Jump to content

Kad 300 starter ikkje, diagnose lyset lyser konstant på EDC

Scanden

Recommended Posts

Har no sjekket jording på motor og aktuvator og finner ingen ting feil,det er ikkje muligt å få kalibrert hendler når eg ikkje får aktivert motor, har prøvt å flytte over reler fra svart boks forran på motoren fra den motoren som virker, sikringen til EDC/ kompressor ryker, prøvde å koble fra kompressor, har og målt diode og autumat sikring dei virker slik dei skal, hovedbryter til motor virker og, sjekket og EDC diplay ved å flytte kontakter og feilen flyttet seg. Er litt rådløs nå.

Redigert av Scanden (see edit history)

De-monter og rengjør de grå koblingstykkene som sitter ved siden av den "store" svarte boksen fremme på bb side av motor. Dette er ledningene til manøverspak, og alt som har med EDC som går fremover fra motor. Jeg har hatt problem med disse kontaktene tidligere. Etter utallige oppvarminger og nedkjølinger blir det dårlig kontakt der. Jeg endte hvertfall opp med å klippe ledningene for så å skjøte dem sammen med kabelsko med tinn og lim i. Alt har vært i orden siden den gang.

disse koblingene sitter og skal egentlig ha spesialtang for å åpne dei. men prøv å bytt om actuartorene,,bytte om styreenhetene, bytte om startreelene, har du målt start strømen på startern? kan det vera powertrim sikringen som lager krøll? du kan evt prøvve å slette "feilkoden(e)". Kan det vera drevet ditt som har haverert? skjedde det bare over natta? Har du prøvd å tørne motoren med latmansarm? kan også vera defekt knappe panel eller tenningsnøkkel

Mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)
  • 1 år senere...

Du bør ta ut kabelen som går fra motoren til girhendelen eller få låne en ny kabel fra et Volvo verksted. Du har muligens et gnag på kabelen slik at den kommer i kontakt med blokka på motoren. Kad er en dobbelisolert motor hvor jord og plusskabelen skal være koblet til starteren alså ikke til blokka. Har vært bort i en tilsvarende feil og da var dette feilen. Du kan evetuellt butte om kablene.

• 9 måneder senere...

Hei jeg hiver meg på med lignende problem. Girene på det ene drevet sluttet å virke. Det har nok en mekanisk årsak.Jeg har koblet girvaiern fra actuartorene og sjekket den på den andre motoren den er Ok.Jeg feilmelding 54 og 34 altså brud eller kortslutning. 5 amper sikringen til drev var røket. Det ble skiftet så jeg trodde at jeg hadde funnet feilen men det var ikke nok.

M.V.H Rådvil

• 2 år senere...
  • 1 år senere...

Hei folkens. Var den noen som greide å konkludere med en feilårsak?

Jeg bakket ut fra bryggen forleden dag, alt vel. Og kjørte.. ingen hendelser eller faktorer som påvirket turen. Da jeg skulle ta den i fri koblet den ikke ut.. bare fortsetter i forover. Tar den så i revers og opplever at båten bare skyter fart forover. Skrur av tenning, så på igjen.. og det blinker i diode ved D knappen. Tørner maskinen og starter med gearet i forover uansett om spake står i nøytral eller revers. 

Dette er en kad 300 fra 2003.

mvh Geir Ove / Bergen / Viking 31 /kad 300 / mob 93230503

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...