beregne før jeg satte i den nye motoren om jeg ev. måtte gjøre noe ekstra, men slapp billig unna. Så tror ikke du vil finne ut av før du står midt oppi det, eller hvis du ikke treffer noen med samme båt/motor som har gjort det samme byttet Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 27.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2012 Om du går inn på side http://www.dieselpartseurope.com/webwinkel/index.php?main_page=page&id=16 finn du kanskje ei fil med tekniske data og mål for denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
chw86 Svart 27.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2012 Bytta fra tmd30 motor til 4LH, og betalte ca 25000 i arbeid + materiell. Slapp å gjøre noe med hylsa, men dette var i en nidelv 28. Det var vanskelig å beregne før jeg satte i den nye motoren om jeg ev. måtte gjøre noe ekstra, men slapp billig unna. Så tror ikke du vil finne ut av før du står midt oppi det, eller hvis du ikke treffer noen med samme båt/motor som har gjort det samme byttet ok Eg har tengt å gjøre jobben sjølv da eg har tilgang på krane å verksted , men føler meg ikkje trygg på å begjynne å plastre osv runt hylse... Er tamd 31 motoren basert på samme blokk som tmd30 ? det er vanskelig for meg å få kontakt med andre med samme båt da det ikkje er so mangen av min type i norge.. men er meget populer i finland å sverje... Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2012 Sjekk motor tegningene opp mot hverandre, der er mål på motorlabber og dybde til senter på gearflens tegnet inn. Dette kan lastes ned i fra Yanmar web sider. På Volvoen har du de kanskje i fra før ? Eller det ligger kanskje i arkivet her. Da ser du om dette går greit eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 (redigert) http://vppneuapps.vo...9088〈=nb-NO Hvis det er plass i lengden kan du jo sette inn en TAMD 41 som er en sekssylindret versjon av samme motor. Veier 80 kg mer, passer på samme giret og er både svært kurrant og pålitelig. TMD30 og TAMD31 er samme blokk osv. Forskjellen ligger vel i topplokk samt at TAMD har aftercooler. 30 og 40 motorene er forkammermotorer mens 31 og 41/KAD motorene er direkteinnsprøytet. Redigert 28.Oktober.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GURIMALLA Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Utgangspunket dit er veildig bra, så derfor vil det nok være bedre og biliigere å serve din gamle Volvo motor. Sitér dette innlegget Link to post
chw86 Svart 28.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Sjekk motor tegningene opp mot hverandre, der er mål på motorlabber og dybde til senter på gearflens tegnet inn. Dette kan lastes ned i fra Yanmar web sider. På Volvoen har du de kanskje i fra før ? Eller det ligger kanskje i arkivet her. Da ser du om dette går greit eller ikke. ja har prøvd å sammenlikne ser ut som yanmaren blir 5 cm høyere enn volvoen så får gå ned i båten å få tatt mål om eg får i gjen motorluka. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Du kan jo også måle høyden på akselflensen ift. motorbeddingene Sitér dette innlegget Link to post
chw86 Svart 28.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 http://vppneuapps.vo...9088〈=nb-NO Hvis det er plass i lengden kan du jo sette inn en TAMD 41 som er en sekssylindret versjon av samme motor. Veier 80 kg mer, passer på samme giret og er både svært kurrant og pålitelig. TMD30 og TAMD31 er samme blokk osv. Forskjellen ligger vel i topplokk samt at TAMD har aftercooler. 30 og 40 motorene er forkammermotorer mens 31 og 41/KAD motorene er direkteinnsprøytet. Ser folk har brukt 41 motoren i tilsvarene båt ,men da må eg bygge om, å gå inn i karbinen , personlig liker eg betre 6 cyl fordi mykere gange ,men i dette tilfelle tror eg båten min passer betre ein 4 cyl. Sitér dette innlegget Link to post
chw86 Svart 2.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Da fekk eg havari på volvoen ,så da blir nokk motorbytte realitet . Rett før sesongen ... Så nå har eg tatt ut maskina å klargjører motorommet . Har funnet ut eg trenger eit Zf 45A / Hurth 450A gir , så bare tipse meg om noen har det liggene. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Auda ! Hva skjedde ? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.April.2013 Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 Du har sett denne, chw86 ? http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=40704178 Står ikke mye om den, men den kan kanskje redde sesongen og budsjettet ? Ligger lang nord, da.. Sitér dette innlegget Link to post
chw86 Svart 3.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 Du har sett denne, chw86 ? http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=40704178 Står ikke mye om den, men den kan kanskje redde sesongen og budsjettet ? Ligger lang nord, da.. Hei takker for tips Ja såg denne , men er vel ein A motor det der og .Eg vil bli kvitt volvo røyken ,så blir nokk ein yanmar motor,men B motoren til volvo kan jo vurderes. Sitér dette innlegget Link to post
chw86 Svart 3.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 Auda ! Hva skjedde ? fikk voldsom ulyd da eg låg på 3500 omdreininger ,stoppet han .startet den etter ein stund da va de ein slaks banking.tipper det er eit lager eller skåret selynderforing. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.April.2013 Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 Ja, enig i at en Nyere Yanmar er å foretrekke. Ikke lett det dilemmaet du har her, men om jeg skal komme med min tanke rundt motorbytte, så er det som følger: Skal du ha båten i 10 år, og sikker på det, kjøp ny motor og se på det som en investering på lik linje med ny båt. Ved å eie den så lenge ser regnestykket bedre ut. Da har du problemfri (?) motor i ti år, og kan fordele kostnaden etter dette. Om du skal ha den i 5 år eller kortere, finn en brukt Yanmar nyere enn 2000 modell. Du vi ikke få igjen så mye mer ved salg at det forsvarer seg med ny. De ligger kunstig høyt i pris de Yanmarene som ligger på Finn !! Jeg har vært i gjennom samme tankeprosess, men ikke havnet der du er enda, da min TAMD30 bare går og går, og jo mere jeg tenker på motorbytte, jo penere går den Uannsett lykke til med valget, og hold tråden din ved like med oppdatering underveis ! Sitér dette innlegget Link to post
chw86 Svart 4.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Lurer på hvor eg skal kjøpe lydisolerings matter? noen som har forslag til hvor ein får kjøpt av god kvalitet? Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.