oslofjord Startet 28.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 28.Oktober.2012 (redigert) Desverre har isen kommet innerst i Oslofjorden...og selv med ca 2-6 mm tynt islag knaser det illevarslende når båten blir isbryter. Lurer på hvor bekymret jeg bør være for gelcoat på glassfiberbåt....så lenge isen gir lett etter er det vel ikke noe problem ? Er propellen veldig følsom for isbiter i is-sørpe ? Noen helårsbåtbrukere som har erfaring med mindre glassfiberbåt med påhenger ? Redigert 28.Oktober.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Ikke noe og bekymre seg for med det tynne islaget som er nå Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Tom Rør Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Det skal nok noe til at propellen kommer i kontakt med isen, og gelcoaten tåler mye mer enn vi tror. Det høres bare så helt for jæ... ut. Kom selv inn til bestumkilen i dag, og jeg likte ikke å kjøre i isen, men ikke et merke i bunnstoffet engang Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Har en hjemmestøpt "rana/askeladden et eller annet-kopi" med 9,9hk som stort sett ligger ute hele året, har gått i såpass is med den at jeg nesten har hatt null fremdrift uten at det har resultert i store skader, vi hiver den på land hver vår og lapper litt med gelcoatsparkel i baugen etter behov. Hvis isen ikke er verre enn at jeg klarer å komme meg frem med den båten er jeg ikke bekymret for propellen. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Free Lillehammer Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Isen blir først et problem når den ikke lenger flytter seg greit. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Hvordan er aluminium med is? En bekjent har alubåt og er ikkje redd for anna en utstyr under skroget. (propell/ekkolodd osv) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
oslofjord Svart 28.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Savner metallbeskyttelse i baugen (metall-list) slik mange litt eldre båter har og det hadde vert nyttig også når båten er isbryter.... Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Savner metallbeskyttelse i baugen (metall-list) slik mange litt eldre båter har og det hadde vert nyttig også når båten er isbryter.... Det de kaller Ishud det. Jeg vet ikke hvordan båt du har, men det er mest vanlig med Ishud på trebåter (som ikke tåler hard tynn is så godt) Ellers, vet jeg med sikkerhet at bunnstoff og primer ikke tåler å være isbryter så alt for mye. Gelcoaten tåler det nok, men etter å ha nektet å slutte sesongen og vært litt vel ivrig til å starte neste sesong noen år, er det ikke til å nekte for at stoffing må gi tapt etter en del isbryting. Men det er tross alt verd det, om du spør meg. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Tom Rør Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Han mener nok ikke ishud RSL, men kun den blanke stållisten som går ned langs baugen på en del småbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Kjøljern Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Free Lillehammer Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Noen som har en oppdatert israpport fra i dag? Sitér dette innlegget Link to post
Gjedde Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 (redigert) https://baatplassen.n...sdc10596[1].jpg Bilde er tatt ved halden brygge, bruker gummibåt som isbryter. Det gikk helt fint. Fisker mye om vinteren, det er flere plast og glassfiber båter som bryter ganske solid is. Nå bruker jeg alu båt om vinteren, den er det aldri noe problem med, selv ganske tykk is. (1-2 cm). Men det er klart man skal være forsiktig. Redigert 29.Oktober.2012 av Gjedde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Han mener nok ikke ishud RSL, men kun den blanke stållisten som går ned langs baugen på en del småbåter. Du har nok rett. Ishud på plastbåt er ikke veldig vanlig. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
oslofjord Svart 29.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Han mener nok ikke ishud RSL, men kun den blanke stållisten som går ned langs baugen på en del småbåter. Ja det en slik blank stållist jeg savner for isbryting og annet. At det ikke er en slik blank stål-list på på alle nye glassfiberbåter til beskyttelse mot alt båten dunker borti...er vel like uforklarlig som at biler har lakerte støtfangere. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Det har jo vært skrevet en del om skrekkhistorier om slike lister. Det er flere eksempler på at skruene denne lisa er festet med ha forårsaket lange sprekker i kjølen (fra skrue til skrue), så det er ikke sikkert at dette er den optimale sikringen mot skader fra isen..? Jeg tenkte på å montere en slik list da forrige båten hadde denne, men ble frarådet å ettermontere en slik.. Er det flere her inne som har vært borte i denne problemstillingen (med skade/sprekk i kjøl) ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 (redigert) Jeg har slik list originalmontert på min Saga27, og har aldri tenkt at det kunne være noe problem så massivt glassfiber det er i baugen og nedover kjølen. Men det er jo selvfølgelig avhengig av hva produsenter gjør når han konstruerer båten. Er det like lite gods i baugen som på skrogsidene, er det jo klart at en kan få problemer. Men da får en jo fort problem om en dunker litt hardt inn i bryggen uten stållist også. At du ble frarådet å sette på slik list, - var det fra produsenten eller en eller annen "forståsegpåer"? Redigert 29.Oktober.