Jump to content

Fuskende motor 2


Tor Eirik

Recommended Posts

Har en Johnson 25 fra -81 som begynner å fuske når jeg gir full gass, det virker som den ikke vil helt opp i max antall omdreininger, og når den endelig får et lite spark i rompa så detter den ned på litt over tomgang.

 

Dette problemet løser seg når jeg slakker ned, men gjentar seg...

 

Noen som vet hva som kan være galt? Og eventuelt hvordan man fixer det?

Link to post

Kompresjonen er det ingenting i veien med... Der er det så å si ubrukt sylinder med nye stempelringer.

 

Motoren er riktignok fra -81 men ramla på sjøen før den var skikkelig innkjørt og ble spylt og satt vekk...

 

(pga diverse knuste deler etc... og siden båten gikk i samme storm så....)

 

...til ca 2000, da jeg begynte å kikke litt på den. I 2003 da jeg tok den oppigjen bit for bit, og renset pusset, skiftet deler (you name it)....

 

 

Men jeg får den liksom ikke til å virke slik som den skal.... Tror bensinpumpa også virker... Kan det være feil dimensjon på slanger? Eller andre ting?

Link to post

- Kommer problemene med en gang du har starta opp eller kan du gå ei stund på full fart før de melder seg? (Da tenker jeg på problemer med at lufteventilen på tanken er tett).

- Har du prøvd å "tvangsfore" motoren med bensin ved å pumpe med håndpumpa (belgen på bensinslangen) når motoren sakker av? Dersom dette hjelper kan det bety at du har noe feil med bensinpumpa på motoren.

- Klarer du å se om fortenninga justerer seg (motoren "tar seg" tidligere tenning ved at ei skive under svinghjulet dreier på seg) når du drar på gass?

 

Dersom det som er nevnt ovenfor er OK, tror jeg det er på tide å mistenke forgasseren (f.eks. tette dyser).

 

Lykke til!

Link to post

Det kan gå en stund (Gjerne litt før den når arbeidstemperatur)

 

Tvangsforing av motoren hjelper ikke... Hadde et lite problem med at silen i tanken var tett, men det fikk jeg retta opp i, og nå skulle den være ship-shape.

 

"Tenningsplata" justerer seg, men jeg vet ikke helt hvordan denne i kombinasjon med forgasser fungerer i praksis, siden det virker litt "løst", altså at den kan beveges en liten grann frem og tilbake pga et originalt avlangt hull i styrearmen på denne platen.

 

Mulig at det er med denne platen problemet ligger.... Men hva skal jeg gjøre da? Hvordan kan man stille inn denne riktig?

 

Forgasseren tror jeg er skikkelig, men prata med en kar som anbefalte å koke forgasseren en stund i vann for å fjerne eventuell irr og/eller avleiringer som man ikke får bort uten... Funker dette mon tro?

 

(Den fungerer forresten perfekt på nesten full gass, men nærmer jeg meg full faller den som en stein)

Redigert av Tor Eirik (see edit history)
Link to post

Hvorvidt temperaturen på motoren er for høy, kan du ganske enkelt sjekke ved å legg hånda på sylinderveggen når motoren har gått seg varm. Hvis det ikke er spesielt ubehagelig å holde den der, er temperaturen grei. Kontrollstrålen for kjølevanet er vel OK?

 

Er du sikker på at du har fått tenningssystemet satt sammen korrekt og i riktig stillling da du hadde motoren fra hverandre "bit for bit"? Det skal være noen tenningsmerker å stille inn etter, men jeg kjenner ikke til hvordan dette er på din motor. Her må du nok, som Hanne V skriver, sjekke med serviceboka, eller spørre deg for hos en motorreparatør.

 

Når det gjelder forgasseren, så er det viktig å sjekke at flottørventilen løper lett, slik at den faller ned i nedre stilling og slipper tilstrekkelig med bensin inn i flottørkammeret etter hvert som bensinen i kammeret brukes opp og flottøren synker.

Link to post

Jeg hadde tilsvarende symptom på en B20 (Aq130) innebords motor med dobbel forgasser.

 

'Jagde på turtallet' ved pådrag, kom, gav seg, ned på tomgang. Slakket av, gav gass igjen, kom en stund, og så var det påan igjen. Varierte, noen ganger nesten ikke slike problem, andre ganger helt umulig å ha med å gjøre. Og det var kun på høye turtall det var problem (men grensen lå omtrendt i planings terskelen på båten, så det var en kamp :headbang: )

 

Prøvde de fleste av triksen over nevnt (sjekket mot For lite luft, falsk luft, for lite bensin (bensinpumpa/filteret) undertrykk i tank, tenningen etc). Viste seg tilslutt å ligge i forgasseren. Etter rens av denne, ble problemene løst (Jeg leverte den inn hos Norsk forgasserservice).

 

Så jeg tror jeg ville begynt der.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Jeg ville begynt med å se på pluggene. Der får du svar på det meste. Jeg tror motoren får for mye bensin i forhold til luft.

