Mulligan Svart 24.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2012 "Så mye penger som du pøser inn i den j#&%¤§ båten, hvorfor kan du ikke kjøpe deg en skikkelig PC og ordentlig programvare?" Tilbøyelig til å være enig. Gjerne en med kapasitet for multiple kartsystemer slik at offisielle kart og fritidsbåtkart kan kjøres samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2012 Tilbøyelig til å være enig. Å jasså?? Du tar oppkomlingens parti?? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 24.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2012 Ikke bare det, de kan også legge til ved hjelp av GPS. Jeg har sett dette blitt gjort ved en anledning og det var en mindre DP båt med svært dårlige kart. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 24.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2012 Eller er det fremdeles lov å dra nesa opp fra skjermen og myse utover. Dersom markøren plasserer båten et annet sted en hva man selv observerer (egne overretter osv), er det grunn til å tro at elektronikken tuller. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 24.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2012 Gjerne en med kapasitet for multiple kartsystemer slik at offisielle kart og fritidsbåtkart kan kjøres samtidig. Hvorfor?? hva er poenget ? Har ikkje båten vinduer? er poenget med båttur blitt utelukkende en test/sammenligning av elektronikk av forskjellige slag ? er man på sjøen for å sitte med nesa nedi en skjerm og rope om at kart / virkelighet ikkje stemmer? Tror sjølivet hadde vært bedre for mange uten noe hjelpemidler. Det blir som med de som ser tv kun for å ha noe å klage over. Trådstarters summering om at desse greierne ikkje er 100% til enhver tid er på sin plass, det burde ikkje overraske noen. Men så er det noen som blir like overrasket hver gang likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 24.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2012 Om en så brukte hele stasbudsjettet på broutstyr er det nok tryggest å gå manuellt til kai... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2012 Om en så brukte hele stasbudsjettet på broutstyr er det nok tryggest å gå manuellt til kai... Enig i det, poenget er at om elektronikken er på plass, så kan husmora fra Grorud legge et cruiseskip pent inntil. Billigere i lengden. Det var ment som en spøk. Og den som mener at det bare er å titte ut av vinduet for å se hvor de er: Prøv å ta en båt som stikker >2 meter gjennom Koster-skjærgården. Uten å bli ubehagelig svett. Med papirkart, kompass og klokke. Story: En av kompisene mine har en slektning som er skipper på kosterfergene, katamaraner. Om sommeren hadde rederiet ekstrajobber med å kjøre turister rundt. Båtene er bra utstyrt med hjelpemidler innen navigasjon, og mannskapet er stort sett født og oppvokst uti der. Gjennom et par generasjoner. Så de fosset rundt og viste frem. Etterpå var det noen med snekke, som syntes dette var innmari kjekt. Lommekjente som de hadde blitt. Tok med full båt og gikk på grunn så det smalt. Selv satt jeg på et svaberg med yngste sønn og datter for en del år siden. 2 Princess'er kom fossende gjennom sundene i fire ganger tillatt fart. "Nå smeller det", så jeg. "Du trur visst du vet alt, du", sa sønnen min, surt. Bang, sa båt nr. 1 og ble liggende stille på skakke. Bang, sa båt nr. 2 og ble liggende på skakke. Det gode var at Axelsson Marin solgte fire ror, fire propellere og fire akslinger. Flere hundre tusen rett i kassa. Men til utgift for norske forsikringstakere. Sånn er det fra tid til annen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2012 Altså går en fiskeskipper i butikken og kjøper et kart, eller om Hulda går i samme butikken og kjøper et kart, så er basiskvaliteten den samme. Joda, skjønner det. Kjøper du fiskeskipperen og du samme kartet på papir så er det selvsagt samme kartet. Men kjøper du båtsportkart så kommer det fra samme stedet, men er ikke oppdatert i samme grad. For det er det ikke noe krav til. Samme med elektroniske kart. De kommer fra samme stedet, men mens skipperen på Danskebåten får kartene sine oppdatert nesten hver dag, så er brikka vi dødelige kjøper ikke oppdatert. For det er det ikke krav til. Mens kartet på Danskebåten kunne inneholder ofifsielle kart, så vil brikka til fritidsbåten har tilleggsinformasjon om gjestehavner, marinaer osv. