mateco Startet 24.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 24.Oktober.2012 (redigert) Som tilttelen antyder så lurer jeg på hva dere andre gjør med tøy og puter i båten i løpet av vinteren? Selv lar jeg alt være ombord. Løfter gjerne putene og madrasser i fra underlaget slik at de ligger luftig. Lar gluggene i akterkabin stå åpne slik at rikelig med luft får tilgang. Båtklær og dyner/sengetøy pakker jeg ned i sånne vakumposer som suges flate og lar de ligge i båten! Ser ingen grunn til å slepe de med meg i heimen for så å stue de enten på et mørkeloft med god uteluft-ventilasjon, i en garasjehems elleri en iskald kjeller ! Men hva gjør dere andre, og hvorfor ?? Bjørn Redigert 24.Oktober.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
index Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Lar alt ligge i båten. Men jeg har båten på sjøen hele året da, selv om jeg ikke overnatter ombord vinterstid. Siden båten er tett, så holder alt seg tørt og fint. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Puffen Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Kjøp en avfukter Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Har båten i luftig tørt naust, men letter lit på puter slik at de ligger luftigere enn rett ned på benkene Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Turbåt Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Lar alle putene ligge i båten (i år med unntak cockpit-/uteputene, som jeg har demontert og sendt avgårde for omtrekking). Setter en liten Maritim kupévifte ombord inne i kahytten og setter ut Biltema fuktslukere et par steder (akterkabin og kahytt) samt til slutt en fuktsluker, type pølse, som jeg henger ned fra presenningsstativet ved førerposisjonen ute. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Lady B Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Tar dem med hjem til grundig tørking og oppbevaring i oppvarmet bod. Sitér dette innlegget Link to post
Frode Stiansen Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Jeg har alt ombord, tar ingenting med hjem. Har varme og luftavfukter på! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 (redigert) Jeg tar med alle inne og uteputer hjem. Har en badstue som aldri ble innredet, som fungerer som båtputebod. Uteputene blir nøysommelig vasket med Jif og børste, og deretter sprayet med sko-imperegnering før de havner i boden. Inne putene gjør jeg ikke noe med om de ikke er møkkete. Tar også inn gardinene til for og aktercabin. Setter inn saltbeholdere i begge kabiner. Jeg har ikke strøm på i vinteropplag. Missliker innestengt båtlukt, og dette grepet mener jeg fører til mindre risiko for mugg og andre ting som trives i fuktige puter og som kan forårsake lukt om sommeren. Redigert 25.Oktober.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Etter jeg hadde mus ombord i forrige båten blir alt løst av køyklær og puter/ tekstiler tatt med hjem. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Alt ligger ombord. Temperatur over null, tett båt og avfukter. RF aldri oppe i 60 %. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Ligger båten på sjøen holdes temperaturen seg nokså jevn. En liten ovn eller to (frostvakt) vi holde luftfuktigheten nede. Sørg også for at båten ikke "hermetiseres" men at det er noe ventilasjon. Reis opp puter o.l. slik at det blir luft rundt. Står båten på land vil jeg ha vurdert å ta putene hjem. Avfukter: Er litt i tvil. I så fall må båten være nokså tett eller så påtar man seg jobben å avfukte universet. Sitér dette innlegget Link to post
Stephan Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Har i mange år oppbevart tekstiler i båten, og prøvd å få til brukbar ventilasjon, men ble etterhvert lut lei båtlukta. ]Nå tar jeg med alt slikt hjem og synes at ekstraarbeidet godt og vel lønner seg i form av luktfri innredning om våren. Stephan Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 I fjor sto båten utendørs. Da tok jeg hjem rubbel å bit. I år har jeg fått tilbud om å la den stå innendørs til juni for 4000 penga, så da blir nok alt igjen ombord. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Astor Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Har alt liggene ombord. Kjøp en avfukter! De som sier at alt er bra uten vil merke forskjell på dyner ol når avfukteren står og går. Å løfte litt på madrasser ol er selvsagt en stor fordel. Har man en avfukter bør båten være mest mulig lukket og tett. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
mateco Svart 25.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Når det gjelder bruk av avfukter vinters tid, når båten ligger i opplag, så er jeg meget tvilende til effektiviteten ! De fleste avfuktere er ikke effektive under 5 grader C. Og holde inneklimaet i en båt kunstig varm for at den skal virke blir liksom "å pisse i buksa for å holde varmen". Dessuten vil det koste å holde et inneklima på over 5'C i en båt som ikke er vinterisolert og med en strømpris på ca. 2 kr/kWh. Varm luft vil absorbere og holde på fuktighet lettere enn kald luft, og det vil da være naturlig å benytte mye kald tørr luft fra utsiden til å ventilere ut evt. varm inneluft som vil kunne inneholde mye mere fukt. Ser man på et mollierdiagram for fuktig luft så vil man se at en kald luft ved 6'C og 100% RF vil inneholde samme mengde vann i gr/Kg luft som oppvarmet luft til 25'C og 30% RF. Om du f.eks. har vært ute med båten en vinterhelg og fyra godt hele tiden slik at du har 25'C og RF på 60% når du forlater skuta i hermetisk forstand så vil du ved et temperaturfall ned til 6 'C kunne skille ut 6 gr vann pr Kg inneluft. Rett og slett fordi luften som blir nedkjølt ikke klarer å holde på vannet. Da må det vel være mye bedre å lette på alle plagg/ puter/dyner, slik at de ligger luftigt og ventilerbare, for deretter å åpne alt av ventiler og glugger slik at den varme luften blir effektivt ventilert ut ? Om man bor i båten og/eller benytter den jevnlig hele vinteren, så vil nok avfukteren uten tvil ha sin misjon ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Free Lillehammer Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Kjøp en avfukter Innestengt lukt eller båtlukt er vel ikke bare et spørsmål om fuktighet. Tett tørr båt kan likevel "stinke". Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Avfukter skulle ikke være særlig effektivt om man ser på virkningen teoritisk, feks molliers dampdiagram. Erfaringer etter å ha hatt båt på sjøen og bruk av avfukter om vinteren siden 2004, tilsier at dette er svært effektivt. Virkningen kan skyldes at man blåser tøket og litt oppvarmet luft rundt i båten, dette er min egen private påstand. Har også temostat som stopper avfukteren om temperaturen skulle komme under ca 3 grader. Når det er så kald så inneholder luften lite fuktighet uansett så det har ikke vært noe problem. Så min anbefaling vil være og kun bruke avfukter, ikke varme ovehodet. Vannsystemene ombord inhibiterer jeg ved bruk av Propylene glycol. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
avmønstret5 Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 (redigert) En bør velge strategi i stor grad avhengig av klima hvor båten ligger. Her hvor jeg bor nå, i relativt tørt østlandsklima har det fungert bra med litt varme i båten. I rått og fuktig vestlandsklima tok jeg hjem det meste ombord og avfukter hadde mye for seg. Båtlukt kommer fra båten (vanligvis, eller ta en dusj). Da er det rengjøring som gjelder eller utskifting av "stinkadorestoffer" i båten. Redigert 25.Oktober.2012 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Har jeg båten ute under burka, tar jeg inn alt. Har jeg båten innendørs tar jeg ikke ut noe. I år skal jeg ha den utendørs med burka ser det ut som... Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Ida Marie III Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Har båten på sjøen, bruker den en del til ut Desember, Etter vi begynte med el.avfukter ombord for en del år siden, lar vi alt ligge ombord. Er helt tørt å fint, ingen lukt. Til de som mener avfukter er bortkastet, bør kanskje forsøke det, før en er så sikker. Er ikke tvil, sengetøy, klær osv er knusk tørt når avfukter er på, det var det ikke i " gammle dager "... Viktig at båten er mest mulig tett ved bruk av avfukter.. Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Jeg har lukket båt som er pottetett i alle takluker og vinduer. Sørger for att der ikke ligger vann i kjølsvin eller andre steder holder ellers båten gullende ren for olje greas og diesel og andre ting som kan sette lukt. Tar aldrig noen ting med hjem setter kun inn 2 avfuktere om vinteren.setter heller ikke puter på høykant . Dette har jeg gjort i de siste 6 åra og har ikke merket en eneste antydning til fukt eller lukt eller blåmann.kort sagt no problem. Jeg tror derfor att fasitsvaret på dette problemet med fukt og lukt er og ha en ren og tett båt både over og under dørker Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Båt min står på land med OB wiik presenningstativ og presenning, eg har tatt alt av puter,dyner,madrasser og gardiner med hjem, der ligger dem på eit rom som aldri er under 10*c, ombord i båten har eg ein frostvakt i motorrom + motor er kjørt 20 min i ferskvann før eg konserverte motoren med frostvæske, også er alle luker inni båten åpen. Har også ein vifteovn med termostat som står ute ved styreposisjon og blåser innover i båten + eletrisk luftavfukter. Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Tar normalt bare sengetøyog ting som har samlet seg gjennom sesongen, ut av båten.(båten står på land)((snart)) Legger sammenleggbare stoler el. under madrasser, setter puter på høykant,og ca 200w varme i innredning. Dette har gått bra, med lukket båt. Når eg hadde kalesjebåt, tok eg alle puter i Cokpit hjem. ellers det samme. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
mateco Svart 28.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Tidligere om åra så har jeg ligget med landstrøm tilkoblet kontinuerlig gjennom hele året i hjemmhavna. I sommer sjekka jeg tilstand på sinken, og jeg ble en smule forferdet da jeg oppdaget at begge hovedsinkene samt flaps-sinken var fullstendig opptæret. Og det til tross for at sinken var montert bare halvåret før samt at "sink-saver" var montert på landjord-kabel på landstrømsystemet. Har en mistanke om at andre båter i havna kan ha lekkasjestrømmer og tør derfor ikke lenger å ligge permanent tilkoblet landstrøm! Elektrisk varme og avfukter er derfor ikke aktuelt for min del! I år så prøver jeg med å vakuum-pakke sengetøy og klær som skal ligge ombord. Hos Biltema kjøpte jeg inn noen store vakuum-poser beregnet for bruk med støvsuger: http://www.biltema.no/no/Fritid/Reise/Vesker-og-kofferter/Vakuumpose-28416/ Og her noen bilder av prosessen: Her er sengetøyet ferdigbehandlet der posene er forandret til to tynne skiver, mens neste pose med klær er pakket og klar for vakumbehandling med støvsugeren. Her er posen utsugd. Utrolig hvor effektiv støvsugeren komprimerer innholdet når luften suges ut ! Temperaturen på plaggene var ca. 1 'C, og vil iht Mollier diagrammet inneholde lite fukt. Mesteparten av denne luften suges ut og innholdet vil dermed inneholde minimalt med fuktighet under alle forhold ! Har aldri gjort dette før så det skal bli spennende å åpne posene til våren !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Free Lillehammer Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Ingen dum sak, mateco, men legger du dyner og puter også i vakuum? Hvordan går det da i tilfelle med spensten i fyllet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.