Du kan sammenlikne det med dette: En bil med fogasser som har automatchoke. Gir du full gass med denne med en gang, eller før den er blitt skikkelig varm detter den i turtall med en gang. Dette er fordi den ikke klarer å regulere spjellet fort nok. Den dynker seg selv i bensin. Er det noe tull med dette spjellet slik at den ikke klarer å åpne helt, vil du ha dette problemet selv om motoren er varm.

Derfor, se på pluggene dine etter en prøvetur, og se på spjellet i forgasseren under turen. :seeya:

Link to post

Vi får prøve noe av dette her da... Har ennå ikke sjans å prøve båten på vannet, så da blir det vel i sommer en gang da... *sukk* (Motoren går fint som bare det på LAND.. men vann.... neeeh)

 

Mange bra forslag her...

 

Tror ikke at det er varmskjæring iallefall... ligger på sånn "vaske-henda-i-vann" temperatur... og kjølevannstrålen er hard og fin.

 

Mistenker tenninga for å være litt på blåbærtur...

Link to post

Hadde samme problem med en ny Evinrude, for en del år siden. Etter mye feilsøking inn/ut av verksted, bytte av forgasser etc.etc. Fant vi feilen til slutt, det var en liten bulk i kjølerøret opp ifra impelleren, som resulterte i en liten varmgang, byttet dette og alt var iorden. Ville med andre ord, sjekket kjølinga skikkelig.

Terje

Nidelv 300 sport
Volvo penta D6

Link to post

Hei

Tror du bør sjekke simmeringene som er montert i hver sin ende av veiva , hvis de er slitt/lekk vil en del av bensingassen lekke til friluft og da vil den fuske når den når arbeids tempratur.(for lite å leve av)

Symtomene er at det ser ut som om du har" sølt" outboard-olje under svinghjulet og det blir litt grisete nedover blokka, men det med stator plata er også vesenlig ,sjekk om slakken er stor .

Sjekk også åpninga på spjeldet i forgasseren ,på venstre side sett forfra er det en rørsplint i armen til spjeldet og den beveger seg med at du gir gass ,og når du har full gass skal den rørsplinten stå loddrett på akslingen . Lykke til!!

Ang tenningsplata så er det ikke noen innstilling på den , men det er tidspunktet når armen på forgasseren (dvs den lille bevegelige rullen) treffer den halvmåneformede linken som du ser beveger seg når du gir gass , det er et dobbelt merke på linken og rullen på forgasseren skal begynne bevegelsen når disse har treffpunkt .Lykke til enda en gang !!!

Send en mail med tlf nr så kan jeg forklare pr tlf hvis det er enklere!

 

Mvh trebåtentusiast

Redigert av teisten (see edit history)
Link to post

Simmeringene er iallefall helt ok.. for dem har jeg nettopp bytta. Og firdobbeltsjekka i manualen at de står rett vei. :smiley:

 

Motoren er helt rein og fin både inni og utenpå, så forslaget om grising med totaksolje tror ikke jeg holder stikk den heller... :smiley:

 

Tenninga er stilt inn slik du beskrev det... Så da vet ikke jeg hva som er galt iallefall.. :confused:

Link to post

Simmeringene er iallefall helt ok.. for dem har jeg nettopp bytta.  Og firdobbeltsjekka i manualen at de står rett vei.  :smiley:

 

Motoren er helt rein og fin både inni og utenpå, så forslaget om grising med totaksolje tror ikke jeg holder stikk den heller...  :smiley:

 

Tenninga er stilt inn slik du beskrev det...  Så da vet ikke jeg hva som er galt iallefall..  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror fremdeles det er mest sannsynlig at problemet ligger på drivstoffsiden. Har du fått du sjekka forgasser/flottørventil?

Link to post

Kompresjonen er det ingenting i veien med... Der er det så å si ubrukt sylinder med nye stempelringer.

 

Motoren er riktignok fra -81 men ramla på sjøen før den var skikkelig innkjørt og ble spylt og satt vekk...

 

(pga diverse knuste deler etc... og siden båten gikk i samme storm så....)

 

...til ca 2000, da jeg begynte å kikke litt på den. I 2003 da jeg tok den oppigjen bit for bit, og renset pusset, skiftet deler (you name it)....

Men jeg får den liksom ikke til å virke slik som den skal.... Tror bensinpumpa også virker... Kan det være feil dimensjon på slanger? Eller andre ting?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hadde ikke motoren ver under vann da.. ??

 

Ved flere tilfeller eg har sett etter en dukkert så tar det en stund før elektronikken begynner å kødde til diverse slik som gnist.

Nå vet eg ikke hvor mye elektronikk som er på denne men coiler er det vel?? Selv om dei liksom skal vere tette så er der stor sansynlighet for vanninntrengning der.

 

Men førs ville eg som mangen sier sjekka gassere.. Hadde en 82 mod 85hk Yamaha som ikke ville på fult. Tok av forgassere og renset som bare f... . Satte sammen igjen og samme tuller på fult. Tok av gassere igjen og denne gangen ble det bra. Gikk som bare juling. Eg fant ingen skit i gassere men tydeligvis var der noe som tettet slik at den ikke fekk nok bensin.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...