Jump to content

Forskjell på avlesing av kart med forskjellige kartprogrammer


Hulda

Recommended Posts

Når det gjelder din kommentar til kvaliteten på utstyr som benyttes i forbindelse med oljeindustrien, går jeg forbi den i taushet. Den forteller egentlig bare at dette er ukjent terreng for deg.

 

Den stillheten der var vel ikke akkurat øredøvende. Men for siste, absolutt siste gang. Dette var info. for å fortelle at det er store divergenser. Tråden er ikke beregnet på speialister som allikevel kan alt. Jeg vet hva jeg driver med. Naturligvis er alt til WG84. Jeg hadde min første tur offshore 1980. Personen som har vært med å installere sakene ombord i Hulda: Jobbet i et internasjonalt konsern innen navigasjon og posisjonering som systemutvikler, support, reiste WW med installasjon, konfigurering, opplæring, feilsøking på skip, installasjon og konfig av baser. Har også vært med å utvikle automatisk docking, basert på korrigert GPS. Hvis du tror du sitter inne med stor kompetanse, så har du vel fortalt nok om det nå.

Link to post

Hva med å legge ut ett kartustnitt også kan vi sjekke posisjonen i de kartene vi har tilgjengelig. Jeg regner med at alle programmene viser samme posisjon men at det blir plottet på forskjellige steder i kartet

 

Nei det blir de ikke, har sjekket kart tilbake til 97 alle grunner og steiner i de gamle karte er på samme plassen i de nye. Tikki. Seaclear , Opencpn og et annet. de kjente grunnene er på samme pos. Og fire forskellige kartformat.

ursholmen.jpg

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Markøren er i Bamble,

fant disse grunnene /småstein på samme plassen i gamle og nye kart N58,49,9622 E10,597496,,, N58,49,9635 E10,59,7447.....N58,49,9692 E10.59,9506 .......N58,49,9635 E10,59,7447.........

Denne fant jeg litt avik på gammelt kart N58,55,0858,E10,59,5702 Nytt kart N58,50,00 E10,59,65

Og på fjellkanten gammelt kart N 58,49,9806 E10,59,7548N nytt kart N58,49,97 E10,59,74

Pluss minus noen meter ..... kan hennde.

Har ikke hvert her enda, men det hender flere ganger for året at slepe strengen er på grunn.og oppå land

 

Men siden Hulda får samme slepestrengen hver gang mener jeg også at det er kart feil.

et kart er ikke rett over alt og feil bare på et sted med feil kartdatum?.

 

Og for en som har vokst opp med Onkel Sam`s sin janning av gps`n i det forre århundre

tok jeg det som en bonus når GPS`n var der som båten var, men det var mye kjekkere å lese kartet

på PC`n isteden for å bruke lupe i sjøkartet..Det er "Stort Sett" det samme en ser på PC`n og papir kartet bilde.

 

MEN på en ny rute i kronglete farvann SJEKK RUTA OPP MOT PAPIRKARTET FØRST mange har opplevd at det var grunner som ikke sto i plotteren.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Med all mulig respekt Hulda, det finner jeg vanskelig å tro.

Jeg har selv en Trimble 132. Med IALA DGPS klarer jeg vel sånn ca. 2 m. Med EGNOSS ligger den vel rundt meteren.

Med Starfix og en proffmottaker kommer man ned på sånn rundt 10 cm.

På land er man subcentimeter, men det er med litt andre teknikker.

 

Derav mitt spørsmål til Hulda om han vet hvilken "profesjonelle GPS tjeneste" han bruker. Det finnes en rekke forskjellige korreksjonstjenester til GNSS og disse har ulke nøyaktigheter og egenskaper.

 

Nå har jeg dessverre ikke hatt gleden av å ligge "innenfor noen cm" til tross for at jeg har vært GPS bruker på sivile systemer siden 1973, og da på den første GPS mottakeren som ble installert på et handelsfartøy. Selv DGPS i forbindelse med installasjon av undervannsinstallasjoner i Nordsjøen har et normalvvik på inntil 1 meter, og da snakker vi om topp moderne mottakerutstyr i millionklassen.

