sjømann1980 Startet 27.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 27.Oktober.2012 hei ! eg har idag vert å sett på en 51 fots skjøyte på austevoll. skjøyten ser no forsåvidt grei ut, men er mye arbeid. motoren er en 275 hk catepillar fra 1985. men det er bare ett problem : giret av type finnøy som er vribart annleg, står fast. noen som har en ide eller vet ka som kan gjøre det ? kanskje et tett filter ? på forrhånd takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
sjømann1980 Svart 27.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2012 her er forresten link til skjøyten :http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37903057 Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 27.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2012 Hvis propellen står fast i en posisjon, så er det neppe et tett filter. Mer sannsynlig er vel at trekkilen i propellhodet sitter fast. Om jeg ikke husker feil er både clutchen og trekkstempelet forsynt av samme pumpe. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
sjømann1980 Svart 27.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2012 ok.. da må vell båten på slipp.. Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 27.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2012 Få med deg en mann som kan propellgear, han bruker 2 minutter på en diagnose, det er ganske enkel mekanikk og hydraulikk i de gearene. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
sjømann1980 Svart 27.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2012 ja tror eg må få med meg ein maskinist :) Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 27.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2012 Det flotteste jeg ser på fjorden er gamle norske trebåter. Men må man ikke være mangemillionær og arbeidsløs for å klare å holde en slik båt flytende? Sitér dette innlegget Link to post
sjømann1980 Svart 27.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2012 neida. det er jo der folk tar feil :D er jo litt ekstra jobb med en skjøyte men det er jo bare kos, vist du er innterisert.. koster heller ikke så mye egentlig, bare av og til når du trenger maling og div. diesel forbruket er heller ikke så gale da det som oftest er lite omdreininger på motoren :D Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2012 her er forresten link til skjøyten :http://www.finn.no/f...nnkode=37903057 Ser jo slett ikke så ille ut, prisen tatt i betraktning. Men bare så det er nevnt: med skroglengde over 15 meter kreves minimum D5L for å føre den lovlig - og det er fortsatt mulig å henge seg med på D5L-kurset som starter her på baatplassen.no til uken..... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sigurd Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Du skal ikke ha så mange andre interesser om du kjøper ei skøyte i den størrelsen. Det er veldig tidkrevende. Jeg snakker ikke av egen erfaring, men omgås mange med tilsvarende båter og vet at absolutt all fritid går med til å holde skutene på stell. Det motormessige ordner seg helt sikkert greit, men skal du være eier av ei såpass stor skøyte må du gjøre det til en livsstil for å holde den på stell. Det kommer til å ta all din tid.... Pluss litt! Jeg mener ikke å svartmale, men vær klar over hva du går til !! Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Jeg er redd det er du som tar litt feil her og ikke alle andre. Et sånt prosjekt kan fort ta livet av deg. Jeg har hatt tre skøyter selv rundt 50 fot og det er MYE jobb, så rådet mitt er nok det du ikke vil ha; ligg unna. Men for all del - går du for dette prosjektet så lykke til Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Tom Rør Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Flotte båter og "alt det der", men altfor mye jobb. Jeg har hatt en liten skøyte, samt en 44 foter, og det jeg savnet mest, var et båtliv. All tid ble brukt på å jobbe på båten. Det som kjennetegner skøyter og denslags båter, er at alle synes det er flott(meg inkludert), men de aller færreste vil ha en, da de vet at det er for mye arbeid. Uansett, så slenger jeg meg på Fru Jacobsens lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Skal man ha glede av en slik skøyte bør man ha god økonomi slik at større vedlikehold kan settes bort til verksteder. Det er utallige personer som har svidd fingrene betraktelig på billige skøyter. Ofte blir slutten på visen at båten går ned og man sitter igjen med en regning på 100K for berging. Sitér dette innlegget Link to post
JaKM Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 (redigert) Spørs om den "siter fast" eller om det kan være lekkasje på servoventil/stempel som gjør at trekkstanga ikke går. Eller om det er så utslitt i propellkula at det er kilt fast. Evt om aktuatoren går i det hele tatt. Men dette ser en fort ved feilsøking :) Redigert 28.Oktober.2012 av JarleM (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Canargo Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Masse arbeid ja,,, men utrulig masse moro og muligheter du har med denne båten også. Så lenge skroget og dekke er bra så er det ikkje noe problem, du skal vel ikkje vere ferdig med heile saken til våren vil eg tru, ta det litt over langs. Du har masse muligheter til å få ein fin båt med flotte salonger på eller under dekk og maassse med uteplass. Stå på sjømann1980 og lykke til, (og trenger du innspill og/eller råd så bruk dette forumet, her er ett hav av kunnskap og høste av) Sitér dette innlegget Link to post
sjømann1980 Svart 29.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 takker for tilbakemelding! arbeid vet eg at det er. min far har hatt 4 skjøyter så. men det er no det eg er innterisert i og eg synst det bare er kos å drive på med det ;) når det gjelder sertefikater så har eg fritidsskippern, eller fiskeskipper som den heter, og jeg holder på å ta kystskippern så det er heller ikke noe problem. så det eneste det står på er om det lar seg fikse det giret for ikke så alt for mye penger.. har snakket med en maskinist som skal vere med meg å se på den til helgen så då får eg i hvertfall en diagnose. ha en fin kveld allesammen ! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Lykke til :-) Sitér dette innlegget Link to post
JaKM Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Om du kan skru selv eller har noen til å hjelpe deg, så er ikke dette giret så avansert at det gjør noe. Men må du kjøpe deler fra fabrikk så blir det jo gjerne noen kroner.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.