Jump to content

290 drev, lekker ved vakuum test, hva gjør jeg?

Jori

Recommended Posts

Når jeg demonterte drevene oppdaget jeg at styrbord drev hadde vann i oljen (ikke mye, den var samme farve som en melkesjokolade, og litt bailyes konsistens på oljen). Babord drev så ok ut i oljen som kom ut.

Jeg drog til BT og kjøpte meg en trykk- og vacuumtester.

Tenkte jeg skulle først prøve ut testen på babord drev siden det var ok, og hva skjer, jo det består trykktesten og feiler på 2. vacuumtest. Når jeg sugde på ca. 30 kpa hørte jeg at det suste i pakningen rundt propellakselen. Men vred jeg litt på akselen så var det tett. Er dette noe å bry seg om? Drevet var som sagt helt fint i oljen og holdt trykktesten bra.

Styrbord drev som jeg forventet å finne en feil på, var merkelig nok helt tett og bestod både trykk og vacuumtesten. Så jeg antar det må ha vært vannrester i drevet, da olje ble fylt på i våres av LA-SA.

For begge drev har nemlig vært hos LA-SA til full overhaling etter forrige sesong, da forrige eier hadde reklamert på en jobb de gjorde med drevene året før der igjen.

Mine spørsmål blir da:

1. Babord drev, er det ikke så farlig at den ikke består 30kpa i vacuum? Er kanskje mindre i praksis?

2. Styrbord drev, er min antakelse riktig med at det må ha ligget igjen noe vannrester i drevet? evt. annen urenhet i oljen som forårsaket den lysebrune farven?

3. Kan jeg reklamere til LA-SA etter en sesong, eller vil de bare si at det må ha skjedd under drift i år? Forrige eier har kvitteringer i sine regnskap for jobben som ble gjort.

Hei Bateman,

Ikke overrasket at noen er billigere enn LA-SA. De får hvertfall ikke drevene, må jeg betale for jobben. Redd for at jeg må det, tror ikke de vil godta noen reklamasjon. På den andre siden er jeg nesten sikker på at jeg ikke trenger gjøre noe annet enn å fylle olje. Håper noen av de med store drevkunnskaper kan bekrefte det.

AB har fått servicen på min generator. De skal ta den ved anledning.

Oljen i drevene skal sjekkes hver 14. dag og da skal det vel godt gjøres å få noe på reklamasjon så lenge etter, men det går jo an å prøve. Jeg ville skiftet simmer-ringer på begge drev, det er billig ift. havari..... Husk at drevet blir varmt ved bruk og da blir det trykk, etter bruk avkjøles det og da kan det bli undertrykk, da får du inn vann hvis det ikke er tett. Hvor gamke er drevene?

Tetningen rundt propellakselen er ikke laget for å holde ting ute, men å holde ting inne, og dermed heller ikke for vakuum, og vil ofte lekke under vakuumtesting, det betyr ikke at det er noe galt med den tetningen.

Dersom du skal vakuumteste må du ofte legge drevet slik at du får litt tykk olje i hulrommet rundt tetningen til propellakselen, men det er strengt tatt ikke nødvendig.

Drevet bør holde 30-35kpa i trykk, og normalt bør det gå greit med 10-15kpa i vakuum, men poenget er ikke å kjøre mest mulig trykk i drevet, men å se at det holder seg stabilt over tid.

Volvo påstår at 55kpa er finfint i vakuum, og at drevet bør holde det uten å miste mer enn 3.4kpa i løpet av tre minutter, men dette er bare tull, og jeg vil fraråde å forsøke 55kpa på et gammelt AQ drev.

Dersom det ikke var vann i oljen på det drevet, så er det helt sikkert i orden, og jeg hadde bare satt det på, og fulgt litt med på pinnen under neste sesong.

Det andre drevet hvor det var vann i oljen har helt klart hatt en lekkasje, og hvis dette besto testen er det svært sannsynlig at det har kommet litt vann inn mellom o-ringene til tapping/fylling av olje, som du selvfølgelig har tatt ut når du tappet drevet for olje og vakuumtestet det, og disse er selvfølgelig også byttet ved hvert oljeskift?

Adeneo,

takk for svar det var dette jeg hadde håpet på.

Jeg trykktestet opp til 110 KPA etter prosedyren til VP, med Vakuum sugde jeg til 35 KPA, turte som du sier ikke selv å gå høyere, så ikke poenget. På første del av vakuumtesten sier VP 10-17kpa, jeg lå der i området 15, da var det tett.

Jeg er fristet til å si at LA-SA bytter da selvsagt O-ringer og pakning rundt påfyllingspluggen, men jeg vet da pokker...... Jeg har hvertfall nå kjøpt nye, da jeg antok at dette kunne være ett av de potensielle områdene som det kan ha kommet vann inn.

Voldsom pris på disse O-ringene og pakningene 120 ,- for 4 O-ringer og to pakninger. Jeg fant aldri ut størrelsen til de O-ringene, de passer ikke med mine "-størrelser som jeg har i mine sett med O-ringer. Laget en tråd og spurte om størrelsen, men ingen som responderte der, så dette var tydelig ikke kunnskap folk har.

Adeneo, takk igjen og takk for at du deler med dine kunnskaper til oss litt mindre båtkyndige.

Redigert av Jori (see edit history)
  • 11 måneder senere...

Hei alle,

løfter denne tråden igjen.

I år har jeg erfart motsatt av i fjor.

Nå er styrbord drev helt ok, noe som viser til at det i fjor sikkert hadde vært noen utette pakninger/o-ringer på enten påfyll, målepinne eller avtapping.

Viser hvor viktig disse tre er å bytte hvert år.

Dessverre er babord drev Baylies aktig i farven i år. Drevet er trykktestet til 115 Kpa, står nå i det 30 minutt med dette trykket, så drevet er tett den veien.

Ved vacuumtest i fjor var drevet utett ved propell på ca. 30 Kpa og når man roterte drevet. Har ikke fått gjort denne testen ennå, skal snart.

Spørsmålet er om at det ved utetthet ved propellakselen kan komme nok vann inn slik at oljen får baylies konsistens?

Jeg får ikke sjekket oljen underveis i sesongen, da målepinnene hele tiden ligger under vann, så jeg vet ikke noe hendelseforløp slik sett.

Det er klart at man kan ha vært uheldig med nye o-ringer og pakning, men jeg tviler.

Adeneo sier i tråden over i sitt svar at man må regne med at de ikke holder tett ved Vacuumtest, betyr det at vann ikke trenger inn ved propellakselen, selv om de er utette ved vacuumtest?

Takknemlig for noen synspunkter, kan jeg slippe å dele opp drevet er jo det flott, og har jeg vært uheldig med en o-ring vil det jo bare være å fylle opp med olje igjen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...