fjord bris Startet 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 28.Oktober.2012 Hei. Har funnet en Laguna 9500 til svært god pris på finn.no, mener imidlertid å huske at dette er et merke med litt frynsette rykte når det kommer til kvalitet? Stemmer dette? Båten er en 2002 modell med VP KAD 43 (220hk). http://www.finn.no/f...nnkode=38008367 Prisfolangende for denne er latterlige 499.000,- Spørsmålet til båtfolket er rett og slett; er det løp å kjøp eller styr unna? Og hvorfor? På forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
KjetilSt Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Du kan jo lese litt her: https://baatplassen.no/i/topic/86134-hva-tror-dere-om-aa-reparere-laguna-med-tretthetsbrudd/ Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Eller her: https://baatplassen.no/i/topic/72346-hvordan-er-kvaliteten-paa-laguna-baater/ Sitér dette innlegget Link to post
fjord bris Svart 28.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Ingen med positive erfaringer??? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Det er nok en grunn til at den har ligget lenge. Jeg har sett den ligge på finn.no i hele sommer. Passer perfekt til en kompis, men pga frynsete rykte og den saken som har versert, har vi (han) droppet den. mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Morten A Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Jeg har en Laguna 1150 fra 2004 med kalesje. Er fornøyd med båten som har fått juling et par ganger rundt Jæren uten å ha oppdaget noe galt. Var og litt skeptisk før jeg kjøpte den, hadde lest om den omtalte båten med tretthetsbrudd. men det er jo bare en båt det refereres til ang dette? Interiør kan vel ikke sammenlignes med en fabrikkbygget båt men det gjenspeiler seg jo i pris! Har en bekjent som har en nyere Viksund FB, som de har hatt endel problemer med, så feil forkommer nok hos alle produsenter! Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Båten er 10 år gammel, tar man en grundig gjennomgang med en kyndig person så kan dette være et greit kjøp. Eventuelle svaketer bør ha dukket opp nå.. Det finnes fornøyde Laguna eiere også selv om det har vært alvorlige problemer med enkelte båter. Sitér dette innlegget Link to post
Athene II Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Jeg har en laguna 1180 fra 2006 og er fornøyd med den. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Prisfolangende for denne er latterlige 499.000,- Jeg synes ikke det var spesielt billig. Legg på kun 100' for denne f.eks. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 (redigert) Problemene har vel ikke vært 1150, men 9500 ? Den som er henvist til på finn.no har også en av de bedre maskinene (hvis den er tatt normalt vare på) nemlig KAD43 Og så billig kan det ikke være, siden ingen napper :-) Jeg kikket litt på det som finnes rundt 500 og fant disse: Denne er fin: http://www.finn.no/f...nnkode=37778259 Denne er fin: http://www.finn.no/f...nnkode=37641030 Dog med 2 motorer Begge er 50 over den du viser til, men i mine øyne et bedre kjøp. Men jeg er like uklar i synet osm mange andre :-) Sikker prutbare til 500 uansett. mvh bavaria32sprot Redigert 28.Oktober.2012 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
ashfirelate Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Jeg synes ikke det var spesielt billig. Legg på kun 100' for denne f.eks. Enig med oteren; -Nyere -Bedre utstyrt -Mer moderne båt -Større motor -Bedre kvalitet -Bedre Kjøp ! Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Det som også kan være et problem med disse Lagunabåtene er mangel på CE-merking. Det trenger ikke være et problem om en ikke bryr seg, men det er vel strengt tatt ikke lovlig og selge båter uten idag. Vurderte en slik selv en gang, men er egentlig glad det ikke ble. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Dette er ikke korrekt. Sjøfartsdirektoratet har definert et unntak for halvfabrikat levert fra produsent før 1.1.2006. Dette unntaket gjør at disse båtene kan defineres som selvbygg og ikke behøver CE-merking. De vil samtidig være omfattet av 5-årsregelen. Altså ingen restriksjoner mot salg såfremt 5-årsregel er oppfyllt. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Dette unntaket gjør at disse båtene kan defineres som selvbygg og ikke behøver CE-merking. Da mangler de jo fortsatt CE merkingen om de er lovelige å omsette eller ei... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 De mangler CE merking ja, men er fullt lovlige å omsette. Sitér dette innlegget Link to post
