Jump to content

Ønsker å leie båtplass 2013, Oslo/Bærum. Hvordan går man frem?

Gjedde

Recommended Posts

Ønsker å leie båtplass 2013, Oslo/Bærum. Hvordan går man frem?

1. Er finn.no det beste, eller ringe rundt til de forskjellige båthavner?

2. Hva kan man forvente å betale for 2,5 meter?

3. Trenger jeg 2,5 meter når båten er 190 cm bred? finnes det 2,2 meter?

4. Hvilke båtplasser er de beste mtp sikkerthet, parkering og andre service tilbud, hva bør jeg se etter?

5. Bør jeg kanskje ikke være kresen å ta det første og beste fordi det er vanskelig å få båtplass uansett?

Glad for alle svar.

Det er ikke vanskelig å få båtplass. Et raskt søk på finn vil vise at det er mage ledige plasser til leie.

Hva man betaler er litt forskjellig.

Jeg leier en 4 meter på Lakseberget i Sandvika for 8000 i året. Denne havnen fryser, så min reelle utgift er nok næmere 13-14 i året for båtplass..

Du må gjøre deg opp en mening om hva du trenger av service tilbud, på Lakseberget er det ikke annet enn fortøyning, vakt om sommeren og gratis parkering.

Hadde jeg valgt igjen hadde jeg vurdert en plass med f.eks mulighet for opplag og lagring av Mast o,l..

Litt bort fra E18 er også å foretrekke, da det er sinnsykelig mye støv og støy fra den veien!!

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Lakseberget er desverre den dårligste, her blir båten skitten, det er elendige parkeringsmuligheter, jeg får helt nerver av å gå langs motorveien, og det er overaskende dyrt. Har hatt båt på lakseberget i 6 eller 7? sesonger, men nok ble nok!

solvik er uten tvil det stedet med best anlegg/parkering, men også dyreste, regn med en tusing mere enn lakseberget ca, jeg synes dette er vel anvendte penger.

avhengig av hvor du bor er også nesbru bra alternativ, eller strand/sarbuvollen, disse er også i stor grad skjermet, bor du på fornebu, eller snarøya er oksenøya ett fint sted.

Kikk på sjøkartet og ikke bare bilkartet.....slik at du vurderer hvordan havnen er som utgangspunkt for båttur.

Hvis saktegående båt er det jo fint å starte i Sanvika med kort vei til bærum/Asker øyene. På den annen side er det ganske langt fra Sandvika til åpen fjord med fri fart.

Det nest viktigste er vel bil/buss/sykkel/gang-avstand fra egen bolig til kaia.

I et 2013 perspektiv er båtforeningene i Oslo uaktuellle pga ventetid, men det finnes vel enkelte private kommersielle båtplasser i Oslo også.

Redigert av oslofjord (see edit history)

Tusen takk for masse bra tips!

Båten gjør over 30 knop, så jeg kommer meg hurtig ut Ostøysundet.

1. Når dere skriver at jeg skal regne med en tusing mer, hva mener du? Ca 10.000 for en 2,5 meter eller 5000, hva er en fornuftig pris?

2. Masse ledige plasser, når jeg søker på finn så er det ikke så mange ledige plasser (finner faktisk ingen Oslo/Bærum rundt 2,5), hvilke andre steder går det å søke? Er det bare feil sesong å søke på?

Det er ikke sesong! du må søke, når det er sesong, du vil ikke se noen bra prisede båtplasser før i april. Ha litt is i magen.

De 3 siste årene har jeg betalt henholdsvis 12500, 12000 og i år 11000 for 3.5 meter på solvik.

sjøsetter sent april/tidlig mai, tar de 5 billigste, tar en ringerunde, tusler litt på brygga og ser den jeg synes er finest, og som er nærmest venner, oig tar den, nå i å var vi 5 venner, i snakkedistanse fra hverandre! trooor dere det var mye juging eller... ;)

A si det er langt fra sandvika til frifart sonen er feil, solvik har du 15 knop umiddelbart ut, så lite 5 knop sund, noen få hundre meter med 15 igjen, så fritt.

Leangbukta er flott, om du bor i asker/røyken og lignendne, bor du i bærum øst f.eks. er det pyton, og du bruker lang tid dit når alle slutter på jobb, jeg valgte også en havn med kort kjøretid, mtp på kø rundt kl 16 og arbeidssted, dette er faktorer som spiller inn for kosen, blitt MANGE turer rett etter jobb i år med venner/kollegaer, slikt skaper god stemning, og du får brukt båten.

Litt solvik reklame, sykt sykt sykt mye hyggelige folk! bare godord, og god stemning! har vært litt manko på vannslanger, dette er jo en gjennganger, men handlet 5 komplette slangesett og hang på uttak på min/nabobrygga, og vi fikk etterhvert nok slik at folk ikke tok med seg ;)

Redigert av andersb (see edit history)

Solvik er strålende. Lå der med gamlebåten i en 3 meter plass. Den vet jeg er ledig - sender den en IM med nr til utleier - du kan ringe direkte.