Når det gjelder din kommentar til kvaliteten på utstyr som benyttes i forbindelse med oljeindustrien, går jeg forbi den i taushet. Den forteller egentlig bare at dette er ukjent terreng for deg.

 

Det var da veldig så bastant.......Da er du nok utdatert på hva som skjer i dag kes.... For eksempel leverer Fugro GNSS (=GPS+GLONASS+++) korreksjonstjenester med nøyaktighet bedre enn 10 cm i horisontalplanet. (i realiteten er det oftest bedre enn 5 cm, men av kundetilfredshetsårasker så er det kurrant å markedsføre det som 10 cm.). Fugro Seastar sin globale G2 tjeneste gjør dette, men dette er tjenester som koster mye penger og som i hovedsak brukes i oljeindustrien.

 

For en oversikt over Fugro Seastar sine ulike tjenester så kan du ta en titt her: http://www.fugroseastar.com/services/.

 

Vi trenger ikke denne posisjonsnøyaktigheten til fritidsbåtbruk da de kilden til feil ved digtial fritidsbåtnavigering normalt (ved normale GPS mottakerforhold) ligger i papirkartene som er digitalisert og nøyaktigheten til grunnlagskartene. De fleste av kartene vi bruker er digitalisert fra papirkart og som andre har sagt så er da 1 mm = 50 meter ved 1:50000 kart. At man da kan zoome seg inn mer i et digitalkart gjør ikke nøyaktigheten bedre.

 

Jeg digitaliserte selv de første C-Map kartene for Norge da jeg jobbet i C-Map for en hel del år siden og ville aldri funnet på å navigere etter kun GPS & digital plotter i et sund som er mindre enn 50 meter bredt. Dette har ingenting med at kartene er dårligere enn andre å gjøre, kartvektoren til f.eks en landkontur er vektorisert riktig ihh til linja på kartet, men i et digitalt kart så mister man den visuelle effekten man har når noen har tegnet et kart for det menskelige øyet. Et eksempel på dette er undervannskjæret på på det smaleste sundet i middagsbukta, her er det markert en grunne på 1,3 meter på sydsiden av sundet, men det er vrient å skjønne hvor det er nøyaktig. Her er det kun visuel navigasjon og aller helst papirkart som gjelder!

 

For ordens skyld: Selv om jeg har jobbet i C-Map og i dag jobber som leder for R&D i Fugro Seastar så er det kun mine personlige meninger som legges frem her, disse skal ikke og kan ikke betraktes som ytringer fra nevnte firma.

Redigert av runes (see edit history)
Link to post

For vi som ferdes på kysten Mandal- Göteborg i det forre århundre med lupe og sjøkart

Var kopimaskinen et stort franskritt nå kunne en forstørre opp sjøkartet så det ble leselig, der en skulle utforske.

I 98 kom jeg over Seacler et gratisprogram, scannet først sjøkarta men det ble ikke stort bedre enn Orginalen.

Så kom vi over en demo av et proff nav progran Dekart410 med fine kart (14 dager på å laste ned)

med printscreen klipp og lim fra en 15” skjerm..

Her er et utdrag av kartet jeg laget til Seacler i 99 med klipp og lim se så skakt landet er limt sammen,

men kartet er rett to pos fra hver sin side, fra Ceclear N58.51.811 E09,26,898 og N 58,51,865 E09,27,369

Det var nå det ble moro å lese kart på PC`n. og når Onkel Sam var snill var GPS`n der båten var.

boeroe_skarata.jpg

Dette er resultatet etter at 3X3 printscreen og limt sammen.

boeroe_skarata_alt.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

At kartplotter og terreng ikke nødvendigvis er enige fant jeg ut med den første kartplotteren jeg brukte. En antikk Garmin som sto i båten til faren min.

Zoomet brukbart ut så stemte den ganske godt, men når man zoomet inn forbi ett hvist nivå, så havnet en hel fjord ett par hundre meter for langt øst!

Her var det helt tydelig at når man zoomet langt nok inn så byttet plotteren kartdata, og dette kartet hadde den ene fjorden feilplassert. Ingen av nabofjordene hadde samme problemet.