fjord bris Svart 29.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2012 De mangler CE merking ja, men er fullt lovlige å omsette. Blir jo uansett ikke lenger "billig" (i den forstand denne båten var det da) om det plutselig er selvbygg uten CE merking. Er jo stor prisforskjell på verftsbyggd og selvbygde båter. Rart (og litt useriøst syntes jeg) at selger ikke opplyser om dette i annonsen dersom dette viser seg å være tilfelle... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2012 Spør du meg ? Jeg har ingen peilling på denne båten. Om den er selvbygd eller ei. Kjenner også lite til Laguna generellt. Men at en båt bygd opp fra halvfabrikata skal være dårligere og billigere enn en fabrikkbygd er jeg uenig i. Fabrikkbygd trenger ikke være noe kvalitetstegn, heller ikke CE merking. I mange tilfeller tvert imot. Sitér dette innlegget Link to post
nokia Svart 29.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2012 Gla laksen Det beste er no å kontakte selger for info,omvisning og evt prøve tur og bedømme om det er noe for deg. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 (...) kontakte selger for info,omvisning og evt prøve tur og bedømme (...) Enig med det nokia, men om båten er selvbygg, og ikke er ce merket er det absolutt noe som selger burde hatt som en del av opplysningene i annonsen. Sitér dette innlegget Link to post
Morten A Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Min er CE merket. Motorer og drev er montert av Mercruiser forhandler, all annen garnityr er merkevarer og montert forskriftsmessig. Interiør er prefabrikert og montert av møbelsnekker. Kan ikke se at båten skal være noe dårligere enn fabrikkbygget, bare billigere! Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Sier ikke at nevnt båt mangler CE merking eller er selvbygg for det vet vi vel strengt talt ikke??? Sier heller ikke selvbyggde båter trenger være dårligere, men noen er det. Og som du selv skriver Morten A ; Interiør kan vel ikke sammenlignes med en fabrikkbygget båt men det gjenspeiler seg jo i pris! Derfor mener jeg at det er noe som SKAL være opplyst om i en annonse. Akuratt som jeg ønsker at tyskimporterte biler blir oppgitt som import bil i annonsen. Ikke alle importbiler som er tuklet med, men mange. For å si det på en annen måte, jeg vil vite hva jeg skal se etter når båten skal besiktiges, vil kansje vært litt ekstra oppmerksom på ting dersom jeg var forbredt på at båten er selvbygg. Akuratt som jeg sjekker service historikken på en helt annen måte om jeg kjøper en importbil. Gjerne svipper innom ett verksted etc. Det er uansett slik at om noe skal selges bør ikke selger holde noe hemmelig fra en potensiell kjøper. At man oppdager dette på bestiktigelsen, og selger ikke har opplyst om det kan i værstefall gjøre turen bortkastet , og i bestefall skade troverdigheten til selger. Veldig bra du er fornøyd med Lagunaen din , og dersom du har gode erfaringer med båtmerke, så er jeg sikker på gla laksen vil høre mer om de Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 En halvfabrikat kan være både forbedret og mye bedre enn enn fabrikkbygget båt.. Desverre så er det noen som kjøper halvfabrikat for å få til en billigst mulig båt, dem har ofte enkle og billige løsninger, mindre fokus på sikkelige tekniske løsninger. Om ting er utført fagmessig feil så kan det være kritisk. Etter det jeg har lest om oppygging og konstruksjon av Laguna i BM er det ihvertfal klart at jeg aldrig vil ha en slik båt.. Her er det tatt snarveger og mangel på kunnskap om skrog konstruksjon. Når det er sakt er det sikkert mange Laguna eiere som er fornøyde! Og problemene gjaldt sikkert ikke alle modellene.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mix Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Om ting er utført fagmessig feil så kan det være kritisk. Etter det jeg har lest om oppygging og konstruksjon av Laguna i BM er det ihvertfal klart at jeg aldrig vil ha en slik båt.. Her er det tatt snarveger og mangel på kunnskap om skrog konstruksjon. Dette høres ikke bra ut. Kan du forklare nærmere, dette er jo nyttige opplysninger for potensielle kjøpere. Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Her denne står det litt om den båten de fleste refererer til her http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/ekspertene-ble-ikke-trodd .Søker en på Laguna på Båtmagasinets sider kommer det flere artiklker om samme saken. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Saken i BM virker spesiell for å si det mildt. Konstruksjonsfeil i skroget burde jo Laguna, produsent av halvfabrikatet blitt saksøkt for, ikke forrige eier. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.