Jump to content

Erfaringer med Laguna 9500, eller Laguna generellt

fjord bris

Recommended Posts

Hei.

Har funnet en Laguna 9500 til svært god pris på finn.no, mener imidlertid å huske at dette er et merke med litt frynsette rykte når det kommer til kvalitet? :confused: Stemmer dette? Båten er en 2002 modell med VP KAD 43 (220hk).

http://www.finn.no/f...nnkode=38008367

Prisfolangende for denne er latterlige 499.000,- :thumbsup:

Spørsmålet til båtfolket er rett og slett; er det løp å kjøp eller styr unna? Og hvorfor?

På forhånd takk :smiley:

Jeg har en Laguna 1150 fra 2004 med kalesje. Er fornøyd med båten som har fått juling et par ganger rundt Jæren uten å ha oppdaget noe galt. Var og litt skeptisk før jeg kjøpte den, hadde lest om den omtalte båten med tretthetsbrudd. men det er jo bare en båt det refereres til ang dette? Interiør kan vel ikke sammenlignes med en fabrikkbygget båt men det gjenspeiler seg jo i pris! Har en bekjent som har en nyere Viksund FB, som de har hatt endel problemer med, så feil forkommer nok hos alle produsenter!

Problemene har vel ikke vært 1150, men 9500 ? Den som er henvist til på finn.no har også en av de bedre maskinene (hvis den er tatt normalt vare på) nemlig KAD43

Og så billig kan det ikke være, siden ingen napper :-)

Jeg kikket litt på det som finnes rundt 500 og fant disse:

Denne er fin:

http://www.finn.no/f...nnkode=37778259

Denne er fin:

http://www.finn.no/f...nnkode=37641030 Dog med 2 motorer

Begge er 50 over den du viser til, men i mine øyne et bedre kjøp. Men jeg er like uklar i synet osm mange andre :-) Sikker prutbare til 500 uansett.

mvh

bavaria32sprot

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

De mangler CE merking ja, men er fullt lovlige å omsette.

Blir jo uansett ikke lenger "billig" (i den forstand denne båten var det da) om det plutselig er selvbygg uten CE merking. Er jo stor prisforskjell på verftsbyggd og selvbygde båter. Rart (og litt useriøst syntes jeg) at selger ikke opplyser om dette i annonsen dersom dette viser seg å være tilfelle...

Sier ikke at nevnt båt mangler CE merking eller er selvbygg for det vet vi vel strengt talt ikke??? :confused:

Sier heller ikke selvbyggde båter trenger være dårligere, men noen er det. Og som du selv skriver Morten A ; Interiør kan vel ikke sammenlignes med en fabrikkbygget båt men det gjenspeiler seg jo i pris! Derfor mener jeg at det er noe som SKAL være opplyst om i en annonse. Akuratt som jeg ønsker at tyskimporterte biler blir oppgitt som import bil i annonsen. Ikke alle importbiler som er tuklet med, men mange. For å si det på en annen måte, jeg vil vite hva jeg skal se etter når båten skal besiktiges, vil kansje vært litt ekstra oppmerksom på ting dersom jeg var forbredt på at båten er selvbygg. Akuratt som jeg sjekker service historikken på en helt annen måte om jeg kjøper en importbil. Gjerne svipper innom ett verksted etc. Det er uansett slik at om noe skal selges bør ikke selger holde noe hemmelig fra en potensiell kjøper. At man oppdager dette på bestiktigelsen, og selger ikke har opplyst om det kan i værstefall gjøre turen bortkastet :headbang: , og i bestefall skade troverdigheten til selger. :discuss:

Veldig bra du er fornøyd med Lagunaen din :thumbsup: , og dersom du har gode erfaringer med båtmerke, så er jeg sikker på gla laksen vil høre mer om de :yesnod:

En halvfabrikat kan være både forbedret og mye bedre enn enn fabrikkbygget båt.. Desverre så er det noen som kjøper halvfabrikat for å få til en billigst mulig båt, dem har ofte enkle og billige løsninger, mindre fokus på sikkelige tekniske løsninger. Om ting er utført fagmessig feil så kan det være kritisk. Etter det jeg har lest om oppygging og konstruksjon av Laguna i BM er det ihvertfal klart at jeg aldrig vil ha en slik båt.. Her er det tatt snarveger og mangel på kunnskap om skrog konstruksjon. Når det er sakt er det sikkert mange Laguna eiere som er fornøyde! Og problemene gjaldt sikkert ikke alle modellene..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Om ting er utført fagmessig feil så kan det være kritisk. Etter det jeg har lest om oppygging og konstruksjon av Laguna i BM er det ihvertfal klart at jeg aldrig vil ha en slik båt.. Her er det tatt snarveger og mangel på kunnskap om skrog konstruksjon.

Dette høres ikke bra ut.

Kan du forklare nærmere, dette er jo nyttige opplysninger for potensielle kjøpere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...