Jump to content

motor til gummibåt


jm

Recommended Posts

Har anskaffet en Quicksilver 240 EAD gummibåt (ca 32 kg) som lettbåt. Den er godkjent for opptil 6hk. Hvor stor motor bør jeg min. anskaffe for at den skal gå i plan med 2 voksne (hvis det overhodet lar seg gjøre)?  Takker for innspill!

<{POST_SNAPBACK}>

Tviler sterkt på om du får den i plan med 2 voksne og 6hk. Har selv 8 hk på en 3 meters gummijolle, som vel er noe tyngre, og den går vel akkurat i plan med 2 voksne.
Link to post
Share on other sites

Har samme jolla som deg, og har en 5 hk på den som gjør at den går i plan med meg i. Hadde tidligere en 8 HK som jeg prøvde på denne og med 2 voksne menn i 90 kgs klassen ble heller ikke det noen fartsopplevelse.

 

Jeg tror ikke du får denne opp i plan med 2 voksne, slik at du kan gå ned på motorstørrelse til f.eks. 5 Hk og spare noen penger. Ville ikke forundre meg om u fikk den i plan alene med en 4 Hk også.

 

Lykke til

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

På en Zodiak Cadet 260S (med oppblåsbar kjøl) og 5 HK Yamaha klarer jeg så vidt å plane med meg selv (ca. 85 kg) og en av guttene (ca. 25 kg) ombord. En gutt til ombord og vi klarer ikke å plane.

 

Jeg kjører ofte rundt med meg selv og alle tre guttene med meg (+ "madammen" av og til),- da synes jeg det er OK med 5 HK,- da vi bare "daffer rundt". Vet ikke om det ville vært mulig å plane med "full last" uansett hvor stor motor (innen rimelighetens grenser) en hadde hatt...?

 

Som påhenger på lettbåten er det vel som regel et poeng at motoren ikke skal veie for mye heller :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Enig med de andre innsenderne....du kan like gjerne gå ned til en 5-hester. Stor forskjell i tyngden på 5 og 6-hester. Jeg har en 5hk Mercury til salgs, 5 år og lite brukt. Vi hadde den på en Quicksilver 270 RIB, den planet lett med meg ombord, men fikk problemer med 2 voksne. Mail meg på: nimbuster03@hotmail.com hvis interessert. Akershus-området.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har en Aquaquick MS 300 gummibåt med en eldre Johnson 15. Med meg alene gjør den 20 knop på GPSn. Med 2 voksne og tre barn (7, 8, og 3) spretter den opp i plan på no time. Båten er godkjent for opptil 10 hk så motoren er selvfølgelig i største laget. Nå er jo stort sett alle 15 hk motorene de samme som 9,9 hk bare at disse er nedtrimmet slik at vekten er lik. Før hadde jeg en 4 hk på denne båten og da fikk jeg den ikke i plan i heletatt. Det er blitt gøy med jolla etter at jeg satte på 15 hk samt at den er blitt mye mer anvendlig da man kan ta lengre turer for å handle, fiske etc.

Link to post
Share on other sites

Det var det med størrelsen da. Skulle gjerne hatt større gummibåt og motor mht. småturer ol. som du nevner, men det skal harmonere litt med hovedskipet når den henger bakpå. Det blir liksom et kompromiss hele veien. Noe mer enn 6 hk som er angitt tror jeg ikke jeg tar sjansen på.

Link to post
Share on other sites

6 og 8 hk er i hvertfall for flere merker samme motoren bare at 6 hk er nedtrimmet. Jeg ville derfor satset på en 8 hk siden vekt og fysisk størrelse er lik. 9,9 hk er som tidligere nevnt stort sett nedtrimmede 15 hk med betydlig større vekt.

Med 8 hk har du litt mer å gi på med for å komme i plan. Tror ikke prisforskjellen er stor heller. På bruktmarkedet skal jo "alle" ha 9,9 slik at man kan ofte få en god pris på 8 hk motorer. Håper du finner noe du blir fornøyd slik at det blir mange fine jolleturer til sommeren.

 

PS. Håper du kommer tilbake med valget og erfaringer til sommeren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...