Jump to content

Gearkasse Perkins 4.108


Sagablott

Recommended Posts

Hei. Er det noen som har en god ide på hvordan jeg skal få av gearkassen på min Perkins 4.108 motor.

Har løsnet skruene på plata rundt,men den sitter fortsatt i noe  :cryin:

<{POST_SNAPBACK}>

Heisan , ettersom det var stille her så må jeg jo prøve . Når du har skrudd av alt , ja da er den vel løs ? Må vel bare prøve og banke litt rundt da eller , ser jo fort da om den løsner (men du har vel prøvd) ? Lykke til da . Vi snakkes vel i havna ettervært .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Har själv en Perkins 4.108 som jag flera gånger demonterat gearkassen på. Det var bara att släppa på skruvarna och sedan lossnade den av sig själv. Saken är bara den att jag har ett Volvo Penta gear istället för det som normalt finns som original. Rent teoretiskt borde ditt gear släppa då du lossat alla bultar.

 

/ Dan

Link to post
Share on other sites

Hei

Har vært borti problemet selv engang. Hos meg var det en skrue midt under kassen som jeg ikke så.

Samt at startmotoren var festet med bolter som gjikk igjennom startmotorfundamentet og gjenger i selve gearkassen.

Kansje?

 

MVH

<{POST_SNAPBACK}>

Låter ju inte helt otänkbart. Kanske det hjälper om vi vet vilken gearkasse det handlar om ?

 

/ dan

Link to post
Share on other sites

Låter ju inte helt otänkbart. Kanske det hjälper om vi vet vilken gearkasse det handlar om ?

 

/ dan

<{POST_SNAPBACK}>

Sorry

Det var en firesylindret Perkins, hvet ikke modellnummer, men den var på ca 38-40 HK

Kassen var en Paragon hydraulisk kasse.

Dette sto ombord i en gammel dorry jeg hadde på begynnelsen av 80 tallet.

 

MVH :blush:

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg prøvd alt for å løsne kassa,men ikke klart å få den av. Kan den sitte fast i akslingen sin.

Lokket som kassa sitter i er løs,men den sitter i noe innenfor der.Tør ikke banke til den mer enn jeg har gjort nå,er redd for at lokket ryker.Er det noen flere gode løsninger så er jeg klar for det,

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg prøvd alt for å løsne kassa,men ikke klart å få den av. Kan den sitte fast i akslingen sin.

Lokket som kassa sitter i er løs,men den sitter i noe innenfor der.Tør ikke banke til den mer enn jeg har gjort nå,er redd for at lokket ryker.Er det noen flere gode løsninger så er jeg klar for det,

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei.

 

 

Det er nok i akselspleinen den sitter, det kan jo vera att den har "sakset seg" litt og da kan det bli vanskelig å løse den. Foreslår att du prøver å få nokon kiler mellom flens på gear og motor.

Ikkje slå kilene fastere til enn du klarer å tørne gearet for hånd. "Lirk" så litt fram og tilbake så kansje det løsner.Pass på att du hele tiden har spenn på kilene.

Du kan og prøve og slå kilene så hardt til att gearet står i spenn, og la det stå en tid. Men her skal du vera veldig forsiktig så du ikkje sprenger noko, så eg ville prøvt med litt "lirking"til og begynde med.

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Hei!

jeg har 4.108 i båten min og jeg tok av giret ("hurt" gir)i sommer for å bytte "dempeplata" som binder svinghjulet til giret. dette gjorde jeg i båten. motorfestet måtte jeg fjerne først (ikke sikkert du må?) så jeg gjekket opp motoren litt og kilte noen planker under. jeg løsnet alle boltene rondt lokket som du, og brukte en flat skrutrekker som kile. Det skal bare være å trekke giret rett ut, mitt satt ikke spesielt fast. Jeg trengte ikke å løsne starteren.

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme giret som deg biggen.Det skal ikke sitte fast i noe,men,men dette gjør desverre det.

Jeg får prøve forslaget lengre opp med kiler og tålmodighet.Har ikke store klaring der men får prøve på et eller annet som jeg kan få inn der.Takk for svarene alle sammen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...