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 24.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2012 Når du nevner dette med oppdatering, er det ikke rart at ikke dette er kommet på lystbåtmarkedet? Ny maxsea kommer jo med wifi og det hele, hva med oppdatering av kart? Kunne kostet kroner 100,- i året for eksempel... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 24.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2012 (redigert) Du får koble til ekkoloddet og oppdatere dine egne kart etterhvert som du går rundt. Det er strengt tatt ikkje så ofte det er noe oppdatering på eget område sjøl om det finnes oppdateringer på landsbasis innimellom. Om det er noe nye lokale målinger på gang så vet en gjerne om det Redigert 24.Oktober.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 24.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2012 (redigert) Du har i prinsippet 3 mulige feilkilder. Posisjonen GPS mottageren din gir, feil i kartdataene som vises eller feil i visning av kartdataene. Hvilke "proffsignaler" bruker du Hulda? Og av nyskjerrighet ettersom jeg jobber med dette, hvilken Trimble mottager bruker du? Er du sikker på at kartprogrammene viser samme basisdata? Der hvor det finners forskjellige kartgrunnlag så er ofte flere overlappende kartgrunnlag digitalisert og lagret på kartbrikken og det er opp til plottern (evt avhengig av hvordan man har konfigurert plottern) å bestemme hvilke kartdata og kartgrunnlag som skal vises. Dette kan typisk være tilfelle i kosterskjærgården der det finnes detaljerte papirkart som er digitalisert. Det siste alternativet er at kartdataene vises på feil posisjon på skjemen av kartprogrammet/plottern eller at den tegner GPS posisjonen på feil sted på kartet. Medmindre plotteren er konfiguert feil så har jeg vondt for å tro at dette er tilfelle (å vise kartdata og poisjon på riktig sted er temmelig basic i et kartprogram). Gitt at du har dgps data og bruker disse riktig så tror jeg mest på mitt alternativ 2, at kartprogrammene faktisk viser forskjellige basisdata. Om alt 3 er tilfelle og du har konfigurert alt riktig så ville jeg hivd det kartprogrammet på sjøen med en gang. Redigert 24.Oktober.2012 av runes (see edit history) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Hulda Svart 24.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2012 Nei, jeg vet ikke annet enn at det er Trimble. Og at når Garmin henter GPS-data derfra, er feilmarginen så liten at jeg ikke kan registrere det. Og Trimble'n skal være korrekt, innenfor noen centimeter. Altså, kartplotteren, Garmin, er helt korrekt. Jeg vet ikke om kartprogrammene viser samme basisdata, men det skulle man tro i og med at de leser de samme kartene. Det er ingen andre karter å lese på denne PC'en. Når det gjelder kartprogram, så kommer jeg til å kjøpe meg et som er brukbart. Den gamle Telchart'en viser blant annet fyrkarakteristikkene som blink på skjermen, i korrekte farger, facinerende. Liker slike saker. Kunne tenkt meg noe liknende, i mer moderne format. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 24.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2012 Var borti dette for mange år siden da eg gjekk indre leia nord for Bergen. Telcharten plasserte meg for langt øst, kanskje 50 meter +-. Låg også til kai og testa også med c-map trur eg det var, og den plasserte meg korrekt. Slutta å bruke telcharten da eg ikke stolte på den. Var vel sikkert mulig å fikse, men forska ikke noe mer på saken. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Og Trimble'n skal være korrekt, innenfor noen centimeter. Med all mulig respekt Hulda, det finner jeg vanskelig å tro. Jeg har selv en Trimble 132. Med IALA DGPS klarer jeg vel sånn ca. 2 m. Med EGNOSS ligger den vel rundt meteren. Med Starfix og en proffmottaker kommer man ned på sånn rundt 10 cm. På land er man subcentimeter, men det er med litt andre teknikker. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Kanskje en av feilkildene er den store forventningen til elektronikken? Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 (redigert) Manøvrering innen et par meter vil jeg mene er forholdsvis presist. På mindre marginer enn dette må øynene i alle tilfelle være rettet ut av båten om det skal gå bra. Redigert 25.Oktober.2012 av Fargo Lillehamme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Kanskje en av feilkildene er den store forventningen til elektronikken? Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Nå har jeg dessverre ikke hatt gleden av å ligge "innenfor noen cm" til tross for at jeg har vært GPS bruker på sivile systemer siden 1973, og da på den første GPS mottakeren som ble installert på et handelsfartøy. Selv DGPS i forbindelse med installasjon av undervannsinstallasjoner i Nordsjøen har et normalvvik på inntil 1 meter, og da snakker vi om topp moderne mottakerutstyr i millionklassen. Det er og vil alltid være et avvik mellom en elektronisk og en aktuell posisjon, avhengig av en rekke forhold fra atmosfæriske og lokale forhold til unøyaktigheter i kartet. I tillegg vil mottakerens følsomhet og nøyaktighet, bl. a. kvaliteten på regneprogrammet og hvor mange desimaler den benytter ved posisjonsberegningene, også være avgjørende. Problemet du tar opp, er som oftest relatert til to ting: Nøyaktigheten inkludert oppdateringshastigheten på mottakeren, og nøyaktigheten til kartinformasjonen. Den første er relatert til pris, den andre relatert til kvaliteten og nøyaktigheten til utstyret som kartografen benyttet ved oppmålingen og som på et senere tidspunkt er lagt inn på et basiskart. Det som forundrer meg mest i innlegget ditt er at Garmin posisjonen ligger innenfor 0,5 m fra den aktuelle posisjonen til bryggen, noe som er uhørt nøyaktig tatt i betraktning av at oppmålingene er foretatt for flere (mange?) år tilbake. Jeg vil faktisk gå så langt at jeg ville heller kalle det en tilfeldighet og ikke en nøyaktighet, og konkludere med at det er noe galt med denne posisjonen siden den tilsynelatende er så nøyaktig. For å presisere hva jeg mener, kan jeg opplyse at jeg har vært med på å posisjonere over 130 faste, flyttbare og flytende installasjoner i Nordsjøen og Mexico gulfen med topp klasse utstyr betjent av erfarne og vel kvalifiserte operatører fra verdens største leverandøren av denne typen tjenester, og klarer vi å posisjonere innenfor en diameter på 1 m fra sentrum av ideell posisjon ved bruk av DGPS, har vi en innertier. Da har ofte posisjoneringsutstyret stått og kvernet i mange timer i samme posisjon å være sikker på at installasjonen var innenfor toleransegrensene. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Jeg skriver ikke at nøyaktigheten til bryggen er innefor noe som helst. Men kursmarkeringen til Garmin gjennom den rennen som man er nødt til å gå for å komme inn i lagunen er så nær der jeg var at det er minimalt avvik. Ikke mer enn 0,5 meter. Det er karprogrammene på PC som divergerer mye. Der det ene er flere holmer bortenfor der båten egentlig befinner seg. Og når jeg kommer fra øst og entrer innløpet mot syd, så greier det ene PC-programmet å fange dette opp. Det andre programmet plasserer båten mellom 50 og 100 meter lenger mot vest. Og da kan det ikke være oppdateringshastigheten. For båten har aldri befunnet seg så langt mot vest. Og igjen, til kjedsommelighet, PC-programmene bruker de samme kartene. Og det andre PC proffprogrammet plasserer båten ikke mer enn fem meter for langt mot øst i innløpet (akseptabelt). Garmin har sin egen kartbrikke, og Garmin er meget nøyaktig. Og om dette er en tilfeldighet, så gjentar den seg hver gang jeg er der. Og det er noen ganger i året. Kursmarkeringene ligger oppå hverandre. Hver eneste gang. Og denne nøyaktighetsgraden har jeg stort sett der jeg ferdes. Om man har utstyr i millionklassen som ikke er nøyaktig, så er det enten for gammelt, eller så burde man få tilbake pengene sine. Nå tror jeg ikke at jeg gidder å svare på denne tråden flere ganger. Hensikten var kun å fortelle at programvaren kan føre til stor divergens i hvor båten blir plassert på kartet. Sitér dette innlegget Link to post