 

Moralen er vel at kartplotter og GPS er utmerkede hjelpemidler, men kik ut vinduet en gang i blant og! Men det er vel alle her helt enige i :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Det behøver ikke være tilfelle her i trådstarters problem men det kan stilles inn hvor ofte plotteren skal sette et punkt i en slepestrek, så lager programmet en strek mellom hvert punkt, har du innstilt på 1 punkt pr sekund så vil du få en kort slepestrek, jo lenger mellom punktene jo lenger har plotteren minne til å ha en lenger strek. Har du lang tid mellom hvert plott kan det av og til bli noen rare slepestreker.

Link to post

En bekjent har en NorStar (Navman) med C-map MAX Wide, eller noe sånt. Den viser de rareste ting, over 60 meter feil ift kart. Men posisjonen stemmer, så det er kartet som ligger feil, eller er for unøyaktig, eller ett eller annet. Jeg skal aldri betale for noe sånt, det har jeg bestemt meg for.

 

Bluechart på håndholdt stemmer mye bedre. Faktisk er også Navionics-app på Android langt bedre enn C-Map i Trøndelag.

 

Jeg husker da vi gikk sammen inn til gjestekaia i Levanger, og møtte Ytterøyferga som var på tur ut av sundet. Ferga tuta på oss, og jeg skjønte ikke hvorfor før jeg så at følgebåten gikk på venstre side inn sundet, altså mot høyreregelen. Da vi hadde lagt til, ville jeg vite hva problemet var ettersom de gikk på feil side?

 

Plotteren viste at de var på land på motsatt side, var svaret. Han var ukjent med dybdeforholdene, og mente det var tryggest å gå nærmest vannet på kartplotteren.

 

:lol:

Redigert av ModeraTore (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Så lenge vi ikke har nyoppmålte digitale kart så blir ikke de digitale kartene bedre enn papirkartene de er digitalisert fra.

 

Ja, men nå har vi jo nyoppmålte (digitale) kart (også kalt ENC). Det har vi hatt i mange år! De fleste produsenter av kartplottere opplyser at de benytter disse kartene (dvs kartdatabasen til Sjøkartverket) i sine plottere. At de har sine egne måter å vise dem på er så, men kartgrunnlaget er altså heldigitalt i følge produsentene. Dermed skulle nøyaktigheten være den best tenkelige, gitt en god (og med riktig montert ekstern antenne) GPS.

 

Men fortsatt er altså 1mm på kartet 30 meter i virkeligheten (ENC er vel fortsatt i hovedsak i skala 1:30000). Uansett hvor mye man zoomer, nøyaktigheten blir ikke bedre av den grunn.

Link to post

Hei.

 

Jeg har aldri vært på Ursholmen, men har tenkt litt på hvordan komme trygt inn der. Ser jeg på svensk båtsportkart i målestokk 1:50000 (som jeg viser skannet nedenfor), ville jeg gi opp.

 

urs_500000.png

 

Men jeg har et papirkart fra Nautiske Publikasjoner i målestokk 1:15000, og da begynner det å hjelpe.

 

urs_15000.png

 

Men det er ikke helt hva jeg kunne tenke meg, selv om det nok ville gå bra å komme inn med god utkikk (som er det aller viktigste). Dermed kommer kartplotter og PC frem som alternativer. På PC'n har jeg rasterkart fra NV Verlag som jeg kan bruke og vise vha. programmet "Chart Navigator Light".

 

Der ligger kartet over Ursholmen i flere forskjellige skannede utgaver. Her hvordan det ser ut med utgangspunkt i målestokk 1:40000.

 

urs_40000.png

 

Med dette kartet, hadde jeg ikke våget å gå inn. men det finnes bedre kart å velge fra NV. Her kart over området i målestokk 1:20000

 

urs_20000.png

 

Da begynner det å hjelpe, men det er først når jeg kommer inn på detaljkartet deres i 1:3000 at alt blir så mye enklere!

