Scanden Startet 25.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 25.Oktober.2012 Har en båt med 2 kad 300, da eg skulle start dei i dag fekk eg kun start på den ene, diagnose lyset lyser konstant på EDC en på den motoren som ikkje starter,har prøvt å resette ved å ta sikringen til EDC/Kompressor, finner ingenting i brukermanual om diagnose lys som lyser konstant,Er det noen der ute som har vert borti no lignende og har noen forslag. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2012 (redigert) Slår starteren inn? Helt sikker på at gass spakene står i nøytral? Redigert 25.Oktober.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scanden Svart 25.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2012 Startere slår ikkje inn nei, gass spaken står i nøytral ja, de som er rart er at diagnose lyset lyser konstant (ingen blinking). Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2012 (redigert) Da tenker jeg to ting. Sjekk aktuator på gearwiren og sjekk jordingskabel på motoren? Mulig gasshendlene trenger å kalibreres også Redigert 26.Oktober.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scanden Svart 26.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2012 Takk for svar skal sjekke litt mer i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Scanden Svart 26.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2012 (redigert) Har no sjekket jording på motor og aktuvator og finner ingen ting feil,det er ikkje muligt å få kalibrert hendler når eg ikkje får aktivert motor, har prøvt å flytte over reler fra svart boks forran på motoren fra den motoren som virker, sikringen til EDC/ kompressor ryker, prøvde å koble fra kompressor, har og målt diode og autumat sikring dei virker slik dei skal, hovedbryter til motor virker og, sjekket og EDC diplay ved å flytte kontakter og feilen flyttet seg. Er litt rådløs nå. Redigert 26.Oktober.2012 av Scanden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frode Stiansen Svart 26.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2012 De-monter og rengjør de grå koblingstykkene som sitter ved siden av den "store" svarte boksen fremme på bb side av motor. Dette er ledningene til manøverspak, og alt som har med EDC som går fremover fra motor. Jeg har hatt problem med disse kontaktene tidligere. Etter utallige oppvarminger og nedkjølinger blir det dårlig kontakt der. Jeg endte hvertfall opp med å klippe ledningene for så å skjøte dem sammen med kabelsko med tinn og lim i. Alt har vært i orden siden den gang. Sitér dette innlegget Link to post
Scanden Svart 26.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2012 Eg får prøve det i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 26.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2012 Har du testet "trykk" på "D" kanappen. Telling av blink kode etter trykk av D knappen. Mvh k.k Sitér dette innlegget Link to post
Scanden Svart 26.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2012 Ja har testet de, men diagnose lyser hele tiden med fast lys når eg setter på tenningen,ingen forandring på diagnose lyset når eg trykker på "D" knappen, altså ingen blinking, når eg trykker på "nøkkelen" tennes det røde lyset og forsvinner når eg slipper knappen, får den ikkje aktivert. Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 26.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2012 Ja har testet de, men diagnose lyser hele tiden med fast lys når eg setter på tenningen Ok, siden du har 2 motorer kan du bytte om hovedkabel til motor. Dvs kabelstokk fra styreposisjon til motorer.....Fra bb motor til st.b motor og vi.versa. Hvis feilen følger kabelstokken, har du utelukket feil på edc systemet på motor;)) Mvh K.K Sitér dette innlegget Link to post
Scanden Svart 27.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2012 Var ikkje mulig å åpne dei kontaktene uten å øydelege dei, har sprøytet noe el cleaner på dei, får se om det er mulig å få dei åpne når dei har stått ei stund. Sitér dette innlegget Link to post
Frode Stiansen Svart 27.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2012 De kan være litt vanskelig å åpne/dele. Jeg brukte skrujern for å åpne låsehakene og godt med makt for å dra dem fra hverandre. Men det lar seg gjøre.... Sitér dette innlegget Link to post
Scanden Svart 27.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2012 Slik eg såg det var det bare to låsehaker, men den lot seg ikkje åpne med makt uten at kontakten ble øydelagt, men det tyder kansje på at det ikkje ser så bra ut inni den. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2012 http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-27-5055B.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 27.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2012 (redigert) disse koblingene sitter og skal egentlig ha spesialtang for å åpne dei. men prøv å bytt om actuartorene,,bytte om styreenhetene, bytte om startreelene, har du målt start strømen på startern? kan det vera powertrim sikringen som lager krøll? du kan evt prøvve å slette "feilkoden(e)". Kan det vera drevet ditt som har haverert? skjedde det bare over natta? Har du prøvd å tørne motoren med latmansarm? kan også vera defekt knappe panel eller tenningsnøkkel Mvh Tom Erik Redigert 27.Oktober.2012 av Joda3300 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oddbjørn Rishaug Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Hei. Hva skjedde videre? Hva var problemet? Og løsning? Sliter med det samme på en kad 44 Sitér dette innlegget Link to post
gsg Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Du bør ta ut kabelen som går fra motoren til girhendelen eller få låne en ny kabel fra et Volvo verksted. Du har muligens et gnag på kabelen slik at den kommer i kontakt med blokka på motoren. Kad er en dobbelisolert motor hvor jord og plusskabelen skal være koblet til starteren alså ikke til blokka. Har vært bort i en tilsvarende feil og da var dette feilen. Du kan evetuellt butte om kablene. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen1111 Svart 1.April.2015 Link til dette innlegget Svart 1.April.2015 Er det nokon so veit ka det var som gjor att det lyste kostant i diagnose lyset på kad 44? Sliter med de samme no! Sitér dette innlegget Link to post
BETH Svart 5.April.2015 Link til dette innlegget Svart 5.April.2015 Hei jeg hiver meg på med lignende problem. Girene på det ene drevet sluttet å virke. Det har nok en mekanisk årsak.Jeg har koblet girvaiern fra actuartorene og sjekket den på den andre motoren den er Ok.Jeg feilmelding 54 og 34 altså brud eller kortslutning. 5 amper sikringen til drev var røket. Det ble skiftet så jeg trodde at jeg hadde funnet feilen men det var ikke nok. M.V.H Rådvil Sitér dette innlegget Link to post
Sea Ray 355 Svart 10.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2017 (redigert) Samme problem ,så følger. Har mekanikker som skal se på min til uka Redigert 10.Juni.2017 av Sea Ray 355 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gojos.bergen Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Hei folkens. Var den noen som greide å konkludere med en feilårsak? Jeg bakket ut fra bryggen forleden dag, alt vel. Og kjørte.. ingen hendelser eller faktorer som påvirket turen. Da jeg skulle ta den i fri koblet den ikke ut.. bare fortsetter i forover. Tar den så i revers og opplever at båten bare skyter fart forover. Skrur av tenning, så på igjen.. og det blinker i diode ved D knappen. Tørner maskinen og starter med gearet i forover uansett om spake står i nøytral eller revers. Dette er en kad 300 fra 2003. mvh Geir Ove / Bergen / Viking 31 /kad 300 / mob 93230503 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.