Jump to content

Forskjell på avlesing av kart med forskjellige kartprogrammer

Hulda

Recommended Posts

roger-jo: Den ruta går nok ikke. Ved lavvann ser det ut som man kan vasse over mellom øyene der syd. Men det er par muligheter til for kamikaze-navigering inn i lagunen, men begge går fra nord. For et par år siden var det en Viksund Goldfish med to master som stanget seg inn. Båten gikk over et par skjær før den plompet ned i bassenget.

Enig fra nord er det to bra løp.

Hvis jeg leser kartet rett er det et smalt 3m løp fra syd og 2m for resten med litt grums, stemmer ikke det i virkeligheten ??

Vasse mellom indre og ytre i syd,hadde håpet på langsideplass i bukta på indre U.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det går an å ligge langsetter på indre Ursholmen, selv store seilere gjør det. Det er en del klatring i fjellet for å få feste for fortøyningene. Men jeg tror ikke det går å komme inn fra syd med en båt som stikker særlig mer enn 1,5 meter. Men jeg har aldri prøvd å vasse der.

Ja, men nå har vi jo nyoppmålte (digitale) kart (også kalt ENC). Det har vi hatt i mange år! De fleste produsenter av kartplottere opplyser at de benytter disse kartene (dvs kartdatabasen til Sjøkartverket) i sine plottere. At de har sine egne måter å vise dem på er så, men kartgrunnlaget er altså heldigitalt i følge produsentene.

Kan du utdype dette?

Så vidt jeg forstår er det ikke noe krav om at ENC skal ha et nyoppmålt kartgrunnlag og at ENC gjerne kan være basert på gamle papirkart.

Her er en ryddig presentasjon av "sjøkartverkets" ENC (se spesiellt side 9-11):

http://www.regjeringen.no/upload/MD/Vedlegg/Planlegging/Nordisk/ENC_Geodata_Strande.pdf

Fra IMO (International Maritime Organisation): "ENC means the database, standardised as to content, structure and format, issued for use with ECDIS on the authority of government-authorised hydrographic offices. The ENC contains all the chart information necessary for safe navigation, and may contain supplementary information in addition to that contained in the paper chart (e.g. sailing directions) which may be considered necessary for safe navigation".

ENC handler mer om selve formatet og at dette sammen med ECDIS skal kunne erstatte papirkart for komersiell skipsfart og dette hjelper oss i utgangspunktet lite for detaljnavigering inn til f.eks. Urlsholmen

For sikker navigasjon så bør vi anta at de digtale kartene vi bruker ikke er mer nøyaktige enn de beste papirkartene. Men det som er fint er at de digitale kartene for fritidsbruk i større og større grad kombinerer data fra ulike kilder som er nyttige for oss. Og at dette blir presentert på en sømløs måte.

Jeg gleder meg til når fritidsbåtkartene blir videreutviklet slik at alt vi trenger blir presentert i plotteren på en ryddig måte. F.eks uthavnkart fra f.eks sxk, kart fra hydrographia, info om når polet er åpent og hvor det ligger, info om det er ledig havneplass, vær, strøm, bølger, +++

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...