 

urs_3000.png

 

Men fremfor å surre med PC, synes jeg det er greiere med min Interphase 11" kartplotter med C-map vektoriserte kart som kan vise dette bildet (dårlig kvalitet pga. avfotografert skjerm):

 

urs_c-map_plotter.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

"..men det er først når jeg kommer inn på detaljkartet deres i 1:3000 at alt blir så mye enklere!"

 

Ser man det! Kart i 1:3000 ute i Kosterskjærgården! Men jeg blir litt i stuss her. Hvem har brukt tid og penger på å måle opp og produsere dette kartet (det koster nemlig myye penger, og man må selge rett så mange kopier av det før det lønner seg) ? Definitivt ikke NV-verlag, men hvor har de sine data fra? Eller er det rett og slett et "konstruert kart"? Hvis så er tilfelle, er jeg plutselig ikke like imponert. Opp- eller nedjustering av et karts opprinnelige skala, det vil si den skala kartet er oppmålt i henhold til, blir ikke spesielt bra.

 

Men det finnes sikkert en forklaring et sted.

Link to post

Ja, den forklaringen skulle jeg også sett. Det som er litt interessant er at mit vektorkart fra C-map er så likt kartet fra NV.Verlag, så de har tydeligvis kart fra samme kilden. Men det er ikke alle stedene det er like likt. NV Verlag har et utmerket detaljkat i 1:4000 for Gluppö bassenget. Men der har ikke C-map noe slikt detaljkart. Men det som er å legge merke til, er at kart med målestokk 1:3000 ikke finnes for hele Kosterakipelaget. det er kun for enkelte områder. Det finnes for: Vettnet, Kostersundet, Ekenäs, Kyrkosund, Breivik, Arholmen, Jutholmen, Ursholmen og Ramsö. Og C-map har feks. ikke detaljkart for Atisholmen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

innseiling_ursholmen.jpg

 

Her er Garmin sin tolking av innseilingen. Det er ledestreken til Hulda inn og ut av lagunen. N er opp på bildet. Telchart går litt over land på holmen til høyre for ledestreken (øst). Og OpenCPN plasserer Hulda uten for rammen av dette bildet til vest. På det smaleste kan vel denne innseilingen være ca. 10 meter bred. Det føles tryggest å ligge kloss i holmen til høyre i bildet..

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

For dere som ferdes nedover svenskekysten, vil jeg anbefale kartpakken fra NV Verlag. Da får en papirkart fra den norske grensen og ned til Varberg. En stor del av disse kartene er i målestokk 1:20000, med detaljkart ned til 1:3000. Resten er 1:40000. De samme kartene får en samtidig på en CD, der også gratisprogrammet Chart Navigator Light for PC finnes og hvor en kan koble til en GPS for et fullverdig kartprogram. I tillegg får en også en bok med alle havnekartene utprintet med gode beskrivelser av innseglinger og det som måtte være av interesse om stedene. Slik ser hele kartet for Ursholmen ut, både via PC og i boken med tekst.

 

urs.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
For noen dager siden tok jeg en testtur inne blant holmer i skjær på Syd-Koster. Det ultimate er å entre Ursholmen fra øst. For de som ikke er kjent, så er lagunen og bryggen på Ursholmen tilgjengelig mellom to øyer der det virker som om Hulda må stikke kjølen ned i en sprekk i fjellet. Altså nokså trangt. Så kommer resultatet fra navigasjonsdingsene: Om man stikker et par meter dypt.
Sånn er det når en tolker feil,jeg forsto deg slik hen at du kom inn fra øst og fin navigerte inn sprekken fra syd og inn i basenget.ursholmen.jpghydrographica har flere kort,

http://www.hydrograp...dra_sverige.htm

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

roger-jo: Den ruta går nok ikke. Ved lavvann ser det ut som man kan vasse over mellom øyene der syd. Men det er par muligheter til for kamikaze-navigering inn i lagunen, men begge går fra nord. For et par år siden var det en Viksund Goldfish med to master som stanget seg inn. Båten gikk over et par skjær før den plompet ned i bassenget. Mulighetene vises god på kartet til bliss X. Den vanlige innseilingen er der kabelen er markert.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...