mateco Svart 28.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Har ikke peiling på hvordan de syntetiske dynene og putenes "spenst" vil bli påvirket over tid ! Derfor litt spennende ! (Kanskje jeg må kjøpe nytt til våren? Time vil sjov ! ) Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
hanto1 Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Vi ( kona) har brukt vaacum poser i flere år nå ( hjemme), har aldri hatt problemer med dyner, klær eller puter. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Vi har praktisert litt forskjellig. Når vi hadde kalesjebåt tok vi alt heim ein vinter. Neste vinter tok vi berre uteputer og dyner/puter heim. Sist vinter tok vi ingenting heim. Då hadde vi pressenning over kalesjen, Har hatt frostvakter og avfukter alle år. Eg har ikkje merka noko forskjell på lukt og slik. Men en skikkelig nedvask av alt er viktig før vinteren. Nå har vi tett båt. Mest sansynlig lar vi alt ligge i vinter. Det meste av puter i salongene er trukket rett på finerplater, så det blir tungt og tar for mykje plass heime. Kjem til å gå over heile båten med tepperenser til våren, og skifte gardiner, i håp om å få vekk litt gammel-lukt vi fikk med på kjøpet. Avfukter og frostvakter vil stå på. I tilleg bruker vi salt-tablett-boller heile året. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
møregutt Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Vacumpakking av dyner er visst det dummeste du gjør, ifølge Din Side, duna skal ha luft. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Dunputer og dyner kommer stort sett vakumpakket til butikkene . Dun blir helt normal og like fluffy nå luften slipper til. Dette har vi gjort i mange år. Har alt av slikt utstyr liggende i båten hele året har aldri hatt noe fuktproblemer. ligger på sjøen hele år med avfukter og varme ombord vintersessong og på regntunge dager på sommertid. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
"Mathilde" Svart 4.November.2012 Link til dette innlegget Svart 4.November.2012 (redigert) Vel...har prøvd meg litt frem og har funnet ut at følgende fremgangsmåte duger: - Om høsten etter opptak setter jeg på avfukter og lar den gå en 14 dagers tid. Temperaturen er da gunstig for avfukteren og den rekker å tørke ut dyner, puter og annet tekstil ombord før kulda setter inn. Utrolig hvor mye vann den henter ut, men så blir også alt knusktørt. Mao,: alt blir liggende om bord, men puter settes på høykant for å sikre sirkulasjon. Jeg følger med på fuktmåleren og kjører gjerne avfukteren en ny runde hvis behov. - Om vinteren kjører jeg ikke avfukter. Det er som regel heller ikke nødvendig. I alle fall ikke her på østlandet hvor den stabile kalde luften sørger for lav luftfuktighet. For sikkerhetsskyld setter jeg inn 3-4 fuktslukere. Disse klarer å holde fuktigheten nede når jeg først har tørket ut inventaret med avfukteren. Praktisk og enkelt. Har aldri hatt fuktskader eller lukt! Redigert 4.November.2012 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 4.November.2012 Link til dette innlegget Svart 4.November.2012 alt ombord, luftavfukter og varme på . båten ligger på sjøen. Så vil jeg ha litt fred og ro, så tar jeg natta i båten. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Free Lillehammer Svart 4.November.2012 Link til dette innlegget Svart 4.November.2012 Så vil jeg ha litt fred og ro, så tar jeg natta i båten. Jepp! Det er rett og slett en sjelelig nytelse hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.November.2012 Link til dette innlegget Svart 4.November.2012 Hver natt siden 20. mai :) ( nå har jeg ikke gjort stort ombord siste dagene....deilig å bare være ombord, nyte stillheten, høre hegrene som krangler, en hørn som speider, en fisk som hopper, trekke seg en kopp te. la timene gå... pulsen slå. ) -og avfukteren som hver halvtime skrur seg på, føler på luften og faller til ro. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 De siste fire årene har vi i Astor hatt sengetøy og annet klær liggene ombord året rundt. Viktig å holde båten luktfri. Båtlukt i klær er lite koslig. Luftavfukteren står på året rundt unntatt på det aller kaldeste. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Free Lillehammer Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 De siste fire årene har vi i Astor hatt sengetøy og annet klær liggene ombord året rundt. Viktig å holde båten luktfri. Båtlukt i klær er lite koslig. Luftavfukteren står på året rundt unntatt på det aller kaldeste. Er det din erfaring at båtlukt utelukkende henger sammen med fuktighetsnivå? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.