Jump to content

Finnes det rykkdempere for kjetting?

Bjarne R

Recommended Posts

Kjøp en standard rykkdempende fjær i stål og fest den til kjettingen etter dette prinsippet (minus tau, selvfølgelig): http://www.watski.no...rtoeyning-11bNk

Edit: Skal du fjæravlaste kjettingene som holder brygga fast i bunn/grunn, eller kjetting mellom brygge og båt? Hvis førstnevnte, se bort ifra linken min ovenfor. ;-)

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Hei.
Det er på kjetting mellom land og flytebrygge jeg hadde tegnt og bruke dette. Her et et bilde.

2012-10-20_14.02.40.jpg

Det er på kjettingen som er ved trebåten som jeg ønsker og dempe. Kjettingen er 16mm langlenket, og har bruddstyrke på ca 20 tonn.
Idielt sett burde brygga flyttes på høsten,men pga mye groe/tang og mengel er dette vanskelig.

Hilsen Bjarne

Hei.

Bruker lodd på kjettingen som går fra brygga og ut over sundet.Kan også prøve med lodd fra land til brygge også.

Fra brygga er det ca 12m kjetting-40m med slepetrosse-10/12m kjetting 40m slepetrosse og til slutt 12/15m kjetting på ett skjær som er ca 115 meter fra brygga. Dette er strammet ganske bra opp, og justert over flere år.

Bjarne

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...