Jump to content

råd om kjøp av 51-fots skøyte

sjømann1980

Recommended Posts

hei ! eg har idag vert å sett på en 51 fots skjøyte på austevoll. skjøyten ser no forsåvidt grei ut, men er mye arbeid. motoren er en 275 hk catepillar fra 1985. men det er bare ett problem : giret av type finnøy som er vribart annleg, står fast. noen som har en ide eller vet ka som kan gjøre det ? kanskje et tett filter ? på forrhånd takk for svar :)

neida. det er jo der folk tar feil :D er jo litt ekstra jobb med en skjøyte men det er jo bare kos, vist du er innterisert.. koster heller ikke så mye egentlig, bare av og til når du trenger maling og div. diesel forbruket er heller ikke så gale da det som oftest er lite omdreininger på motoren :D

Du skal ikke ha så mange andre interesser om du kjøper ei skøyte i den størrelsen. Det er veldig tidkrevende. Jeg snakker ikke av egen erfaring, men omgås mange med tilsvarende båter og vet at absolutt all fritid går med til å holde skutene på stell. Det motormessige ordner seg helt sikkert greit, men skal du være eier av ei såpass stor skøyte må du gjøre det til en livsstil for å holde den på stell. Det kommer til å ta all din tid.... Pluss litt! Jeg mener ikke å svartmale, men vær klar over hva du går til !!

Jeg er redd det er du som tar litt feil her og ikke alle andre. Et sånt prosjekt kan fort ta livet av deg. Jeg har hatt tre skøyter selv rundt 50 fot og det er MYE jobb, så rådet mitt er nok det du ikke vil ha; ligg unna. Men for all del - går du for dette prosjektet så lykke til

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Flotte båter og "alt det der", men altfor mye jobb. Jeg har hatt en liten skøyte, samt en 44 foter, og det jeg savnet mest, var et båtliv. All tid ble brukt på å jobbe på båten.

Det som kjennetegner skøyter og denslags båter, er at alle synes det er flott(meg inkludert), men de aller færreste vil ha en, da de vet at det er for mye arbeid.

Uansett, så slenger jeg meg på Fru Jacobsens lykke til.

Masse arbeid ja,,, men utrulig masse moro og muligheter du har med denne båten også. Så lenge skroget og dekke er bra så er det ikkje noe problem, du skal vel ikkje vere ferdig med heile saken til

våren vil eg tru, ta det litt over langs. Du har masse muligheter til å få ein fin båt med flotte salonger på eller under dekk og maassse med uteplass. Stå på sjømann1980 og lykke til, (og trenger du innspill og/eller råd så bruk dette forumet, her er ett hav av kunnskap og høste av)

takker for tilbakemelding! arbeid vet eg at det er. min far har hatt 4 skjøyter så. men det er no det eg er innterisert i og eg synst det bare er kos å drive på med det ;) når det gjelder sertefikater så har eg fritidsskippern, eller fiskeskipper som den heter, og jeg holder på å ta kystskippern så det er heller ikke noe problem. så det eneste det står på er om det lar seg fikse det giret for ikke så alt for mye penger.. har snakket med en maskinist som skal vere med meg å se på den til helgen så då får eg i hvertfall en diagnose. ha en fin kveld allesammen ! :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...