Skudenes Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Jeg skjønte hva du ville med tråden, så du trenger ikke svare;-) Nå ser jeg hvor riktig det er av meg å gå D5L-kurset. Har forøvrig hverken kartplotter eller GPS ombord i båten. Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
free Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Min tilårskomne Garmin 182C er forbausende nøyaktig men det er et par steder den er på bærtur, det ene stedet er på bakveien fra Strømstad - Råssø, på strekningen like etter Norskeholmen er båten markert godt inne på Daftø-Valø. samme med Tønsberg brygge, der er båten i følge plotteren godt inne i restaurantene på brygga når jeg subber forbi kaifronten. Kartene er siste tilgjengelige utgave men jeg tror feilen ligger i kartene. Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Jeg skriver ikke at nøyaktigheten til bryggen er innefor noe som helst. Men kursmarkeringen til Garmin gjennom den rennen som man er nødt til å gå for å komme inn i lagunen er så nær der jeg var at det er minimalt avvik. Ikke mer enn 0,5 meter. Kartet Garmin bruker er enten i skala 1:50 000 (opprinnelig papirkart) eller 1:30000 (ENC). Hvordan du kan se at avviket ikke er mer enn 0,5 meter er meg en gåte. Antar at du hadde zoomet kraftig inn, men likevel, 0,5 meter i et kart hvor 1mm=50 - eller 30 m! Et vektorkarte blir som kjent ikke mer nøyaktig om man zoomer inn. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Jeg skjønte hva du ville med tråden, så du trenger ikke svare;-) Nå ser jeg hvor riktig det er av meg å gå D5L-kurset. Har forøvrig hverken kartplotter eller GPS ombord i båten. Flott! Da er du en av de få. D5L utdanning er ikke bortkastet. Selv tok jeg Kystskipper for en del år siden. Denne har blitt endret til at jeg kan føre lystfartøy opp til 50 bt WW. Det holder for Hulda. Og, jeg kan på det varmeste anbefale GPS og kartplotter. Få tak i en som også viser ekkolodd, fint tillegg. Jeg har dratt det et hakk lenger og har også radar. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Kartet Garmin bruker er enten i skala 1:50 000 (opprinnelig papirkart) eller 1:30000 (ENC). Hvordan du kan se at avviket ikke er mer enn 0,5 meter er meg en gåte. Antar at du hadde zoomet kraftig inn, men likevel, 0,5 meter i et kart hvor 1mm=50 - eller 30 m! Et vektorkarte blir som kjent ikke mer nøyaktig om man zoomer inn. Den gåten får du bare fortsette å slite med. Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Nå bedriver ikke Garmin hverken landmåling, sjømåling eller kartografi, men kjøper kartdata fra de forskjellige lands kartverk. Det samme gjør Navionics, C-map/Jeppesen og andre kartprodusenter når de produserer kart tiil navigasjonsbruk i norske farvann. Utgangspunktet for alle disse kartene er derfor det samme. Det som KAN skille mellom de forskjellige, er nøyaktigheten når kartprodusenten legger disse dataene inn på basiskartet og hva som allerede ligger inne på basiskartet når det tas i bruk eller oppdateres. At det ene kartprogrammet plasserer båten "flere holmer bortenfor" enn det andre til tross for at begge to (?) benytter samme kartet, og spesielt når det viser en posisjon lenger vest enn aktuell posisjon, tyder dette på kartprogrammet ikke viser WG84, men ED50 eller en mellomting mellom disse. Jeg synes du skal sjekke innstillingene på denne og se hva som skjer hvis du endrer til andre kartdatum. Når det gjelder din kommentar til kvaliteten på utstyr som benyttes i forbindelse med oljeindustrien, går jeg forbi den i taushet. Den forteller egentlig bare at dette er ukjent terreng for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.