I Leangbukta er det foreningen som forvalter plassene - jeg flyttet dit når båten ble større - plassene som var ledig i Solvik på den tiden var for knotete med prinsessen.

Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera

Betaler 12500,- for 5m på de nye bryggene i Leangbukten for sommersesongen 2012. De tar 5000,- for boblehavn om vinteren, men jeg fikk samme plass sommer og og slipper å flytte båt og fortøyninger.

Ankepunktet mot Leangbukten er avstanden til Oslo hvor vi bor, men vi får jo tilbake noe av det når vi skal sørover med marsjfart på 6-7 knop.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg Bor i Oslo, bruker 15 min til Sandvika.

Så Solvik er tingen altså, men tydlighvis litt dyrere. Syntes 11-12.000 kr er mye for å leie en sesong (for det er uten oppplag?). Men det er vel det man må regne med....

Jeg hadde 3.5m og prisene var for det, for en 2.5 kan du regne 6-8000 ca om du skal ha den hele sesongen

Har en venn som har båten i leangbukta, og når vi begge drar fra jobb i oslo, er jeg fort i middagsbukta 30-60 min før han, mens han står bom stille i kø, selv om jeg har mye lenger dit med båten.... er ikke så mye kø på vannet ;)

Han skal også ha nærmere til neste år... ;)

Det fine med alle de nye båtplassene er at prisene jevnt over har sunket mye de siste årene... (som alt annet med båt?)

siden trådstarter kommer fra oslo, er oksenøya absolutt en mulighet, har bare 1 venn med båtplass der, og han har jo betalt samme for 3 der, som jeg har 3.5 på solvik, i 2 år nå, mulig man må prute? Men sarbuvollen, er også enda nærmere oslo så også absolutt en mulighet.

Redigert av andersb (see edit history)

Hvis trådstarter bor i Oslo og har rask båt bør han på sikt prøve å få båtplass i Oslo, altså Bestumkilen-Frognerkilen eller Padda hvis han bor østover.

Det er gull verd å kunne sykle og reise kollektivt til båten selv om man eier bil både for egen del og andre som skal bli med på båttur (inkludert eventuelle tenåringsunger som skal låne båten.)

Med rask båt suser man kjapt fra Oslo til f.eks. middagbukta og man skal ikke glemme at også Oslo har øy-perler og også øyene ved Nesodden nåes lett fra Oslo.

Det hjelper lite med 30 knops potensiell fart når det er fartsrestriksjoner i hele skjærgåtrden i Asker og Bærum.

Redigert av oslofjord (see edit history)

Leangbukta håper jeg at jeg slipper pga reisevei, hadde jeg bod i Asker hadde det sikkert vært et supert alternativ.

Men takk for tips om Bestum og frognerkilen, har ikke tenkt på det som mulighet, også Oksenøya.

Jeg vet også det liggeren liten båthavn ved Halden brygge, det hadde vært drømmested for meg, noen som vet noen om hvem man kontakter om det? takk på forhånd.

Masse ledige plasser i indre Oslofjor. Eksempelvis har Leangbukta blitt veldig bra.

Forskjellen på kjøretid til f.eks Sandvika og Leangbukta dreier seg om fem minutter eller så, ikke den helt store forskjellen. Leangbukta er et meget bra utgangspunkt for båtturer, en hyggelig og godt organisert havn med gode parkeringsforhold tett ved båtplassene. Store deler av havnen er helt ny med alle de fordeler det innebærer. Kan anbefales!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Leangbukta er fin. Men bilkjøretiden fredag ettermiddag fra Oksenøya til Leangbukta må vel være nærmere en time? Da jeg flyttet fra Oksenøya til Lakseberget økte i allefall bilturen dramatisk i tid på fredag.

Hvis man bor i Oslo så kjører man neppe innom Oksenøya på vei til Leangbukta vil jeg tro, men holder seg på E-18 og/eller benytter noen sideveier? På det aller verste en fredag ettermiddag så er trafikken så håpløs at nesten eneste løsning er å dra før, eller vente til etter rushtrafikken enten båtplassen er på Oksenøya, Sandvika eller Leangbukta.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

I rushen så kommer man seg ofte akkurat til avkjøringen til Oksenøya før det stopper opp. Har funket fint for meg i flere år, køen tetner akkurat ved den avkjøringen. Irriterer meg hver fredag når jeg nå kjører til Sandvika i stedet og båtplass på Lakseberget. Jeg har ofte kjørt fra sentrum til Øksenøya, og kona fra nordsiden av byen midt i rustiden. Vi har pleid å komme raskt og "uhindret" til Lysaker. Men derfra og videre..... En god grunn til å ha plass langt inne hvis det er et reellt alternativ

Forskjellen på kjøretid til f.eks Sandvika og Leangbukta dreier seg om fem minutter eller så, ikke den helt store forskjellen. Leangbukta er et meget bra utgangspunkt for båtturer, en hyggelig og godt organisert havn med gode parkeringsforhold tett ved båtplassene. Store deler av havnen er helt ny med alle de fordeler det innebærer. Kan anbefales!

når klokken er 4-5 og man slutter på jobb, er det fort 30-60 min ekstra til leangbukta...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...