Jump to content

Erfaringer med Laguna 9500, eller Laguna generellt

fjord bris

Recommended Posts

Dette høres ikke bra ut.

Kan du forklare nærmere, dette er jo nyttige opplysninger for potensielle kjøpere.

Sakset fra saken..

Av rapportene fra alle nevnte, som også ble utdypet gjennom forklaringene til de sakkyndige i retten, er det utrykkelig slått fast at båten lider av grunnleggende konstruksjonsfeil og at arbeidet med å bygge den ikke er utført på en faglig måte. Skrogtykkelsen er under lavmålet til gjeldende normer, og manglende avstiving gjør at det oppstår materialtretthet i laminatet i skroget slik at det bryter sammen. Det er også uttrykt at båten ikke er sjødyktig og at det har vært, og er, forbundet med fare å bruke den.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

båten lider av grunnleggende konstruksjonsfeil

arbeidet med å bygge den ikke er utført på en faglig måte

Skrogtykkelsen er under lavmålet

manglende avstiving gjør at det oppstår materialtretthet i laminatet i skroget slik at det bryter sammen

båten ikke er sjødyktig og at det har vært, og er, forbundet med fare å bruke den

Dersom dette gjelder flere en gitt båt fra artikkelen, og dette er standaren på Laguna båtene (går utifra de blir produsert på samme måte alle sammen). Så sier jeg bare ; case closed. sikkerheten først. Styr unna!

"båten ikke er sjødyktig og at det har vært, og er, forbundet med fare å bruke"

Såvidt jeg har forstått gjelder dette den båten som ble beskrevet i BM, altså en sakkyndiguttalelse om en spesifikk båt etter en biltransport. Retten fant at det ikke kunne bevises at konstruksjonen var årsak til skadene, det kunne like gjerne skyldes transportskade. Ikke vet jeg, men det kan godt hende at ikke alle båtene fra Laguna har tynne og dårlig avstivede skrog.

Trenger nødvendigvis ikke gjelde alle modeller.. det kan være at andre modeller har former som stammer fra en annen konstruktør.. det er vanlig å kjøpe og selge former.. men å produsere båter med for lav skrogtykkelse og uten noen særlig strukturel avstiving vitner om mangel på kunskap om produksjon og design.. Jeg ville kke kjøpt båt med en sånn bakgrunn og rykte nei.. En av de fagfolkene er Eivind Amble som står utrolig høyt for min del når det gjelder konstruksjon av båter. Så når slike ord kommer fra den kanten er det bare å styre unna..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

En av de fagfolkene er Eivind Amble som står utrolig høyt for min del når det gjelder konstruksjon av båter. Så når slike ord kommer fra den kanten er det bare å styre unna..

Enig i det, og når Veritas sier det samme så tror jeg heller på dem enn andre forståsegpåere. Men etter å ha lest alt om denne spesifikke båten så er ikke Laguna førstevalget mitt, iallfall ikke 30 foteren. Er glad jeg ikke slo til på den jeg vurderte. Selv om den faktisk var CE-merket. Kunne fort blitt vaskelig å selge videre.

men det kan godt hende at ikke alle båtene fra Laguna har tynne og dårlig avstivede skrog.

Helt enig, men så mange gode båter som det er på markede, hadde jeg styrt unna. Hvorfor ta sjansen? Om man legger sammen de sakene som det har blitt referert til her i tråden er det jo tydelig at det ikke kun er snakk om en båt... Og som "Oteren" skrev tidligere i tråden, så billig var den ikke... Man har flere alternativer for i overkant av en halv million...

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Helt enig, men så mange gode båter som det er på markede, hadde jeg styrt unna. Hvorfor ta sjansen? Om man legger sammen de sakene som det har blitt referert til her i tråden er det jo tydelig at det ikke kun er snakk om en båt... Og som "Oteren" skrev tidligere i tråden, så billig var den ikke... Man har flere alternativer for i overkant av en halv million...

Helt enig! Hadde jeg kjøpt båten ville jeg umiddelbart rensket båten og støpt inn spant og stringere, da ville båten blitt dyr samt at annenhåndsverdien på en sånn båt er dårlig! Det finnes nok av solide norske båter som har riktig strukturell oppbygging og som har god kvalitet til omtrent samme pris

• 2 uker senere...

Kan bekrefte att omtalte Laguna 9500 i overnemte annonse er forsterket med bunnlaminatet Divinycell over heile bunnen med 3xdb800\100 1xcsm300 i tilleg til innbygde langsgående stivere 4xdb800\100 1xcsm300 som er støypt inn med Divinycell, det er også lagt på Divinycell på utsiden.

Denne jobben er utført av båtverksted etter tilråding av nåverende Laguna produsent.

Heile jobben kostet 180 000.-, så denne båten er friskemeldt..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...