bavariaeier Startet 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 24.Oktober.2012 Situasjonen er den at jeg i dag betaler 1400/mnd for båtplass (men har itlgang til gratis plass innenfor en bro. (Straume bro - Nordåsvannet for de som erkjent i Bergensområdet) Her er det imidlertid begrenset seilingshøyde. Noen som vet om det i det hele tatt er mulig å bygge om masten slik at denne kan legges forover/bakover når man skal under broen? Med nærmere 17.000 i årlig besparelse kan jeg være villig til å legge noen kroner i en slik løsning...... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Jeg tror du fort må legge *veldig* mye i det før det skal bli noe særlig enklere enn å f.eks. legge ut en bøye et eller annet sted. Hvordan få den opp og ned uten kran? Hvordan etterstramme vant og stag etter at den er satt opp? Passe på at disse ikke får «knekk» noen gang ved opp og nedtagning ... blir veldig mye å få på stell. Og hvordan er båten å få solgt etterpå? Tror det blir svært omstendelig å få tatt seg en seiltur med et slikt opplegg, gjetter det er både enklere og mye billigere å få lagt ut en bøye utenfor denne brua. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Eller hva med noe sånt? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Om jeg ikke tar helt feil er det 4.5 meter seilingshøyde, så en skal ha frisk helning på båten før det nytter. Det finnes løsninger for å gjøre helning av masten bakover relativt enkelt, men jeg tviler på om man får den så lav som 4.5 meter, har aldri sett så brutal vinkel på disse systemene. Men selv om du skulle klare å få rigget opp et system med så ekstrem helning er det jo stadig mye jobb med å rigge båten opp/ned, så du skal ha ekstrem vilje til å spare penger for å legge opp noe slikt -- neppe en spareiver som er forenlig med å eie en såpass oppegående båt ... Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Mulig seriøs rigg til 32 fot er utenfor rekkevidde, men det har kommet mange trailbare seilbåter på nærmere 30 fot etter tusenårsskiftet med fikse løsninger på rigg. Let på nettet eksempelvis blant de polske verftene. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 (redigert) Nei, noe sånt blir både dyrt og upraktisk å få til. Du må isåfall ha en hengslet mast delt rett over bominnfestningen. Så må forstaget løsnes når masta skal legges bakover, vant må slakkes av/koples av. Masten må senkes kontrollert... blir utrolig vanskelig operasjon. I masten er det også flere fall og kabler det må tas hensyn til. Hva med en byttehandel med en motorbåt eier utenfor broen - han får din plass innenfor, mot å betale for plassen utenfor broen som du bruker. Geir Redigert 24.Oktober.2012 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Free Lillehammer Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 http://en.deltania.com/ eksempelvis. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Du må svelge kameler eller se til nederland og det innebærer å selge Bavarian. I Nederland selges det seilbåter med nedfellbare master som kan gå under kanalbroene. Jeg orker ikke lete etter slike alternativer, da jeg regner med at du er strålende fornøyd med båten du har. Om dette var et tema FØR du kjøpte pinnebåt, var det kjøpet kanskje på inpuls siden du ikke valgte en motorbåt i stedet. Jeg tror det er mye mer å hente på å velge en bryggeplass "litt" lengre unna. Det kan da umulig koste like mye om du er villig til å kjøre en time ekstra for å komme til båten eller mindre. (En time i 60 km/t = 6 mil, så kan du regne drivstofforbruk ut ifra det og er det kun en mil til en billigere havn, kommer du selvfølgelig bye bedre ut av det) Det er mange her i Oslo som velger å ha båten feks i Drøbak, Son, Hankø, Sandspollen eller deromkring... da kjører de bil en halvtime eller en time mer på freddan, men de sparer masse i havneleie pluss at de er mye nærmere flott skjærgård når de kaster loss, enn oss som tviholder på plassene helt innerst i tarmen og vel så det. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Free Lillehammer Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Om du skulle makte en vellykket ombygging, tror jeg du vil oppleve at det blir mindre seiling. Selv om løsningene er der, kommer man ikke forbi at det er mye arbeid med opp- og nedrigging hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.