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 .. var det fra produsenten eller en eller annen "forståsegpåer"? Nei, det var her ikke, så det må vel klassifiseres som en "forståsegpåer", ja ! Leter etter tråden, men foreløpig ikke funnet... Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Stemjern har sunket flere båter grunnet feilmontering. Hvis skruene er gjennomgangs og man får noen dunk under vannlinjen kan det begynne å lekke. Noen monterer stemjernet kun i fra vannlinjen og opp for og slippe evt lekkasjer under vannlinjen. Stemjern er ikke spesielt designet for kjøring i is så dette tror jeg har lite for seg. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Nå er vel ikke en skarp baug det som egner seg best til isbryting. En skjærer seg ikke gjennom isen som med en kniv. Men i og med at baugen heller innover mot vannet, legger båten seg over isen og brekker den ned i flak. Så en solid butt baug er det beste for å gå i is med en fritidsbåt. Astor la for noen år siden ut flere bilder der han med sin forrige båt laget råk inn og ut fra Sætre. Og det gikk helt bra med båten selv om bunnstoffet nok ble en smule slitt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
littmild Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Skarp baug fungerer veldig dårlig i is, da man i praksis bare vil forsøke å flytte isen til sidene. Men stevnjernet kan nok hjelpe til at man kan gi litt mere kraft for å komme opp på isen, uten å være redd for å få hakk i baugen. Hvis isen ligger lenge i bukta her hjemme pleier jeg å brekke den opp med jolla ved at jeg flytter vekt bak i båten, kjører opp på isen, og flytter vekt fremover, for å "simulere" et isbryterskrog. Isbryting er gøy, her leker forumbrukeren mats_s i Tønsberg: Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Flid Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 (redigert) Vi hadde hentet ny båt i Bergen januar 2005. Mye is i Blindleia. Det går en båt foran oss fram til Justøybroa, etter den var det slutt på oppkjørt råk. Fra broa og videre Østover fram til Lillesand måtte vi kjøre i fast is og brøyte selv. Et helvetes spetakkel inne i båten men ikke en skramme i baugen når vi kom hjem. Redigert 29.Oktober.2012 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 (redigert) halden brygge? hvor er det? ikke nær halden by vet jeg for her er det hverken snø eller is. google ga svar men på forskjellige steder? moss forneby og bærum Redigert 29.Oktober.2012 av FM 8-12 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Har bare lekt isbryter med glassfiberjoller. Det som har skjedd et par ganger er at jeg har kjørt splinten av propellen pga is. Blir vel det samme med større båter om en herjer sånn på at det kommer isflak/biter på propellen så kan det gi problemer. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 halden brygge? hvor er det? ikke nær halden by vet jeg for her er det hverken snø eller is. google ga svar men på forskjellige steder? moss forneby og bærum Halden(brygge) er på Snarøya i Bærum. Den lille havna heter Pelvika, og meg bekjent er det vel stort sett de som bor på Halden som har plasser der. Har aldri sett det har vært omsatt båtplasser der. https://maps.google.no/maps?hl=no&ll=59.888404,10.632663&spn=0.002939,0.006427&ui=maps&t=h&z=17 Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Trondwi Svart 4.November.2012 Del på Facebook Svart 4.November.2012 Jeg kjører endel i is og har dermed et visst erfaringsgrunnlag. Issørpe og stålis på snaut 1 cm er i utgangspunktet ikke noe å bry seg om med glassfiberbåt med gelcoat og påhengsmotor, annet enn i revers dersom det skulle være isklumper i sørpen eller noe tykkere stålis enn man trodde. Tips: Ikke reverser i is - uansett. Våris er ofte veldig myk og råtten. Vår Yamarin 4730 har ingen problemer med 5-7 cm tykk våris. Men det hender at det ligger et sjikt hard is under vårisen. Det kan derfor være lurt å kjøre langsomt gjennom litt tykk våris. Det hender også at det ligger fastfrosne planker og stokker som er umulig å se... Må du rygge, bruk heller en åre og slå opp en råk og stak båten rundt. Stålis på opptil vel 20 mm er ikke noe problem for den lille skjærgårdsjeepen vår, men bør tas i plan. Pass bare på at det ikke er noe som er fastfrosset i isen. Reverserer man i selv såpass tynn stålis, kan propellen gå. Med litt tykk, hard is, er kjøring i råk med 0,5 kvm store flak eller større noe jeg prøver å unngå. Dersom isen holder mye fast masse, ødelegges båten om man holder høy hastiget. Kjører man langsomt går bryterpinner og propellblad på alu-propeller. Flakene har en tendens til å sette seg på høykant og sikte etter propellen. Da er det faktisk bedre å prøve og lage en egen råk ved siden av. Med trebåt uten ishud eller Pioner, Steady e.l. - ikke kjør i hard stålis! Men - det er ingenting som rengjør så bra, fort og effektivt som kjøring i plan i 1-2 cm stålis på en glassfiberbåt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.